روح‌الله جعفری که قرار بود نمایش «هیولاخوانی» را فروردین و اردیبهشت ۹۹ بر اساس متنی از نغمه ثمینی در تالار حافظ اجرا کند، از تعویق این اجرا تا عادی شدن شرایط خبر داد و از اعمال نظر سلیقه‌ای شورای ارزشیابی و نظارت بر کوچک‌ترین جزء از ارکان شکل‌دهنده یک تئاتر همچون «پوستر» گفت.

پایگاه خبری تئاتر: روح‌الله جعفری که قرار بود نمایش «هیولاخوانی» را فروردین و اردیبهشت ۹۹ بر اساس متنی از نغمه ثمینی در تالار حافظ اجرا کند، از تعویق این اجرا تا عادی شدن شرایط خبر داد و از اعمال نظر سلیقه‌ای شورای ارزشیابی و نظارت بر کوچک‌ترین جزء از ارکان شکل‌دهنده یک تئاتر همچون «پوستر» گفت.

جعفری با اشاره به اینکه گروه تئاتر گیتی «هیولاخوانی» را تا پیش از شیوع و گسترش کرونا در جامعه، به مدت سه ماه تمرین کرد و قرار بود این نمایش فروردین و اردیبهشت ۹۹ در تالار حافظ اجرا شود، گفت: روند کارهای آماده‌سازی این نمایش، ازجمله طراحی لباس، صحنه، نور، پوستر و بروشور و... انجام شده بود که به دلیل شیوع بیماری، همچون سایر نمایش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیگر متوقف شد.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به سانسور این اثر خاطرنشان کرد: برای کوچک‌ترین جزء از ارکان شکل‌دهنده یک اثر نمایشی باید از هزارتوی شورای نظارت و ارزشیابی عبور کرد.

جعفری با یادی از وعده رئیس‌جمهور در دوره انتخابات مبنی بر «دولت فرهنگی» به جای «فرهنگِ دولتی»، گفت: با گذشت بیش از هفت سال از دو دوره‌ای که ایشان بر مسند قوه مجریه است می‌توان با صراحت گفت که هیچ‌ تلاشی برای عملیاتی کردن آنچه که در این زمینه اعلام شده بود، ندارد.

او خاطرنشان کرد: نتیجه روی آوردن به سانسور و اعمال حداکثری آن، چیزی جز فرهنگ امنیتی نیست. بارها گفته و باز می‌گویم که یکی از راه‌های برون‌رفت از انسداد فرهنگی ایجاد شده، روی آوردن به فرهنگ برقراری دیالوگ و به رسمیت شناختن حداکثری مردم و زیرمجموعه آن یعنی خانواده فرهنگ و هنر است. تا زمانی که این مهم به وقوع نپیوندد، نمی‌توان گشایشی برای برون‌رفت از این انسداد فرهنگی متصور شد.

سرپرست گروه تئاتر گیتی تصریح کرد: در حال حاضر، اعمال سانسور در عرصه هنرهای نمایشی به بالاترین درجه‌ای که می‌توان برای آن متصور شد، رسیده است و برای کوچک‌ترین جزء از ارکان شکل‌دهنده یک اثر نمایشی باید از هزارتوی شورای نظارت و ارزشیابی عبور کرد.

جعفری ادامه داد: در این مسیر،‌ قانون نانوشته حرف اول را می‌زند و دست اعضای شورا را بازمی‌گذارد تا به‌طور سلیقه‌ای با یک اثر نمایشی روبه‌رو شوند. اعمال سلیقه ارجح بر قانون شده است و آنکه در این بین بیشترین آسیب را متحمل می‌شود، هنرمند است.

او با ذکر مثالی به‌عنوان «مشتِ نمونه خروار» گفت: این پوستر خلاقانه، برای اجرای نمایش «هیولاخوانی» در بهمن سال گذشته به وسیله امیر رجبی طراحی شد. برای گرفتن مجوز لازمه آن بارها و بارها چه به‌صورت حضوری و چه تلفنی به اداره‌کل هنرهای نمایشی و شورای ارزشیابی و نظارت مراجعه کردم. اما بعد از زمان طاقت‌فرسا و زیادی که برای دریافت مجوز پوستر گذاشتم، اعلام کردند که به این پوستر مجوز نمی‌دهند.

این کارگردان و پژوهشگر تئاتر با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه «امیدوارم روزی فرا برسد که بدون چنین برخوردهایی، تاب تحمل شنیدن و شنیده شدن صداهای مختلف را داشته باشیم.» گفت: هنرمند راستین از جنس مردم است و برای مردم فعالیت می‌کند و البته منتی هم بر سر آنها نمی‌گذارد؛ چراکه اگر مردم نباشند، هنرِ مردمیِ هنرمند هم معنایی ندارد.

جعفری همچنین با اشاره به اینکه با عادی شدن نسبی شرایط، لیست کامل عوامل نمایش «هیولاخوانی» اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: حفظ جان و سلامتی مردم و گروه اجرایی در اولویت است و امیدوارم به زودی شرایطی فراهم شود تا بتوانیم این اجرا را در بستر مناسبش برای مخاطب اجرا کنیم.


منبع: خبرگزاری ایلنا