امیر کاووس بالازاده مدرس تئاتر، اسطوره شناس و پژوهشگر فرهنگ و زبان های باستانی که در شامگاه سه شنبه بیست چهارم دی ماه دار فانی را وداع گفت، جمعه صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

پایگاه خبری تئاتر: امیر کاووس بالازاده مدرس تئاتر، اسطوره شناس و پژوهشگر فرهنگ و زبان های باستانی که در شامگاه سه شنبه بیست چهارم دی ماه دار فانی را وداع گفت، جمعه صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران با حضور جمع کثیری از اهالی تئاتر، دانشگاه‌ها، معاون پژوهشی دانشگاه تهران مرکزی، رییس مرکز هنرهای نمایشی کشور، رییس دانشکده هنر تهران مرکزی، اعضای خانه تئاتر ایران، مدیر انتشارات مرکز هنرهای نمایشی، پژوهشگران فرهنگ عامه، نویسندگان، دانشجویان و خانواده ایشان به خاک سپرده شد.

این مراسم با حضور و سخنرانی چهره های شناخته شده هنرهای نمایشی کشور چون شهرام کرمی، دکتر محمد عارف، امیر دژاکام، دکتر حسین اسماعیلی، کاظم شهبازی، علی پویان و چندی دیگر از هنرمندان پایان یافت.

اجرای این مراسم با خواندن شعری از سوی یکی از دانشجویان امیر کاووس بالازاده آغاز شد و سپس حسین اسماعیلی به ایراد سخنانی پرداخت و بیان کرد: موجودی عزیز و‌ گرامی را از دست داده ایم. ایشان به نقل از دکتر پرویز ناتل خانلری گفت: امیرکاووس بالازاده عقاب وار زندگی کرد و از تیره زاغان نبود. سرافراز زیست و بر ماست که یادش را زنده نگه داریم.

 
سپس شهرام کرمی مدیر کل مرکز هنرهای به ایراد سخنانی پرداخت: ایشان زندگی پر افتخاری داشت که برای ما و شاگردانش موثر بود ولی خودش از زندگی بهره ای نبرد و خود را وقف انتقال دانش تئاتر به دانشجویانش کرد و تلاش کرد در گفتگو با جامعه هنری اهمیت هنر تئاتر را نشان دهد. او اضافه کرد: همه ما باید قدردان بزرگان، استادان و هنرمندانی باشیم که در قید حیات هستند.

در ادامه دکتر محمد عارف به سخنرانی پرداخت و گفت: دکتر کاووس بالازاده تنها یک استاد تاریخ و اسطوره و فرهنگ عامه نبود بلکه ایشان در واقع وجودش به اسطوره و تاریخ ایران پیوست. در نگاه من او همیشه زنده است چون معتقدم نهال هایی را که کاشته بارور خواهند شد.

 
وی افزود: تا دیروز یک نکته اساسی در باب دکتر کاووس بالازاده ذهنم را مشغول کرده بود امروز دو باب شد. باب نخست آنکه، بیش از مراتب تسلیت، باید تبریک بگویم چون معتقدم ایشان نمرده و همواره زنده است. باب دوم اهمیت موضوع این است که دکتر بالازاده امروز در کنار مهرداد بهار آرمیده است یعنی دو مرجع تاریخی مدنی ایران. عَلَمی که مهرداد بهار در زمینه اساطیر ایران با گزارندگی بُندَهِش از فرنبَغ دادَگی برافراشته بود، به دست امیرکاووس بالازاده افتاد و به همت او هرگز به زمین گذاشته نشد. او تاکنون توانسته است این عَلَم را با افتخار و سربلندی به دست دانشجویان تاریخ و فولکلور و تمدن ایران برساند.پس از آن امیر دژاکام با اشاره به هوای بارانی گفت: مردان کلمه نمی میرند. امروز بر این کلمات باران می بارد و باز هم سبز می شوند. امیر زنده است. او قبل از مرگ هم زنده زیست و این در کلمات، کتاب ها و مقالاتش نمایان است.

در ادامه نیز علی پویان ضمن تأکید بر این نکته که امیرکاووس بالازاده استاد مهرورزی و شرافت بود اضافه کرد: او‌ ادامه دهنده راه مهرداد بهار بود. قلم او هرگز به زمین نیفتاد چون با دستان توانمند امیرکاووس بالازاده نگه داشته شد.

 
در انتهای مراسم سحر قدیمی، همسر استاد بالازاده به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن سپاسگزاری از کلیه اساتید و دانشجویان و مدیران و مشایعت کنندگان گفت: من و استاد بالازاده از دو اتاق موجود در خانه مان یکی را به دو فرزندمان اختصاص داده بودیم اتاق دیگرمان کلا کتابخانه بود. ایشان به پاس همراهی هنرمندان قدردانی کرد و آرزوی خود را در استمرار راه ایشان در فرهنگ و هنر ایران دانست.

گزارش تصویری- مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد امیر کاووس بالازاده