مسئولان جشنواره ونیز در تلاشند با تمهیداتی ویژه شرایطی ایمن را برای میهمانان و شرکت کنندگان در هفتاد و هفتمین این رویداد سینمایی فراهم کنند.

پایگاه خبری تئاتر: استفاده اجباری از ماسک، نمایش فیلم ها با رعایت فاصله اجتماعی و تب سنجی از شرکت کنندگان در جشنواره از جمله اقداماتی است که موجب شده جشنواره پر زرق و برق ونیز امسال در حال و هوایی متفاوت به استقبال دوره هفتاد و هفتم خود برود تا با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در اروپا، این رویداد در در فضایی ایمن برگزار شود.

شرکت کنندگان با تمهیدات سختگیرانه ای در جشنواره ونیز رو به رو خواهند شد تا خطر شیوع ویروس کرونا به حداقل برسد، چرا که با رفع شرایط قرنطینه در کشورهای اروپایی از اوایل تابستان، اخیرا موج جدیدی از افزایش موراد ابتلا در این کشورها گزارش شده است.

مسئولان ونیز پیش از آغاز جشنواره که از فردا (دوم سپتامبر، ۱۲ شهریور) کلید می خورد، مجموعه ای از دستورالعمل های بهداشتی را برای میهمانان جشنواره ارسال کرده اند که شامل اطلاعاتی درباره گذر از ایستگاه های تب سنجی در هنگام ورود به جشنواره می شود و افرادی که دمای بدن آن بالاتر از ۳۷.۵ درجه باشد اجازه ورود نخواهند یافت.

بر اساس این دستور العمل، استفاده از ماسک همواره در فضاهای درونی و بیرونی جشنواره الزامی است. هنوز مشخص نیست مسئولان ونیز چگونه قصد اجرای این قوانین را دارند و یا این که شرکت کنندگان قادر به خوردن و یا نوشیدن در حین تماشای فیلم هستند یا خیر.

همچنین اعلام نشده در صورتی که فردی بدون علایم بیماری باشد و تست کرونای او مثبت شود چه اتفاقی خواهد افتاد. با این وجود برگزارکنندگان اعلام کردند رفت و آمد تمامی شرکت کنندگان ردیابی می شود.

همچنین تمامی افرادی که از کشورهایی خارج از منطقه شنگن به ونیز سفر کنند باید الزاما دو بار تست کرونا دهند، نخست پیش از به سفر و بار دوم به محض رسیدن.

نگرانی از برگزاری هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز به دلیل تجربه برگزاری جشنواره ساندنس در ماه ژانویه است، جشنواره ای که به عنوان محل پخش ویروس کرونا شناخته شد و پس از آن تمامی رویدادهای مهم سینمایی یا لغو شدند و یا به صورت آنلاین برگزار شدند. جشنواره ونیز اولین جشنواره مهم سینمای جهان است که پس از پایان دورن قرنطینه قرار است به صورت فیزیکی برگزار شود.

جشنواره کن امسال ترجیح داد دوره ۲۰۲۰ خود را برگزار نکند و تنها بازار کن به صورت آنلاین برگزار شد اما مدیران ونیز از به تعویق انداختن و یا لغو این رویداد سینمایی اجتناب کردند و اعلام کردند قدیمی ترین جشنواره سینمایی جهان می تواند شروعی دوباره برای صنعت سینما پس از دوران بحرانی شیوع ویروس کرونا باشد.

امسال مدیران هشت جشنواره مهم اروپایی از جمله کن، برلین، لوکارنو، کارلووی واری، سن سباستین و ... قرار است در مراسم افتتاحیه بیانیه ای را درباره اهمیت هنر سینما و برای اعلام همبستگی با صنعت جهانی سینما قرائت کنند که به سبب بحران ویروس کرونا با آسیب ها و چالش های جدید رو به رو شد.

هفتادوهفتمین جشنواره فیلم ونیز از تاریخ ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهریور ۱۳۹۹) برگزار می‌شود و «کیت بلانشت» بازیگر برنده اسکار ریاست هیات داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد.