من خيلي استرسِ تماشاگر دارم. با اينكه هميشه كارهاي طنز بازي كرده‌ام اما روز بازبيني اين نمايش پاهايم مي‌لرزيد. من حتي در سه شب نخست فيلمبرداري هم اين استرس را دارم و نمي‌توانم خيلي خوب بخوابم.

پایگاه خبری تئاتر: بهنوش بختياري كه اين روزها در نمايش «دور همي زنان شكسپير» به كارگرداني بهاره رهنما نقش «كلئوپاترا» را بازي مي‌كند، ادعا مي‌كند هميشه دغدغه كار تئاتر داشته اما فرصت حضور در اين عرصه را پيدا نمي‌كرده است. بختياري بازيگري را از سال 74 با آموزش در مدرسه بازيگري «رسام هنر» و زيرنظر مهتاب نصيرپور شروع كرد. نخستين كارهاي او تجربه‌هايي با محمد رحمانيان بود كه يكي از آنها با وجود آماده ‌بودن مجال اجرا نيافت و ديگري در تمرين‌ها متوقف شد. او قرار بود بازيگر نمايش «هامون‌بازها» باشد و با وجود تمرين‌هاي فراوان، به دلايلي روي صحنه نرفت. در رابطه با نخستين تجربه تئاتري اين بازيگر سينما و تلويزيون، با او گپ‌وگفت كوتاهي داشته‌ايم.

بهنوش بختياري پيش از حضور در نمايش دورهمي زنان شكسپير پيشنهاد‌هاي بسياري براي بازي در تئاتر داشته است اما هركدام بنا به دلايلي روي صحنه نرفته است. بختياري در اين باره مي‌گويد: در سال‌هاي اخير پيشنهادهاي زيادي براي تئاتر داشته‌ام. نمايش «تانگو تخم‌مرغ داغ» را به كارگرداني «هادي مرزبان» تمرين كرديم اما به سرانجام نرسيد، چون ساعت‌هاي تمرين خيلي طولاني بود و بايد سر كار تصوير مي‌رفتم. عليرضا كوشك‌جلالي بازي در نمايش «سيستم گرون‌هُلم» را پيشنهاد داد كه مجبور شدم رد كنم اما بهاره رهنما همكار قديمي من، آشنايي و اشراف خوبي با تئاتر دارد. ما در كارهاي تلويزيوني و سينمايي مختلف همبازي بوده‌ايم. هميشه به او مي‌گفتم خيلي دوست دارم تئاتر كار كنم و او مي‌گفت «منتظر باش تا خبرت كنم اما بدان كار ساده‌يي نيست و خيلي زحمت دارد. براي تو كه هميشه جلو دوربين سينما و تلويزيون بوده‌يي، سخت است.»

اين بازيگر پركار سينما و تلويزيون ادامه مي‌دهد: به بهاره رهنما گفتم من از سختي‌كشيده‌هاي سينما و تلويزيونم. 16 سال است در اين فضا كار مي‌كنم و از پايين‌ترين بخش‌ها مثل كارهاي پشت صحنه و آب و جارو شروع كرده‌ام. بنابراين سختي‌هاي كار تئاتر برايم غريب نيست و به آن عادت دارم. الان آنقدر دارم از كار تئاتر لذت مي‌برم و دوستش دارم كه اگر منبع درآمد ثابت داشتم، ديگر هرگز كار تصوير نمي‌كردم، چون شما در سينما و تلويزيون هنر را كمتر مي‌بينيد اما در نمايشنامه چيزي به عقل و فهم انسان اضافه مي‌شود. تئاتر، هنر به معناي ناب و خالص آن است، ولي در كار تئاتر آنچه برايم غريب بود و درك نمي‌كردم، خواندن هر روزه يك متن بود.

بختياري درباره تجربه كار تئاتر و مواجهه با تماشاگر زنده، يادآوري مي‌كند: من خيلي استرسِ تماشاگر دارم. با اينكه هميشه كارهاي طنز بازي كرده‌ام اما روز بازبيني اين نمايش پاهايم مي‌لرزيد. من حتي در سه شب نخست فيلمبرداري هم اين استرس را دارم و نمي‌توانم خيلي خوب بخوابم. بازيگر نقش كلئوپاترا مي‌افزايد: نقش من در اين نمايش طنز نيست، يك كلئوپاتراي واقعي است اما چون فضاي نمايش فانتزي است، رگه‌هايي از فانتزي هم در آن گنجانده شده. ما شش خانم بازيگر، دوستان صميمي هستيم و خدا را شكر با هم خوب كنار آمديم، چون هميشه مي‌شنوم كه خانم‌ها نمي‌توانند با هم كار كنند، در حالي كه اين‌طور نيست. ما با آرامش و عاشقانه كنار هم كار كرديم. بهاره هم بسيار دلسوز و زحمتكش بود.

بهنوش بختياري همچنين تاكيد مي‌كند: به نظرم «دورهمي زنان شكسپير»، نمايش بامزه و زيبايي است و بي‌شك تماشاگر از تماشاي آن لذت مي‌برد و راضي است. به لحاظ ديداري هم نمايش قشنگي است و فكر مي‌كنم همه آن را دوست دارند. به شرطي كه با گارد به تماشاي نمايش نيايند، يعني پيش‌داوري نكنند كه چرا فلاني بازي كرده يا چرا اين قسمت در نمايش بد است. هرچند ما به اين سيستم عادت كرده‌ايم.

اين بازيگر سينما و تلويزيون در پايان به حضور بازيگران سينما و فوتباليست‌ها در تئاتر اشاره و تاكيد مي‌كند: اگر كسي استعداد بازيگري داشته باشد، حتي فوتباليست باشد اما روي صحنه تئاتر خوب باشد و بيننده او را بپذيرد، حضورش در اين عرصه اشكالي ندارد، ولي اگر كسي با ارتباطات و پول، مداركي به دست بياورد و بخواهد در اين فضا كار كند، آن هم بدون استعداد، مطمئن باشيد رد شده است. در مورد خودم، يكسري از دوستانم مي‌گفتند اگر حق كسي باشد كه به تئاتر بيايد، آن شخص تو هستي، براي اينكه از تئاتر شروع كرده‌اي. من آنقدر براي كار بازيگري ارزش قايلم كه با وجود شهرت و اعتباري كه در اين سال‌ها كسب كرده‌ام، به كلاس‌هاي بازيگري افشين هاشمي رفتم و كنار بچه‌هاي آماتور نشستم و بيان كار كردم، يا نزد ميكاييل شهرستاني بدن كار كردم. همه كساني كه از نزديك با من آشنا هستند، مي‌دانند چقدر براي كارم و به خصوص تئاتر دغدغه دارم. به همين دليل از ابتداي امسال تاكنون 15 فيلم و سريال را رد كرده‌ام تا بتوانم در اين نمايش بازي داشته باشم.