نویسنده نمایش «آوازه خوان طاس» که اجرای آن یک هفته دیگر تمدید شده است، گفت:«آوازه‌خوان طاس» با نگاهی هجو آمیز از ترس‌ها و تلخی‌های اطرافمان شکل گرفته است.

پایگاه خبری تئاتر: مهدی کوشکی نویسنده، بازیگر و صحرا فتحی کارگردان نمایش «آوازه‌خوان طاس» در گفت‌وگویی با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از تجربه نگارش و کارگردانی این نمایش و همچنین شرایط اجرا در خانه نمایش «آو» صحبت کردند.

کوشکی با اشاره به فضا و مضمون این اثر گفت: «آوازه خوان طاس» با نگاهی هجو آمیز تاریخ را مرور می‌کند و ضمن آنکه هویت‌هایی را مطرح می‌کند به نوعی به هویتی می‌رسد.

این کارگردان با اشاره به اینکه این نمایش در فضای انتزاعی روایت می‌شود، ادامه داد: در میان تئاترهای سطحی، این تئاتر خیلی دیده نمی‌شود،«آوازه‌خوان طاس» در واقع از تلخی و ترس‌های ما بیرون می‌آید، از ترس‌هایی که اطرافمان اتفاق می‌افتد، شکل می‌گیرد به همین دلیل یک نوع نگاه اجتماعی جهانی در آن دیده می‌شود.

حضور بازیگر دیگر ریسک بالایی داشت

کوشکی درباره حضورش به عنوان بازیگر در این نمایش تک نفره عنوان کرد: در این نمایش با یک فرم جدید روبرو هستیم و شکلی ابداعی وجود دارد، به این دلیل برای کارگردان ریسک بود که بخواهد فرد دیگری را به عنوان بازیگر انتخاب کند، چون ممکن بود بازیگری که با این فضای و ادبیات آن آشنا نیست نتواند به راحتی با این مونولوگ ارتباط برقرار کند.

او افزود: سعی کرده‌ایم در این کار دست به یک ابداع عجیب بزنیم اما در عین حال می‌خواستیم مخاطب ما را درک کند چون اصولا کار نویسنده بیان مسائل پیچیده به شکل ساده است.

کوشکی درباره شرایط اجرای «آوازه‌خوان طاس» در خانه نمایش «آو» توضیح داد: ‌این سالن از لحاظ معماری به فضای کار ما شبیه بود و چون ما به نوعی به تاریخ برمی‌گردیم، فضای قدیمی این سالن به نمایش می‌خورد.

این مدرس تئاتر ادامه داد: فقط از نظر تماشاگر کمی مشکل داشتیم. البته استقبال بد نبود ولی ما انتظار بیشتری داشتیم. به نظرم مسئولان این تماشاخانه باید کنترل بیشتری نسبت به نمایش‌هایی که اینجا اجرا می‌شود داشته باشند. چون یک روز،کاری با کیفیت در سالن آو اجرا می‌شود و روز دیگر کاری با کیفیت پایین اجرا می‌شود و این مسئله بر روی مخاطبان این سالن تأثیر گذاشته است.

دیگر از تئاتر جایی برای آموختن نیست

این بازیگر با بیان اینکه اجرا در این شرایط قدرت ریسک پذیری بالایی می‌خواهد، گفت: وارد شدن پول به تئاتر باعث سطحی شدن برخی نمایش‌ها شده است. من مدت‌هاست که نمایش خوبی ندیده‌ام. در گذشته آدم‌ها در تئاتر دغدغه مالی نداشتند، ما تئاتر می‌رفتیم و از آن می‌آموختیم. اگر ما تئاتر را جایی بدانیم که می‌تواند به دانش افراد اضافه کند، امروز دیگر اینگونه نیست چون سطح سلیقه‌ها تغییر کرده است.

کوشکی درباره وضعیت سالن‌های خصوصی تصریح کرد: به لحاظ جامعه‌شناسی ملت‌ ما نسبت به جایی که برای یک نفر است گارد دارند، پیشنهادم به سالن‌های خصوصی این است که به صورت هیأت امنایی اداره شوند چون چنین نگاهی در میان مردم وجود دارد.

به سالن‌های اصلی تئاتر برمی‌گردیم

او اضافه کرد: حضور اخیر گروه ما در سالن‌های خصوصی تنها یک تجربه بود و به هر حال تجربه هم بالا و پایین دارد. ما صرفا می‌خواستیم خودمان را در سالن‌های خصوصی بسنجیم و مطمئنا قصدمان بازگشت به سالن‌های اصلی تئاتری را داریم.

کوشکی همچنین تصریح کرد: یک سالن خصوصی باید خیلی کار کند تا مخاطب جذب کند. تئاتر شهر مثل پاساژ می‌ماند. تماشگران هر زمان بیایند می‌توانند انتخاب کنند که چه نمایشی ببینند. اما سالن خصوصی اینگونه نیست، اگر یک سالن خصوصی دست روی دست بگذارد تبدیل به جایی می‌شود که هر کاری در آن اجرا می‌شود.

همچنین صحرا فتحی، کارگردان «آوازه‌خوان طاس» در صحبت‌هایی درباره این اثر یادآور شد: حضورم در گروه تئاتر اُلیس و همکاری‌های قبلی که با آقای کوشکی داشتم، باعث شد که در این کار حاضر باشم. این نمایش چند سال پیش قرار بود با بازی آقای بهبودی اجرا شود که آن زمان امکان آن فراهم نشد.

این کارگردان ادامه داد: آنچه در این مونولوگ اتفاق می‌افتد این است که ما شاهد یک شجره‌نامه هستیم که شامل مجموعه از اسامی است. چنین ایده در واقع از اصل خود متن ناشی می‌شود و در شیوه اجرایی‌مان به این نتیجه رسیدیم که از تعدادی از عکس‌ برای انتقال این مضمون استفاده کنیم.

فتحی همچنین با اشاره به بازخوردهایی که از تماشاگران دریافت کرده است، عنوان کرد:‌ سالن «آو» سلیقه بعضی تماشاگران نیست و بیشتر ترجیح می‌دهند به فضاهای بهتر و شناخته شده‌تر بروند، البته استقبال از کار ما نسبتا قابل قبول بوده و نظرات خوبی هم در شبکه‌های اجتماعی نسبت به کار دریافت کردیم.

 نمایش «آوازه خوان طاس» که به تازگی اجرای عمومی آن به پایان رسیده است بار دیگر از 8 شهریور ساعت19 اجرای خود را در خانه نمایش «آو» از سر می‌گیرد.