در سالروز تولد «دیوید لینچ» سینماگر صاحب سبک آمریکایی، شبکه نتفلیکس از یک فیلم کوتاه به کارگردانی و بازیگری او رونمایی کرد.

پایگاه خبری تئاتر: این فیلم کوتاه و ۱۷ دقیقه‌ای که از لحاظ مضمونی مشابه فیلم‌های نوآر ساخته شده، روایتگر داستان یک کاراگاه با بازی «لینچ» است که از یک میمون متهم به قتل به نام «جک کروز» بازجویی می‌کند.

«جک چه کار کرد» نام این فیلم سیاه و سفید است که به سبک فیلم «کله پاک‌کن» اولین فیلم «دیوید لینچ» در سال ۱۹۷۷ ساخته شده است. این فیلم کوتاه که اتفاقات آن در ابتدا خلاف منطق به نظر می‌رسد در انتها به گونه‌ای پایان می‌یابد که برای مخاطب قابل فهم است.

پس از رونمایی از این فیلم کوتاه و سورئال از طریق سرویس نتفلیکس، منتقدان زیادی درباره آن نوشته‌اند و تلاش کرده‌اند تا پوچی موجود در این فیلم کوتاه را درک کنند.

«دیوید لینچ» که روز گذشته جشن تولد ۷۴ سالگی خود را جشن گرفت، متولد سال ۱۹۴۶ میلادی است و اوایل دهه ۱۹۷۰ وارد وادی فیلمسازی شد. «مرد فیل‌نما» اولین موفقیت سینمایی او بود که نامزد هشت جایزه اسکار شد. این فیلم جایزه بهترین فیلم خارجی سزار فرانسه را نیز دریافت کرد.

او در اواخر دهه ۸۰ با «مارک فارست»، تهیه‌کننده معروف برای ساختن سریال تلویزیونی «توئین پیکس» قرارداد بست. این مجموعه تلویزیونی در دهه ۹۰ در شبکه ABC به نمایش درآمد و به موفق‌ترین سریال تلویزیونی دهه ۹۰ تبدیل شد. اخیراً نیز پس از حدود ۳۰ سال فصل سوم آن منتشر شده است.

یکی از موفق‌ترین آثار کارنامه سینمایی لینچ «در قلب وحشی» است که در سال ۱۹۹۰ موفق به دریافت جایزه نخل طلای کن شد. در سال ۱۹۹۷ لینچ فیلم «بزرگراه گمشده» را ساخت. این فیلم در گیشه موفقیتی به دست نیاورد و نقدهای متنوع مثبت و منفی دریافت کرد.

در سال ۲۰۰۱ بود که فیلم «جاده مالهالند» به عنوان یکی از آثار ماندگار لینچ به دنیای سینما آمد. این فیلم با نقش‌آفرینی «نائومی واتس» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن و نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را برای لینچ به‌همراه آورد و در جوایز سزار فرانسه بهترین فیلم خارجی انتخاب شد. انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس فیلم «جاده مالهلند» را به‌عنوان بهترین فیلم دهه گذشته سینمای جهان انتخاب کرد.

در سال ۲۰۰۵ «لینچ» در جشنواره کن اعلام کرد که در حال ساخت اولین پروژه دیجیتالی خود با نام «امپراتوری درون» است. این فیلم در سال ۲۰۰۶ اکران شد و منتقدان استقبال چشمگیری از آن داشتند؛ فیلمی که بنا بر گفته خود «لینچ» آخرین ساخته سینمایی او بوده است اما بعدها حرف خود را پس گرفت و گفت هیچکس نمی‌داند در آینده چه اتفاقی روی می‌دهد. وی در همان سال ۲۰۰۶ جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را نیز دریافت کرد.

«لینچ» پس از فیلم «امپراطور درون» در سال ۲۰۰۶، هیچ فیلم بلند دیگری نساخته اما چندی پیش فصل سوم شاهکار تلویزیونی خود یعنی سریال «توئین پیکس» را پس از یک وقفه ۲۷ ساله رونمایی کرد.