مسعود ردایی دلایل کمرنگ شدن اکران آنلاین فیلم‌ها به خصوص از زمان بازگشایی سینماها پس از کرونا را تشریح کرد.

پایگاه خبری تئاتر: مسعود ردایی تهیه کننده سینما درباره کمرنگ شدن اکران آنلاین فیلم‌ها در همه ابعاد به خصوص از زمانی که سینما‌ها بازگشایی شدند، گفت: اکران آنلاین زمانی می‌تواند در دراز مدت فعال و مثبت پیش برود که تمام شرایط لازم برای آن مهیا شود در نتیجه به عنوان مدیای جدید و فرصتی مناسب، در کنار اکران سینما‌ها قرار خواهد گرفت.

تهیه کننده «سال دوم دانشکده من» ادامه داد: بازگشایی سینما‌ها و گرایش مخاطبان به سمت سالن ها، نبود تبلیغات کافی تلویزیونی و قاچاق آثار عواملی بود که باعث کمرنگ شدن بحث آنلاین شد در صورتی که اگر می‌توانستیم بیشتر به این سه موضوع توجه کنیم اتفاقات بهتری برای این بخش می‌افتاد. البته از دو فیلمی که از همان ابتدا به اکران آنلاین آمدند این حمایت‌ها تا حدودی شکل گرفت و بازخورد نسبتا خوبی هم داشت.

این تهیه کننده اظهار کرد: به شخصه تجربه اکران آنلاین خارج از کشور برای «مالاریا» در جشنواره ونیز را داشتم یعنی افرادی که نتوانستند در جشنواره حضور پیدا کنند و قصد دیدن فیلم را داشتند درخواست آنلاین دادند و بدون هیچ مشکلی اعم از قاچاق فیلم به طور همزمان با اکران فیلم در سالن اصلی این جشنواره، آن را مشاهده کردند.

ردایی بیان کرد: اکران آنلاین می‌توانست در کنار سالن‌ها نقطه قوتی در بحث نمایش فیلم‌ها باشد نه اینکه با ضعیف کردن یکی از این‌ها قصد قدرتمند کردن دیگری را داشته باشیم. اگر همپوشانی اتفاق می‌افتاد فروش بقیه فیلم‌هایی که آنلاین اکران شدند پایین نمی‌آمد و تمایل صاحب آثار برای نمایش از این طریق کم نمی‌شد.

او افزود: فرضیه‌ای وجود دارد که باید فیلم‌هایی که شانس اکران عمومی ندارند و مخاطب از آن‌ها استقبال نمی‌کند را اکران آنلاین کنید! این فرضیه هم اشتباه است، چون قرار نیست نمایش آنلاین را به عنوان فرصتی خوب به صرف اکران فیلم‌های ضعیف از دست بدهیم بلکه باید آن را قوی کرد تا بتوان به صنعت سینمای کشور کمک کرد و از وضعیت کنونی که با نبود استقبال مواجهه هستیم، بیرون برویم.

این تهیه کننده ادامه داد: افرادی که به اکران آنلاین اعتقادی نداشتند و اصرار به اکران فیلمشان در سالن‌های سینما داشتند و پیش بینی می‌کردند با استقبال گسترده روبرو می‌شوند پس از گذشت یکماه و با حجم گسترده‌ای از تبلیغات، نتوانستند موفق عمل کنند.

ردایی در پایان گفت: باید از هر فرصتی که می‌تواند به سینما کمک کند استقبال کرد و وقتی می‌بینیم کارگردان‌های مطرحی مانند ابراهیم حاتمی کیا و پرویز شهبازی با آن سابقه خوب، پیشقدم می‌شوند و فیلمشان را آنلاین اکران می‌کنند،به عنوان اتفاقی نویدبخش اتفاقی ادامه دار باشد نه اینکه پشت این بخش را خالی کرده و رهایش کنیم و زحمات و ریسک این سینماگران که محصولشان را با کمال میل در اختیار بخش آنلاین می‌گذارند را نادیده بگیریم.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان