عباس غفاری که با همراهی تعدادی از هنرمندان تئاتر در دوران قرنطینه کرونایی، پادکست‌هایی را منتشر کرده‌اند، از آماده‌سازی پادکست‌های تازه‌ای با خوانش آثاری از هوشنگ مرادی کرمانی، صمد بهرنگی، محمد چرم‌شیر، افسانه‌ای از آذربایجان و ... خبر داد و در ادامه بر ضرورت مدیریت در شرایط بحرانی، تاکید کرد.

پایگاه خبری تئاتر: عید امسال که با خانه‌ نشینی و قرنطینه همراه بود، جمعی از هنرمندان رشته‌های گوناگون دست به کار ساخت آثاری شدند برای سرگرم‌سازی مردم و پاسخ‌دهی به نیازهای فرهنگی آنان.

عباس غفاری کارگردان و منتقد تئاتر هم با همراهی تعدادی از دوستان تئاتری‌اش پادکست‌هایی را برای ارایه در فضای مجازی آماده کردند و از آنجا که این هنرمندان همچنان به قرنطینه خانگی و فاصله‌گذاری اجتماعی برای کنترل ویروس کرونا باور دارند، ضبط و پخش پادکست‌های خود را ادامه می‌دهند.

غفاری جزییات بیشتری درباره پروژه‌های آینده گروهشان بیان کرد و گفت: در برنامه‌های آینده، بخشی از نمایشنامه‌ی «روایت عاشقانه‌ای از مرگ در ماه اردیبهشت» نوشته محمد چرم‌شیر، داستان‌هایی از مجموعه «قاشق چایخوری» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی، داستان‌هایی از صمد بهرنگی، دو سه قصه کوتاه از پوریا آذربایجانی، بخشی از نمایشنامه «عشق من؛ حامد بهداد» از افشین هاشمی، افسانه «کوراغلی» و ... را منتشر خواهیم کرد.

کارگردان نمایش «کبوتری ناگهان» ادامه داد: فروردین امسال که به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه خانگی، حال همه ما بد بود و بسیاری از هنرمندان، خانه‌نشین و بیکار شده بودند، با دیدن تصاویری از هنرمندان ایتالیایی که در بالکن‌هایشان به اجرای موسیقی و آواز می‌پرداختند، جرقه‌ای در ذهنم شکل گرفت و آن را با دوستان مطرح کردم و بدین ترتیب با همراهی تعدادی از دوستان، تصمیم گرفتیم ما هم با انجام یکسری از کارها، حال خودمان و مردم را خوب کنیم.

او تاکید کرد: عمیقا باور داریم هیچ چیز به اندازه فرهنگ و هنر به بازسازی روحیه مردم در دوره کرونا و دوران بعد از آن، کمک نمی‌کند و جامعه‌ای که هنر در آن تعطیل باشد، جامعه‌ای مرده است.

غفاری که برای انتشار این پادکست‌ها از خانه هنر دیوار کمک گرفته است، افزود: این موسسه پیش‌تر هم در زمینه ساخت پادکست تجربه داشتند و بعد از پیشنهاد ما، با ضد عفونی کردن استودیویشان و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی، ما را همراهی کردند و امکان ضبط این پادکست‌ها و پخش آنها را در صفحه اینستاگرام خود فراهم آوردند. البته در کنار اینها پادکست‌های دیگری را هم در خبرگزاری هنرآنلاین درست کردیم و هر دو پروژه همچنان ادامه دارد.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: اول با خوانش داستان و نمایشنامه شروع کردیم و کم‌کم به نقد فیلم هم پرداختیم و در ادامه، ورزش‌خانه، موسیقی‌خانه، عکسخانه، سینماخانه و را آماده و منتشر کردیم. همه اینها را با پسوند خانه ساختیم هم به خاطر نام موسسه خانه هنر دیوار و هم دعوت مردم به خانه‌نشینی که هنوز هم ادامه دارد.


او با اشاره به برخی از بی‌اخلاقی‌ها در انتشار آثار هنری در فضای مجازی خاطرنشان کرد: ما تنها بخشی از این آثار را می‌خوانیم چراکه پایبند به حقوق نویسندگان و مترجمان هستیم و نمی‌خواهیم به اسم کار فرهنگی، به کاری غیر فرهنگی دست بزنیم و با خوانش همه اثر، حقوق نویسنده، مترجم و ناشر را پایمال کنیم.

غفاری با اشاره به دشواری‌های ساخت این پادکست‌ها افزود: البته سختی‌های زیادی داشتیم ولی در مقابل، بازخوردهای خوبی هم گرفتیم. به طوری که پیشنهادهایی از دوستان در ترکیه، آلمان، فرانسه، کانادا و ... برای همکاری در ساخت پادکست‌های بعدی داریم که در صورت ادامه کارها، از کمک این دوستان هم استفاده می‌کنیم.

او اضافه کرد: فعلا تا خرداد ماه برنامه داریم و در صورت ادامه پروژه، به کمک دیگر دوستان‌مان که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، آثاری به زبان‌های دیگر هم منتشر خواهیم کرد. همچنانکه در حال حاضر افسانه «کوراغلی» را به زبان آذری آماده داریم.

کارگردان نمایش «سگدو» با تقدیر از هنرمندانی که بدون هیچ چشمداشتی با این پروژه همکاری کرده‌اند، افزود: هنرمندان در هر شرایطی اعم از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله یا انتخابات و ... حالا هم در کرونا در صف اول کمک بوده‌اند و بی‌انصافی است که برخی تصور می‌کنند آنان عده‌ای سلبریتی هستند و جدای از مردم زندگی می‌کنند و درآمدهای آن چنانی دارند.

غفاری با ابراز تاسف از بیکاری بسیاری از هنرمندان تئاتر در دوران کرونا یادآوری کرد: بخش زیادی از جامعه تئاتری، دستمزدهای بسیار پایینی دارند. در این مدت برخی از آنان به مشاغلی مانند مسافرکشی یا پیک موتوری روی آورده‌اند و بعضی هم کتاب‌های کتابخانه‌شان را فروخته‌اند و متاسفانه دولت هنوز هیچ حمایتی از آنان نکرده است.

او ادامه داد: وامی که وزارت ارشاد پیشنهاد پرداختش را مطرح کرده، دردی از جامعه تئاتری درمان نمی‌کند چون بسیاری از هنرمندان امکان بازپرداخت آن را که بهره هم دارد، ندارند و این چنین است که این روزها، تئاتری‌ها نه تنها تحت فشار روحی هستند که مسایل مالی هم بشدت آنان را آزار می‌دهد. اینجاست که دولت باید به فکر باشد و همان طور که در انتخابات، خواهان همراهی هنرمندان است، در این روزهای سخت به یاری آنان بشتابد.

غفاری همچنین خواستار حمایت شهرداری، شورای شهر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و ... از هنرمندان شد و در عین حال تاکید کرد: کسی صدقه نمی‌خواهد بلکه حق هنرمندان است که در چنین مواقعی باید به آنان پرداخت شود.

او از خانه تئاتر هم خواست به عنوان صنف تئاتری‌ها وارد عمل شود و به جای برگزاری جلسات متعدد، به صورت عملی، کاری از پیش ببرد.

غفاری خاطرنشان کرد: خانه تئاتر پتانسیل بسیار بالایی دارد ولی به اندازه کافی از آن استفاده نمی‌کند. بعد از چند ماه از شروع کرونا، ما خواستار یک اقدام عملی هستیم و این روزهاست که اهمیت مدیریت بحران مشخص می‌شود چون در وضعیت عادی که کارها به سادگی انجام می‌شود ولی متاسفانه بعد از گذشت چند ماه هنوز نه بخش خصوصی و نه بخش دولتی، هیچ چشم‌انداز مشخصی برای تئاتر ندارند و همین ابهام‌ها، وضعیت را دشوارتر هم می‌کند.

او در پایان نام کسانی را که در ساخت این پادکست‌ها همکاری می‌کنند، اعلام کرد و گفت: از آنجا که این دوستان بدون هیچ چشمداشت مالی، در کنار ما هستند، دوست داشتم در این مطلب از آنان یاد شود.
به گفته غفاری، این پادکست‌ها با همکاری امیر غفارمنش، حافظ آهی، شیوا اردویی، آیه کیان‌پور، پژند سلیمانی، زری اماد، مهدی آشنا، بنفشه ریاضی، مرضیه بدرقه، فرشته شادی، مانلی شجاعی فرد، مریم اسکویی، میر نادر مظلومی، گیلدا حمیدی، زینب لک، ندا کوهی، مریم محمدی، سمیه اسدی و ... آماده و منتشر شده‌اند.


منبع: خبرگزاری ایسنا