شاید فکر کنیم همیشه افراد مشهور اسکار می‌گیرند؛ اما در تاریخ سینما عده‌ای با بازی در اولین فیلم خود این جایزه را کسب کردند.

پایگاه خبری تئاتر: در تاریخ جوایز اسکار افرادی بودند که با اولین فیلم خود و در حالی که خیلی هم مشهور نبودند، توانستند جایزه بگیرند.

از سوی دیگر بازیگران شناخته‌ شده‌ای هستند که با وجود فیلم‌های خوبی که بازی کرده اند، نتوانستند این جایزه را به دست بیاورند؛ مثل جانی دپ، مت دیمون و تام کروز. برد پیت هم پیش از اسکار ۲۰۲۰ چنین وضعیتی داشت که  با دریافت جایزه نقش مکمل برای فیلم «روز و روزگاری در هالیوود» این طلسم شکسته شد.

در اینجا به بازیگرانی خواهیم پرداخت که در زمانی کوتاه از شهرت و عموماً برای اولین فیلم خود اسکار گرفتند:

تاتوم اونیل


اونیل جوان‌ترین فردی است که تا کنون توانسته در رقابت‌های اسکار جایزه دریافت کند. او در زمان دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل تنها ۱۰ سال داشت. او برای فیلم سینمایی «ماه کاغذی» محصول سال ۱۹۷۳ این جایزه را دریافت کرد.

جان هادسون

هادسون کارگردان نمایش و معلم بازیگری بود که با اورسن ولز در اوایل فعالیتش همکاری کرد. او برای بازی در فیلم سینمایی «تعقیب کاغذی» محصول سال ۱۹۷۳ بسیار مشهور شد و توانست اسکار نقش مکمل دریافت کند. این در حالی بود که این فیلم سومین تجربه او در یک فیلم سینمایی محسوب می‌شد.

تیموتی هاتن


بازی در فیلم سینمایی «مردم معمولی» در سال ۱۹۸۰ در حالی به هاتن رسید که او بیشتر در فیلم‌های تلویزیونی بازی کرده بود و یک بار تجربه بازی در یک فیلم سینمایی را داشت. او برای بازی در این فیلم توانست اسکار بگیرد و اکنون جوان‌ترین بازیگر مردی است که توانسته این جایزه را دریافت کند.

لیندا هانت

لیندا هانت زمانی که در سال ۱۹۸۲ یک بازیگر ناشناخته بود، برای فیلم سینمایی «سال زندگی خطرناک» که در واقع دومین فیلم سینمایی او محسوب می‌شد جایزه اسکار نقش مکمل زن را گرفت. او در این فیلم نقش یک عکاس مرد چینی-استرالیایی را بازی کرد و به اولین شخصی تبدیل شد که به خاطر بازی در جنسیت مخالف خود جایزه اسکار می‌برد.

هاینگ اس. انگور

او در واقع یک دکتر کامبوجی بود که در فیلم سینمایی «میدان‌های کشتار» محصول سال ۱۹۸۴ بازی کرد. او در این فیلم نقش عکاس نیویورک تایمز را بازی کرد و توانست برای آن جایزه اسکار بگیرد. هاینگ تا زمان کشته شدنش در سال ۱۹۹۶ به ضرب گلوله، بازیگری را همچنان ادامه داد.

موری آبراهام


آبراهام پیش از ورود به سینما نقش‌های کوتاهی را در سریال‌های تلویزیونی بازی کرد و توانست برای فیلم سینمایی «آمادئوس» در سال ۱۹۸۴ جایزه اسکار بگیرد. البته او پیش از آن در کنار آل پاچینو در فیلم‌های سینمایی «صورت زخمی» و «سرپیکو» بازی کرده بود.

مارلی متلین


او برای بازی در فیلم سینمایی «فرزندان یک خدای کوچک تر» در سال ۱۹۸۶ جایزه اش را دریافت کرده است. او از دوران جوانی ناشنوا بوده است و تا کنون تنها بازیگر ناشنوایی است که توانسته جایزه اسکار بگیرد.

کتی بیتس

پیش از آنکه او در فیلم سینمایی «میزری» در سال ۱۹۹۰ بازی کند، کمتر کسی او را می‌شناخت. او و نقش مقابلش جیمز کان، هر دو برای این فیلم اقتباسی از رمان استیفن کینگ جایزه اسکار بردند.

آنا پاکوین

آنا پاکوین بازیگر سریال خون حقیقی، زمانی که اولین جایزه اسکار نقش مکمل زن را در سال ۱۹۹۳ برای فیلم «پیانو» گرفت، ۱۱ سال بیشتر نداشت.

کریستوف والتس


شاید اکنون آشناترین اسم برای طرفداران سینما در دهه اخیر، کریستوف والتس باشد. این بازیگر اتریشی برای سال‌ها تلاش کرد تا به نقش‌های مهم برسد، اما این اتفاق و شناخته شدنش با کوئنتین تارانتینو و فیلم سینمایی «حرامزاده‌های لعنتی» در سال ۲۰۰۹ رقم خورد. او در همکاری مجدد با تارانتینو در فیلم جنگوی زنجیر گسسته توانست اسکار بگیرد.