افزایش محورهای مورد تاکید این دوره جشنواره از 5 محور در دوره قبل به 10 محور، کاهش بخش‌های اصلی جشنواره از 13 بخش به 10 بخش و افزایش کمک‌هزینه‌‌ها به گروه‌های نمایشی از جمله مهم‌ترین تغییرات فراخوان سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نسب به جشنواره دوره قبل است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

پایگاه خبری تئاتر: پس از مدت‌ها انتظار و بعد از گذشت حدود دو هفته از زمان معرفی اردشیر صالح‌پور به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر، فراخوان سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توسط دبیرخانه جشنواره با تغییرات عمده‌ای نسبت به دوره قبل منتشر شد. از جمله تغییراتی که فراخوان سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نسبت به فراخوان دوره قبل دارد، می‌توان به افزایش محورهای مورد تاکید این دوره جشنواره از 5 محور در دوره قبل به 10 محور، کاهش بخش‌های اصلی جشنواره از 13 بخش به 10 بخش و افزایش کمک هزینه‌ها به گروه‌های نمایشی راه‌یافته به جشنواره اشاره کرد.

افزایش محورهای مورد تاکید جشنواره تئاتر فجر

بر این اساس 5 محور مورد تاکید در فراخوان دوره قبل عبارت بودند از: "پیشرفت اقتصادی و حمایت از تولید داخلی"، "همیاری اجتماعی و مشاركت سیاسی"، "ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی"، "وفاق و انسجام اجتماعی" و "اخلاق مدنی". اما امسال و در فراخوان جشنواره سی‌وسوم این محورها به 10 مورد افزایش یافته‌ است.

محورهای مورد تاکید در فراخوان این دوره جشنواره تئاتر فجر عبارتند از:

1) به توجه ویژه به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

2) سبک زندگی ایرانی اسلامی

3) ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب و دفاع مقدس

4) بهره‌گیری از فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی به عنوان پایه‌ای برای تئاتر ملی

5) نگرش مدبرانه به آسیب‌های اجتماعی

6) پیشرفت اقتصادی و حمایت از تولید داخلی

7) وفاق و انسجام اسلامی

8) اخلاق مدنی

9) امید، آگاهی و فضایل اجتماعی

10) کیان خانواده و کرمت انسانی

کاهش بخش‌های اصلی جشنواره

بخش‌های جشنواره در فراخوان دوره قبل شامل 13 بخش "مرور تئاتر ایران"، "برگزیدگان تئاتر مناطق"، "جشنواره جشنواره‌ها"، "چشم‌انداز تئاتر ایران"، "تئاتر نسل نو"، "تئاتر ملل"، "بخش رقابتی تئاتر صحنه‌ای"، "تئاتر خیابانی"، "مسابقه نمایشنامه‌نویسی"، "مسابقه و نمایشگاه عکس"، "مسابقه و نمایشگاه پوستر"، "چهارمین بازار تئاتر ایران" و "كارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی" بود.

اما بخش‌های اصلی سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بر اساس آنچه در فراخون جشنواره امسال آمده به 10 بخش (که البته عنوان بعضی از بخش‌ها نیز تغییراتی داشتند) کاهش یافته است.

بخش‌های اصلی جشنواره امسال تئاتر فجر بر اساس فراخوان منتشر شده از سوی دبیرخانه جشنواره عبارتند از:

1) نسل نو، تجربه‌های تازه

2) برگزیدگان تئاتر مناطق

3) مرور تئاتر ایران

4) تازه‌های تئاتر ایران

5) تئاتر ملل

6) بخش‌های رقابتی تئاتر صحنه‌ای (مسابقه تئاتر بین‌الملل – مسابقه تئاتر ایران)

7) تئاتر خیابانی (میهمان – مسابقه تئاتر خیابانی)

8) مسابقه نمایشنامه‌نویسی

9) مسابقه و نمایشگاه عکس

10) مسابقه و نمایشگاه پوستر

افزایش کمک‌هزینه‌ها

اما افزایش سقف کمک هزینه‌ها در بعضی از بخش‌های جشنواره تئاتر فجر، با توجه به مشکلات اقتصادی گروه‌های تئاتری، از دیگر تغییراتی است که در فراخوان سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مقایسه با دوره قبل دیده می‌شود.

بر اساس آنچه در فراخوان این دوره آمده:

- در بخش "نسل نو، تجربه‌های تازه" میزان سقف کمک هزینه به گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی (به تشخیص هیات انتخاب و بر اساس ضوابط اعطای كمك هزینه جشنواره) همانند سال گذشته 10 میلیون تومان است.

- در بخش "برگزیدگان تئاتر مناطق" میزان سقف کمک هزینه به گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی (به تشخیص هیات انتخاب و بر اساس ضوابط اعطای كمك هزینه جشنواره) از 5 میلیون تومان در سال گذشته به 6 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

- در بخش "مرور تئاتر ایران" میزان سقف کمک هزینه به گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی (به تشخیص هیات انتخاب و بر اساس ضوابط اعطای كمك هزینه جشنواره) از 8 میلیون تومان در سال گذشته به 9 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

- در بخش "تازه‌های تئاتر ایران" که سال گذشته با عنوان بخش "چشم انداز تئاتر ایران" در فراخوان آمده بود، میزان سقف کمک هزینه به گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی (به تشخیص هیات انتخاب و بر اساس ضوابط اعطای كمك هزینه جشنواره) از 12 میلیون تومان در سال گذشته در حالی به 15 میلیون تومان افزایش پیدا کرده که کمک هزینه 3 میلیون تومانی گروه‌هایی که به مرحله دوم می‌رسند حذف شده است.)

- در بخش‌ "تئاتر خیابانی" (میهمان) میزان سقف کمک هزینه به گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی (به تشخیص هیات انتخاب و بر اساس ضوابط اعطای كمك هزینه جشنواره) از 3 میلیون تومان در سال گذشته به 4 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

- در بخش‌ "تئاتر خیابانی" (مسابقه) میزان سقف کمک هزینه به گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی (به تشخیص هیات انتخاب و بر اساس ضوابط اعطای كمك هزینه جشنواره) از 4 میلیون تومان در سال گذشته به 5 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

- در بخش "مسابقه نمایشنامه‌نویسی" میزان سقف کمک هزینه به گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی (به تشخیص هیات انتخاب و بر اساس ضوابط اعطای كمك هزینه جشنواره) همانند سال گذشته 5 میلیون تومان است.

- در بخش "مسابقه و نمایشگاه عکس" میزان حق التالیف آثار از 100 هزار تومان در سال گذشته به 80 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور به مناسبت سالروز پیروزی نقلاب اسلامی و همزمان با برگزاری جشن‌های دهه فجر برگزار می‌شود.