دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی از تغییراتی در زمان‌بندی مرحله اول بازبینی این جشنواره خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: مجتبی جدی گفت: با توجه به شرایط فعلی و اوج گرفتن دوباره کرونا، ناچار شدیم تغییراتی در زمان‌بندی بازبینی مرحله اول جشنواره ایجاد کنیم. بر همین اساس، بازبینی مرحله اول آثار بخش صحنه‌ای، رادیو تئاتر، تجربه‌های اجرا و مناطق که نیازمند تجمع افراد است، 45 روز بعد از بازگشایی رسمی دانشگاه‌ها و اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها انجام خواهد شد.

او ادامه داد: از اسفند سال گذشته که به عنوان دبیر جشنواره انتخاب شدم، تا پایان اردیبهشت ماه امسال برای انتشار فراخوان جشنواره دست نگه داشتم زیرا می‌خواستم وضعیت برگزاری جشنواره‌ها و ابلاغیه وزارت علوم را به عنوان متولی برگزاری جشنواره رصد کنم.

جدی اضافه کرد: اردیبهشت امسال معاون آموزشی وزارت علوم در مصاحبه‌ای اعلام کرد دانشگاه‌ها از تیر ماه باز می‌شوند. به همین دلیل ما نیز در فراخوان جشنواره اعلام کردیم که بازبینی مرحله اول، نیمه مرداد ماه انجام می‌شود تا دانشجویان فرصت کافی برای آماده‌سازی نمایش‌های خود داشته باشند.

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی با اشاره به گسترش شیوع کرونا اضافه کرد: حال که در آستانه تیر ماه هستیم، هرچند وزارت علوم اعلام کرده دانشگاه‌ها از تیر ماه فعال شوند ولی بسیاری از دانشگاه‌ها و بویژه دانشگاه‌های دولتی که بخش زیادی از دانشجویان آنها در خوابگاه‌ها مستقر هستند، چنین تصمیمی ندارند و وزارتخانه هم بازگشایی دانشگاه‌ها را بر عهده خود آنها گذاشته است.

جدی تاکید کرد: پرونده جشنواره بیست و سوم تئاتر دانشگاهی بسته نخواهد شد ولی برای اینکه هم سلامت همه افراد حاضر در جشنواره حفظ شود و هم دانشجویان از حالت بلاتکلیفی بیرون بیایند، بنا را بر این گذاشتیم که 45 روز بعد از بازگشایی رسمی دانشگاه‌ها و استقرار دانشجویان در خوابگاه‌ها، بازبینی مرحله اول را انجام دهیم.

او با تاکید بر تقویت دیگر بخش‌های جشنواره افزود: چرخ بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی متوقف نمی‌شود بلکه روند برگزاری جشنواره را با تقویت دیگر بخش‌ها پیش می‌گیریم. بر همین اساس در این دوره از جشنواره بخش‌های آموزش، پژوهش، نمایشنامه‌نویسی و ترجمه که در دوره‌های قبلی در حاشیه قرار می‌گرفتند، در این دوره مورد توجه بیشتر خواهند بود.
جدی خاطرنشان کرد: اتفاقا شرایط فعلی، فرصتی است مناسب برای توجه به این بخش‌ها که عموما کمتر به آنها توجه می‌شد. در همین راستا به جای برگزاری کارگاه‌های آموزشی یک روزه، تصمیم داریم کارگاه‌های آموزشی طولانی‌تری با حضور استادان بنام داشته باشیم . ضمن اینکه با تقویت بخش نمایشنامه‌نویسی، زمینه را برای خلق متون درخشان فراهم کنیم.
او تاکید کرد: بخش‌های آموزشی و پژوهشی طبق تقویم خود که در فراخوان اعلام شده، برگزار می‌شوند ولی ممکن است بازه زمانی جشنواره امسال، طولانی‌تر از دوره‌های قبلی باشد.
جدی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی چه اصراری به برگزاری بخش‌ صحنه‌ای جشنواره دارید، توضیح داد: این مطالبه دانشجویان است. بیش از هفتصد نفر متقاضی شرکت در بخش صحنه‌ای هستند که نمی‌توان براحتی از خواسته آنان گذشت ولی در هر حال، امنیت و سلامت همه کسانی که به نوعی در جشنواره دخیل هستند، مهم‌ترین اولویت ماست. به همین دلیل فعلا تصمیم‌گیری درباره بخش‌هایی را که نیازمند تجمع افراد است، به عادی شدن شرایط، موکول کرده‌ایم.

در فراخوان جشنواره جشنواره بیست و سومین تئاتر دانشگاهی، اعلام شده که این جشنواره آبان ماه امسال برگزار می‌شود ولی با توجه به ادامه شیوع کرونا، تغییراتی در زمان‌بندی بخش صحنه‌ای آن اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.


منبع: خبرگزاری ایسنا