گیشه سینمای آمریکا با کاهش ۸۰ درصدی فروش در سال ۲۰۲۰ به مجموع فروش سالانه ۲.۲ میلیون دلار رسید و پشت سر گیشه سینمای چین با فروش ۲.۷ میلیارد دلار قرار گرفت.

پایگاه خبری تئاتر: برای اولین بار سینمای چین با پیشی گرفتن از هالیوود به عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان شناخته شد، اما مجموع درآمدهای گیشه جهانی سینما به سبب بحران شیوع ویروس کرونا که با تعطیلی سینماها و عدم اکران بسیاری از آثار همراه بود، با کاهش بیش از ۷۰ درصدی رو به رو شده است.

تعداد بلیت های فروخته شده در سینمای آمریکا در فاصله زمانی اول ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ به ۲.۳ میلیارد قطعه بلیت رسید که در مقایسه با ۱۱.۴ میلیارد بلیت فروخته شده در سال ۲۰۱۹ کاهش چشمگیری داشته و کمترین میزان فروش بلیت سینمای آمریکا در ۴۰ سال اخیر است.

در سطح جهانی نیز در سال ۲۰۲۰ در مجموع بین ۱۱.۵ میلیارد تا ۱۲ میلیارد قطعه بلیت فروخته شده در حالی که این رقم در سال گذشته میلادی، ۴۲.۵ میلیارد قطعه بلیت بود.

سینمای چین که امسال برای اولین بار مجموع فروش سالانه گیشه آمریکا سبقت گرفت نیز در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۷ قطعه بلیت به سینمادوستان فروخته است.

درام تاریخی «هشتصد» به کارگردانی «گوان هو» با فروش ۴۴۰ میلیون دلاری در رتبه نخست پرفروشترین فیلمهای سال ۲۰۲۰ سینما قرار گرفت و یک فیلم چینی دیگر با نام «مردم من، سرزمین من» ساخته مشترک هفت کارگردان، با فروش ۴۵۸ میلیون دلاری در رتبه بعدی قرار گرفت، این در حالی است که در سال های گذشته جدول سالانه پرفروشترین های سال سینمای جهان غالبا در انحصار محصولات هالیوودی بود.

«پسران بد تا ابد» ساخته مشترک «عادل ال اربی» و «بلال فلاح» با فروش ۴۱۳ میلیون دلاری، پرفروش ترین فیلم هالیوودی در سطح جهان بود که در رتبه سوم پرفروشترین های سال قرار گرفت و و «تِنت» به کارگردانی «کریستوفر نولان» هم با فروشی بالغ بر ۳۶۲ میلیون، چهارمین فیلم پرفروش سال نام گرفت. ساخته «نولان» اولین فیلم هالیوودی بود که در دوران کرونا به صورت عمومی اکران شد.

بسیاری از آثار مهم هالیوودی تاریخ اکران خود را به سال ۲۰۲۱ به تعویق انداختند و برخی محصولات نیز سامانه های نمایش آنلاین را برای اکران عمومی انتخاب کردند.

در سال ۲۰۲۰ سینمای هیچ کشوری از پیامدهای منفی شیوع کرونا در امان نماند و حتی سینمای چین هم کاهش فروش ۷۰ درصدی را در گیشه تجربه کرد و در حالی به فروش ۲.۷ میلیارد دلاری دست یافت که در سال ۲۰۱۹ فروش حدود ۹ میلیارد را ثبت کرده بود.

«پاول درگارابدیان» مدیر کمپانی «کام اسکور» که در زمینه تجزیه تحلیل اطلاعات بازاریابی دنیای سرگرمی، رسانه و نشر فعال است، سال ۲۰۲۱ را مهم ترین سال در تاریخ سینما توصیف کرد که در واقع پل ارتباط بین سال مصیبت بار ۲۰۲۰ است که بسیاری از کسب و کارهای غیر مجازی با چالش های بسیار بزرگی مواجه شدند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید