تمرین نمایش ˝اندر حکایت ناکامی ببری خوان...˝ به کارگردانی مشترک سلما محسنی و سینا ییلاق‌بیگی برای حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی همچنان ادامه دارد. محسنی می‌گوید، کار صحنه‌ای را جدا از کار عروسکی نکنیم. اگر ارتباط میان هنرمندان را گسترش دهیم، بدون شک بهتر از این می شود در حوزه های مختلف کار کرد.

پایگاه خبری تئاتر: سلما محسنی کارگردان نمایش "اندر حکایت ناکامی ببری خوان..." درباره این نمایش و نام آن گفت: نام نمایش " اندر حکایت ناکامی ببری خوان..." خیلی طولانی‌تر بود و شاید در ذهن نمی‌ماند به همین دلیل سعی کردیم آن را کوتاه‌تر کنیم. این نمایش را نوشین تبریزی نوشته است، پیش از این‌ها طرح یک داستان قجری در ذهن من بود و مدت‌ها در این فکر بودم که نویسنده‌ای پیدا کنم که کاملا آشنا با تاریخ آن دوره باشد.

او در ادامه بیان کرد: خوشبختانه خانم تبریزی متن‌های زیادی در عرصه تئاتر و در مورد دوره قاجار نوشته بودند و تسلط کاملی روی آن دوره تاریخی داشتند. ماجرای این نمایش به گربه‌ای بر می‌گردد که مورد توجه ناصرالدین شاه بوده است.

محسنی کارگردان نمایش عروسکی، درباره نوع تکنیکی که در این نمایش به کار گرفته است، عنوان کرد: در این نمایش 5 عروسک‌گردان حضور دارند که از تکنیک‌های مختلفی چون سایه و عروسک‌های به اصطلاح ماروت یعنی بخشی عروسک و بخشی بدن خود بازیگر و یک عروسک سیاه استفاده کرده‌ایم. محمدرضا مالکی، بهرام بهبهانی، فهیمه باروت‌چی، علی باروتی و مریم عاشوری از بازیگران این نمایش به شمار می‌روند.

این کارگردان تئاتر در ادامه به فعالیت‌های قبلی خود در هنر نمایش اشاره کرد و گفت: سال‌ها پیش با گروهی به نام گروه سنجاق قفلی وارد عرصه تئاتر شدیم و نمایش‌های مختلفی را روی صحنه بردیم. از سال 1383 با یک کار عروسکی در جشنواره بین‌اللملی تئاتر شرکت کردیم. نمایش " کنار تمام پنجره‌های جهان" اولین نمایش و در سال 1389 نمایش "پسرک چشم آبی" را به جشنواره ارائه دادیم. امسال هم که با نمایش " اندرحکایت ناکامی ببری خوان" در پانزدهمین دوره از نمایش تئاتر عروسکی تهران – مبارک شرکت کرده‌ایم. به نوعی در هر دوره از جشنواره حضور داشتم اما متاسفانه تولید نمایش عروسکی تنها وابسته به همین جشنواره‌هایی است که برگزار می‌شود.

او به مشکلات مالی در این نوع نمایش‌ها اشاره کرد و گفت: شرایط مالی خوب نیست. واقعا زمانی به راحتی می‌توانیم عروسک‌ها نمایش را تولید کنیم که مشکلات مالی برطرف شود. توانایی بچه‌های تئاتر عروسکی بالاست در حالی که زمینه کار برای اکثر آن‌ها فراهم نیست. سینا ییلاق‌بیگی همسر بنده هستند که در این کار مشترک هر دو در تلاش هستیم تا در هر دوره از جشنواره نمایشی را روی صحنه بیاوریم. سال گذشته نمایشی را در ارمنستان روی صحنه بردیم که مورد توجه مردم قرار گرفت.

محسنی در ادامه بیان کرد: وقتی هزینه‌های ساخت یک عروسک بالا باشد باید از تکنیک میکرو تئاتر استفاده کنیم که خیلی به هنر و نمایش تئاتر عروسکی نزدیک است.

کارگردان نمایش "اندر حکایت ناکامی بیری خوان..." در پایان گفت: توصیه من به دوستانم این است که در شرایط فعلی خودمان را جدا از دیگری نبینیم. اگر نویسنده‌ای خوب در عرصه تئاتر صحنه‌ای بزرگ‌سالان سراغ داریم به او پیشنهاد نوشتن نمایش عروسکی را هم بدهیم تا یک هنرمند به کار عروسکی اضافه شود. کار صحنه‌ای را جدا از کار عروسکی نبینیم.اگر ارتباط میان هنرمندان را گسترش دهیم، بدون شک بهتر از این می‌شود در حوزه‌های مختلف کار کرد.


منبع: هنرآنلاین