جشنواره فیلم فجر پیش‌رو، هنوز به روز‌های برگزاری‌اش نرسیده، حواشی زیادی به‌دنبال داشته است؛ حاشیه‌هایی که مرتبط با نحوه و چگونگی برپایی آن است و شرایطی که کرونا حاکم کرده است؛ اما شیشلیک، فیلم جدید مهدویان، برای حضور در جشنواره فجر با مشکل روبه‌رو شده و مدیران جشنواره هم باتوجه‌به حواشی احتمالی، تمایلی برای پیگیری وضعیت فیلم ندارند.

پایگاه خبری تئاتر: جشنواره فیلم فجر پیش‌رو، هنوز به روز‌های برگزاری‌اش نرسیده، حواشی زیادی به‌دنبال داشته است؛ حاشیه‌هایی که مرتبط با نحوه و چگونگی برپایی آن است و شرایطی که کرونا حاکم کرده است. درنهایت بعد از خبر‌های کمی تا قسمتی ضدونقیض در روز‌ها و ماه گذشته مبنی‌بر اینکه بالاخره جشنواره‌ای در کار هست یا نه، مشخص شد که جشنواره هیچ نمایشی نخواهد داشت و داوران در بخش‌های مختلف، فیلم‌ها را خواهند دید و آن‌گونه که سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره فجر سی‌ونهم، اعلام کرد، حداکثر ۵۰ فیلم متقاضی برای بخش سودای سیمرغ حضور خواهند داشت که البته آمار دقیق آن بعد از تقاضای آثار اعلام می‌شود.

حالا در روز‌هایی که هنوز تا بهمن و آغاز جشنواره باقی است، فیلم «شیشلیک» اثر محمدحسین مهدویان که تیرماه کلید خورد و به‌تازگی آماده نمایش شده، سروصدا‌های جدیدی را برپا کرده است. فیلمی که باوجود انتظارات زیاد برای حضور در جشنواره سی‌ونهم، هنوز فرم شرکت در جشنواره را پر نکرده است و انتظاراتی که به‌گفته میلاد نجفی، خبرنگار حوزه سینما، ظاهرا به‌دلیل برداشت‌های سیاسی از محتوای فیلم بوده است: «شیشلیک برای حضور در جشنواره فجر با مشکل روبه‌رو شده و مدیران جشنواره هم باتوجه‌به حواشی احتمالی، تمایلی برای پیگیری وضعیت فیلم ندارند.»

مهدویان عقب‌گرد کرده است، یعنی چه؟

پیش از این هم هجمه‌هایی علیه شیشلیک و مهدویان به راه افتاده بود. حرف‌وحدیث‌هایی که محتوایشان، انتقاد به قدم گذاشتن او در یک دنیای متفاوت در عرصه فیلم‌سازی بود. رسانه‌های اصولگرا از این گفتند که مهدویان از گذشته‌اش جدا شده و محصولی را ساخته است که با اهداف گذشته‌اش در تعارض است. صحبت‌هایی که خلاف آن‌هم به گوش رسید.

فریدون جیرانی، کارگردان سینما، از موضع دفاع از این فیلم برآمد و گفت: «شیشلیک یک کمدی اجتماعی است. فیلم‌نامه بسیار خوبی دارد که آقای ژوله نوشته است و جزو فیلم‌نامه‌های قشنگ کمدی امسال است.»؛ صحبت‌هایی که البته چندان پیش‌بینی‌ناپذیر یا عجیب‌وغریب نبود. کارگردانی که نامش با فیلم‌هایی مثل ایستاده‌ در غبار، ماجرای نیمروز ۱ و ۲، لاتاری و درخت گردو گره خورده است، حضورش در قامت فیلم‌سازی که قصد کرده است یک کار کمدی اجتماعی را به معرض نمایش بگذارد، اگر حرف‌وحدیث به‌دنبال نداشته باشد، عجیب است.

رضا عطاران- فیلم سینمایی شیشلیک

سینما، فراتر از این حرف‌هاست 

این واکنش‌های مختلف، از جانب مردم هم وجود داشت. کاربران زیادی در فضای مجازی از اینکه قرار است کار متفاوتی را از مهدویان ببینند، ابراز خوشحالی کرده بودند و عده‌ای هم کاملا برعکس. کاربری نوشته بود: «آقای مهدویان! خیلی از ما به عشق فیلمای شما میایم جشنواره فجر و سینما. خواهش می‌کنم شما فیلماتون نره سمت سینمای گیشه و کمدی.» و کاربر دیگری گفته بود: «ما ماجرای نیمروز ۳ رو می‌خوایم ازت.» دیگری نوشته بود: «مهم نگاه فیلم‌سازه. مهدویان ثابت کرده فیلماش حداقل‌ها رو برای اینکه یه فیلم خوب به مخاطب بده، رعایت می‌کنه. حالا تفاوتی نمی‌کنه تو چه سبک و ژانری باشه.»؛ نکته‌ای که شاید اشاره‌ای باشد به صحبت‌های خود مهدویان در نشست فیلم درخت گردو وقتی به‌دنبال حاشیه‌هایی که برای فیلمش به وجود آمد، گفت ما فیلم‌سازان هر فیلمی بسازیم، متهم می‌شویم و «سینما، فراتر از این حرف‌هاست.»

در این میان افرادی هم بودند که طوری دیگر به ماجرا نگاه کردند و نوشتند: «هنوز نفهمیدین واسه فروش بیشتر فیلم، حاشیه‌هاشو بیشتر می‌کنن؟» عده‌ای هم به نبود پایه ثابت فیلم‌های مهدویان، یعنی هادی‌حجازی‌فر، اشاره کردند و نوشتند: «هادی‌حجازی‌فر نیست که؟!» بازیگری که در نبود او، رضا عطاران، پژمان جمشیدی، جمشید‌هاشم‌پور و ژاله صامتی به‌همراه جمعی دیگر از بازیگران، قرار است بار این فیلم را به دوش بکشند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید


منبع: شهرآرانیوز
نویسنده: محبوبه عظیم‌زاده