با گذشت شش ماه از سال و اعلام فروش فیلم‌های روی پرده به نظر می‌رسد سینمای ایران تا اینجا بیش از ۱۶۵ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته دچار افت فروش در گیشه شده است.

پایگاه خبری تئاتر: آمار فروش سینمای ایران در نیمه نخست سال ۹۹ نشان می‌دهد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با افت فروش شدید روبرو بوده است. 

شیوع گسترده ویروس کرونا و تعطیلی سینماهای کشور باعث شد بسیاری از معادلات گیشه با ناکامی مواجه شود. پس از آنکه از ابتدای تیر با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا سینماهای کشور بازگشایی شد فیلم‌های محدودی به اکران در سینماها رضایت دادند و با وجود اکران فیلم‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها، استقبال بسیار کمی از فیلم‌های روی پرده صورت گرفت. 

سال گذشته سینمای ایران در شش ماهه نخست سال با فروش بیش از ۱۸۰ میلیارد تومانی، اوضاع خوبی را برای سینمای ایران رقم زد و امسال فروش فیلم‌های روی پرده در حدود ۵ میلیارد تومان است که با احتساب فروش فیلم‌ها در اکران آنلاین مجموع فروش فیلم‌های سینمایی به کمتر از ۱۵ میلیارد تومان می‌رسد. 

بر اساس آمار رسمی سامانه سمفا از ابتدای تیر ماه ۱۲ فیلم در سینماها به نمایش درآمدند که جمع فروش آن‌ها ۵ میلیارد تومان است. 

بیشترین فروش مربوط به فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت است که توانست ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش کند. رتبه‌های بعدی این جدول نیز مربوط به «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری» است و «زنها فرشته‌اند۲» در رتبه سوم جدول فروش قرار دارد. 

این در حالی است که سال گذشته و در نیمه نخست سال ۳۳ فیلم به نمایش درآمدند که بیشترین آمار فروش مربوط به فیلم «متری شش و نیم» با رقم ۲۷ میلیارد تومان است و «تگزاس۲» و «رحمان۱۴۰۰» در رده‌های بعدی قرار دارد. فروش ۱۸۰ میلیارد تومانی فیلم‌ها در نیمه نخست در حالی است که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما یعنی مطرب با فروش ۳۸ میلیارد تومانی از نیمه آبان ۹۸ روانه پرده سینماها شد. مجموع فروش فیلم‌های سینمایی در سال ۹۸ نیز به رقم ۲۹۳ میلیارد تومان رسید.

اکران آنلاین؛ یک پیشنهاد تازه

از ابتدای سال و با شیوع گسترده ویروس کرونا، پلتفرم‌های VOD با ایجاد بستری برای اکران آنلاین فیلم‌ها و تماشای آن در خانه ظرفیت جدیدی را به سینمای ایران اضافه کردند. آمارها نشان می‌دهد فروش فیلم‌های سینمایی در طرح اکران آنلاین به مجموع ۸ میلیارد تومان رسیده است که باتوجه به قاچاق سریع فیلم‌ها و نبود زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از پلتفرم‌های VOD؛ فروش قابل توجهی به حساب می‌آید. 

بر اساس آمارهایی که از سوی روابط عمومی دو شرکت فیلیمو و نماوا منتشر شده است فیلم سینمایی «لتیان» از پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹ وارد چرخه اکران آنلاین شد و بعد از گذشت ۳۰ روز در ادامه اعلام رسمی آمار فروش فیلم‌های اکران شده با مجموع فروش ۵۴ هزار و ۹۱۱ هزار بلیت در دو سرویس فیلیمو و نماوا به پایان دوره اکران آنلاین خود رسید. این فیلم سینمایی توانست فروش بیش از یک میلیارد تومان را در گیشه آنلاین تصاحب کند. 

فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی، به کارگردانی مونا زندی حقیقی و تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع نوری با فروش۳۸ هزار و ۳۴۶ بلیت در سینمای آنلاین فیلیمو و نماوا و فروش ۷۶۶ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. 

دو فیلم زیرنظر و مهمانخانه‌ماه‌نو که بعد از خروج و طلا به طرح اکران آنلاین پیوستند، با پشت سر گذاشتن سی روز از نمایش و فروش بیش از ۱۵۵ هزار و ۸۶ بلیط در مجموع دو فیلم و دو پلتفرم و فروش دو میلیارد و سیصد میلیون تومان به نمایش خود خاتمه دادند. 

دو فیلم «خروج» و «طلا» که جزو نخستین تجربه‌های اکران آنلاین بودند نیز هر کدام با فروش نزدیک به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در این طرح کار خود را پایان دادند. 

این آمارها در حالی است که آمار دقیقی از فروش دیگر فیلم‌ها در طرح اکران آنلاین منتشر نشده است و فیلم‌های این طرح بعد از دو هفته اکران به نمایش عمومی خود ادامه می‌دهند. 

به نظر می‌رسد با توجه به پتانسیل اکران آنلاین و گسترش و دنباله‌دار شدن بیماری کرونا؛ سینمای ایران باید بیش از گذشته نسبت به استفاده از ظرفیت اکران آنلاین و رفع نواقص و معایب آن فکر کند.