روح الله حجازی با انجام مراحل فنی فیلم جدیدش به نام «روشن» آن را برای شرکت در جشنواره‌ها آماده می‌کند.

پایگاه خبری تئاتر: این فیلمساز که پس از ساخت فیلم‌هایی همچون «در میان ابرها»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «مرگ ماهی» و «اتاق تاریک» ششمین فیلم خود را از زمستان سال گذشته کلید زد، این روزها آن را به مراحل پایانی فنی رسانده است.

حجازی درباره فیلم جدید خود می‌گوید: «روشن» جزو اولین فیلم‌های سینمایی بود که فیلمبرداری آن در اسفندماه سال گذشته به خاطر شیوع کرونا متوقف شد آن هم در حالی که فقط یک هفته به پایان کار وقت نیاز داشتیم، اما بعد توانستیم اردیبهشت‌ماه امسال با مساعد شدن شرایط برای کار، آن یک هفته باقی مانده را فیلمبرداری کنیم. بعد از پایان مرحله فیلمبرداری نیز تدوین فیلم توسط میثم مولایی به پایان رسید و امیرحسین قاسمی صداگذاری و بامداد افشار ساخت موسیقی را بر عهده دارند.

او که خود فیلمنامه «روشن» را نوشته و تهیه‌کنندگی فیلم را هم بر عهده دارد، ابراز امیدواری می‌کند که «روشن» تا یکی دو ماه آینده آماده نمایش شود و بعد از آن در جشنواره فجر و دیگر رویدادهای خارجی شرکت کند.

حجازی در پاسخ به اینکه با توجه به مشخص نبودن وضعیت جشنواره فیلم فجر و نیز دیگر جشنواره‌های خارجی به خاطر شرایط کرونا آیا امکان دارد فیلم را برای اکران یا حتی اکران آنلاین آماده کند؟ می‌گوید: در حال حاضر تا یکی دو ماه آینده که فیلم تمام شود نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد و وضعیت به کجا می‌رسد، اما با این وجود ترجیح می‌دهم به دلیل ویژگی‌های فیلم آن را برای نمایش در جشنواره‌ها و سپس اکران در سینما نگه دارم.

او که «روشن» را فیلمی تازه در کارنامه کاری خود می‌داند، ادامه می‌دهد: اصولاً علاقه دارم تجربه‌های متفاوتی داشته باشم همانطور که بعد از دو فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» سراغ ساخت «مرگ ‌ماهی» رفتم که خودم خیلی از آن راضی هستم. «اتاق تاریک» هم در جای خود نگاه تازه ای داشت و فیلم جدید هم اگر چه رگه‌هایی از زندگی زناشویی دارد اما آن را مدل دیگری در کارنامه خود می‌دانم که در نگارش فیلمنامه خیلی سخت به آن رسیدم. در واقع نمی‌خواهم با قاطعیت بگویم «روشن» در سینمای ما یک اثر متفاوت است، اما حداقل در کارنامه خودم یک تجربه تازه است.

این کارگردان با اشاره به بازی رضا عطاران در فیلم «روشن» و اینکه آیا با توجه به سابقه بازی او در فیلم‌های کمدی، این اثر هم چنین وجهی دارد؟ می‌گوید: در این کار مجال هر دو وجه کمدی و جدی برای رضا عطاران ایجاد شده و فکر می کنم او هم نقش تازه‌ای را تجربه کرده است. به نظرم رضا عطاران که من اولین همکاری خود را با او داشتم، یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است هم از جهت فضای کمدی که تا به حال در آن کار کرده و هم آنچه در موقعیت‌های جدی خلق کرده است. کار کردن با او به خاطر ویژگی‌های اخلاقی و تکنیکی که در کار دارد، بسیار لذت بخش است.

روح الله حجازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روزهای کرونایی را چطور پشت سر می‌گذارد به یک فراخوان اشاره می‌کند و می‌گوید: در همان روزهای اولی که توصیه به قرنطینه می‌شد، فراخوانی در فضای مجازی دادم تا علاقه‌مندان، فیلم‌های۴۰ ثانیه‌ای کوتاه با موضوع عشق و زندگی در قرنطینه بفرستند و خیلی جالب است که بیش از ۳۰۰ اثر برای این فراخوان ارسال شد، حتی از ایرانی‌های مقیم خارج از کشور و کسانی که شاید تا به حال دست به دوربین نشده بودند. در ادامه این فراخوان حتی یک گفت‌وگوی زنده با محمدحسین مهدویان داشتیم و بعد از آن از سازندگان ۱۰ اثر برگزیده که با میثم مولایی و کمک علی مردانه انتخابشان کرده بودیم هنگام فیلمبرداری بخش پایانی فیلم «روشن» دعوت کردیم و تقدیری از آن‌ها انجام دادیم. در حال حاضر هم با میثم مولایی تعدادی از این آثار را انتخاب کرده و یک مجموعه حدود ۱۵ دقیقه ای زیر نظر ایشان توسط دوستان دیگر تدوین شده که قصد داریم آن را به زودی به نمایش بگذاریم و در فضای مجازی عرضه کنیم. البته کمی زمان لازم است تا کارهای فنی و موسیقی آن انجام شود.

وی اضافه می کند: به جز این فیلم کوتاه، در این مدت سیناپس یک فیلم سینمایی را هم نوشتم، اما نمی‌دانم شرایط برای ساخت آن چه طور می شود. ضمن اینکه ایده‌ای هم از مدت‌ها قبل برای یک سریال شبکه نمایش خانگی داشتم که برای آن هم تقریبا طرح و سیناپس نوشته شده و منتظرم ببینم شرایط ساخت کدام یک از آن‌ها زودتر فراهم می‌شود.

 در فیلم «روشن» به عنوان ششمین فیلم روح الله حجازی که گفته شده در لوکیشن‌های زیادی فیلمبرداری شده است، ‌رضا عطاران، سارا بهرامی و سیامک انصاری از جمله بازیگران شناخته شده هستند.


منبع: خبرگزاری ایسنا