نتیجه فروش فیلم «تنت» در گیشه‌های سینماها آن هم به دلیل اکران آن در دوران شیوع کرونا به شدت مورد توجه بوده است.

پایگاه خبری تئاتر: در حالی که «تنت» در ۲ ماهی که از اکرانش می‌گذرد در سطح جهان به فروش حدود ۳۵۰ میلیون دلاری دست یافت، این بحث به شدت مطرح است که آیا این آمار ناامید کننده است یا آماری مناسب با توجه به بحرانی که از شیوع کرونا دامن جهان و سینما را گرفته، است

نولان در گفتگو با لس‌آنجلس تایمز که به مناسبت انتشار کتابی از تام شون با عنوان «تغییرات نولان» صورت گرفت، گفته است از فروش «تنت» هیجان زده شده است.

وی گفت، معتقد است فروش ۳۵۰ میلیون دلاری نتیجه خوبی بوده است و این کمپانی وارنر برادرز بود که این فیلم را اکران کرد ولی دیگر استودیوها این کار را نکردند.

چه به دلیل پاندمی باشد چه نه، فروش این فیلم در آمریکا انتظارها را برآورد نکرد و آنقدر که لازم بود به هالیوود اطمینان نداد که مردم آماده بازگشت به سینماها هستند. در هفته‌های نخست نمایش فیلم تقریباً همه فیلم‌های اصلی که قرار بود سال ۲۰۲۰ اکران شوند به جز «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» که آن هم محصول برادران وارنر است تاریخ اکرانشان را عقب انداختند و به سال بعد موکول کردند.

کریستوفر نولان

نولان در این باره گفت: من نگرانم که استودیوها نتیجه نادرستی از اکران فیلم ما گرفته باشند. نگران هستم که به جای نگاه کردن به اینکه فیلم کجا عملکرد خوبی داشته و این چطور می‌تواند به آنها سودی را که بسیار به آن نیاز دارند برساند، به این نگاه کنند که کجا فیلم نتوانسته در سطح انتظارهای پیش از کووید ۱۹ عمل کند و از آن به عنوان بهانه‌ای استفاده کنند که به جای وارد بازی شدن و خود را وفق دادن، یا حتی بازسازی کسب‌وکارمان، کاری کنند نمایش‌دهندگان فیلم‌ها در عمل تمام ضررها را متحمل شوند.

به گفته نولان «تنت» در حالی اکران شد که سینماهای نیویورک و دیگر کلان‌شهرهای بزرگ مانند لس‌آنجلس و سن‌فرانسیسکو بسته بودند، در عمل میلیون‌ها دلار وارد بازی نشد. به طور خصوصی هم در کمپانی برادران وارنر این بحث مطرح بود که منطق اکران یک فیلم بدون سینماروهای اصلی شاید درست نباشد. به همین دلیل فیلم نولان عملکرد بهتری در سینماهای دیگر کشورها داشت و ۲۹۳ میلیون دلار در بازارهای خارج آمریکا کسب کرد.

در عین حال ممکن است برای استودیوها همین دلیل خوبی باشد که اکران فیلم‌های بودجه بزرگ را فعلاً متوقف کنند زیرا «تنت» بدون در نظر گرفتن میلیون‌ها دلاری که در بازار جهانی هزینه بازاریابی آن شده، با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شد و رقبا حدس می‌زنند این فیلم ممکن است در نهایت ضرری ۱۰۰ میلیون دلاری را متقبل شود. با این حال چهره‌های داخل کمپانی معتقدند در نهایت این ضرر ممکن است به ۵۰ میلیون دلار برسد.

هر چند تجارت سینما در دوران پاندمی با ضررهای هنگفتی روبرو شده اما نولان که همیشه موافق تماشای فیلم در سالن‌های سینماها بوده است همچنان خوش‌بین است و می‌گوید ممکن است دنیا با یک واقعیت جدید پس از دوران کرونا روبرو شود. نکته قابل توجه این است که سال پیش بازار سینماهای جهان با فروش بالای خود رکورد به جای گذاشته بود.

نولان هم با تاکید بر همین مساله عنوان کرد: نباید این واقعیت را نادیده گرفت که سال ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین سال برای گیشه‌ها بود و سینماها بیشترین درآمد را کسب کردند. بنابراین برای من چیزی که بیش از همه اهمیت دارد این است که واقعیت جدید در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، چیست؟

وی در پایان یادآور شد: در طولانی مدت، رفتن به سینما بخشی از زندگی است. مثل رفتن به رستوران و هر چیز دیگر … اما در حال حاضر همه باید با واقعیت جدید خودمان را سازگار کنیم.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید