در حالی که روث بیدر گینزبرگ قاضی دیوان عالی آمریکا به تازگی درگذشت و شماری از بازیگران و دست‌اندرکاران سینما از تلاش‌هایش تجلیل کردند، فیلم‌هایی که درباره او ساخته شده‌ دوباره اکران می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: در تجلیل از زندگی و دستاوردهای روث بی‌در گینزبرگ قاضی دیوان عالی آمریکا که اخیراً درگذشت، شرکت‌های فوکوس فیچرز و مگنولیا پیکچرز با هم همراه شده‌اند تا فیلم‌های «بر پایه جنسیت» و مستند «آربی‌جی» که نامزد دریافت جایزه اسکار شد را دوباره در سینماها اکران کنند.

هر دو فیلم درباره این قاضی شناخته‌شده هستند که در ۸۷ سالگی از دنیا رفت. گینزبرگ از سال ۱۹۹۳ در دیوان عالی حضور داشت.

این دو فیلم از جمعه در سینماها اکران می‌شوند و در قالب ویدئو هم می‌توان آن‌ها را در پلتفرم‌های مختلف تماشا کرد.

مگنولیا و فوکوس گفتند درآمد خالص این فروش‌ها را صرف «پروژه حقوق زنان ای‌سی‌ال‌یو» می‌کنند که در سال ۱۹۹۲ توسط گینزبرگ تأسیس شده بود. پارتیسیپنت میدیا هم که در هر دو فیلم شریک ساخت بوده، کمپینی به یاد این قاضی در رسانه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده است.

هر دو فیلمی که قرار است دوباره اکران شوند در سال ۲۰۱۸ روی پرده رفته بودند. «آربی‌جی» که یکی از پرفروش‌ترین مستندهای سیاسی تاریخ شد به کارگردانی بتسی وست و جولی کوهن ساخته شده بود.

«بر پایه جنسیت» هم که توسط میمی لیدر کارگردانی شده، درامی بیوگرافیکی با نقش‌آفرینی فلیسیتی جونز در نقش گینزبرگ جوان است.

فوکوس و مگنولیا در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «قاضی گینزبرگ تمام عمر خود را صرف برقراری عدالت، قانون و حقوق تمام آمریکایی‌ها کرد. این فیلم‌ها فقط بخشی کوچک از میراث او را نشان می‌دهند، اما اثرات عظیم او بر کشور ما بسیار فراتر از این‌هاست. امیدواریم که سینماروها تحت تأثیر اشتیاق و شجاعت او قرار بگیرند و چنین حسی را دوباره به دنیا بازگردانند».

ایمی انتلیس از شرکت سی‌ان‌ان فیلمز که تهیه‌کننده «آربی‌جی» بود گفت: «ما هرگز انتظار نداشتیم این فیلم چنین واکنشی را در میان مردم ایجاد کند. خیلی‌ها با مسیر حرفه‌ای کاری او پیش از دیوان عالی به عنوان وکیل ای‌سی‌ال‌یو آشنایی نداشتند و نمی‌دانستند که او چه نقشی اساسی در برقرار کردن حقوق برابر برای زنان ایفا کرد و با این کار تمام مردم از این تلاش‌ها نفع بردند».