فهرست نهایی نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره سی‌ونهم در حالی شب گذشته منتشر شد که غیبت نام برخی چهره‌ها در بخش بهترین بازیگری، عجیب به نظر می‌رسد.

پایگاه خبری تئاتر: از همان روزهای میانی جشنواره که بخشی از فیلم‌های مهم رونمایی شدند، یک نکته واضح بود؛ کار هیأت داوران این دوره از جشنواره در بخش «بهترین بازیگری» بسیار سخت بوده و به‌نسبت دوره‌های گذشته می‌توان دوره سی‌ونهم را دوره «بازی‌های درخشان» لقب داد. دوره‌ای که از بازیگران باسابقه‌ای چون پرویز پرستویی و هدیه تهرانی در «بی‌همه چیز» گرفته تا تازه‌نفس‌ترهایی چون الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در «ابلق» و «تی‌تی» و حتی بازیگران تازه‌نفس و گمنامی چون نوجوانان فیلم «یدو»، تصویری ویژه از توانمندی بازیگران ایرانی ارائه و کار را برای انتخاب «برترین» دشوار کردند.

این چالش آن هم برای هیأت داورانی که بیشترین حاشیه را به‌واسطه حضور یک بازیگر در ترکیب خود، پشت‌سر گذاشته بود، احتمالاً ضریب بیشتری هم پیدا کرده است.

شب گذشته و پس از انتشار فهرست نهایی نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره سی‌ونهم اما این چالش با چاشنی تعجب در فضای رسانه‌ای انعکاس پیدا کرد؛ تعجب از غیبت نام‌هایی که انتظار می‌رفت حداقل به‌عنوان کاندیدا در فهرست نهایی داوران برای سیمرغ بازیگری حضور داشته باشند.

«بی‌همه چیز» هرچند در حال حاضر هم رکورددار نامزدی در بخش‌های مختلف جشنواره است اما نادیده گرفتن چند بازی مهم در آن از سوی هیأت داوران دور از انتظار بود. هدیه تهرانی پس از سال‌ها حضوری درخشان در نقش اصلی این فیلم داشت اما حتی به‌عنوان نامزد هم در فهرست داوران جایی ندارد!

هدیه تهرانی و باران کوثری از مهمترین غایبان فهرست نامزدهای فجر ۳۹ در بخش بازیگری هستند 

باران کوثری دیگر بازیگر مستعد نامزدی در بخش بهترین بازی مکمل در فیلم «بی‌همه چیز» بود که امسال در فیلم «گیجگاه» هم حضوری قابل قبول داشت و می‌توانست برای یکی از این دو فیلم نامزد سیمرغ محسوب شود.

مهمترین بازی نادیده مانده در «بی‌همه چیز» اما حضور تأثیرگذار هادی حجازی‌فر است که به‌طرز عجیبی از سوی داوران نادیده مانده است.

بازی فاطمه معتمدآریا در فیلم «روزی روزگاری آبادن» هم جزو بهترین بازی‌های این بازیگر در سال‌های اخیر بوده و غیبتش در فهرست نامزدها عجیب به نظر می‌رسد. کمااینکه نادیده ماندن نقش‌آفرینی درخشان الناز شاکردوست در فیلم «تی‌تی» را به راحتی نمی‌توان قابل توجیه دانست.

محسن قصابیان هم از بازیگرانی است که با ایفای نقش شهید ستاری در فیلم «منصور» حضوری تحسین‌برانگیز در میان بازیگران جشنواره امسال داشت و عجیب اینکه از نگاه داوران این بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر و تلویزیون هم شایسته نامزدی در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی تشخیص داده نشده است.

فارغ از این غیبت‌های تعجب‌برانگیز و حسرت‌های رسانه‌ای بابت ترکیب احتمالی جوایز یکی از متفاوت‌ترین دوره‌های «فجر»، این ترکیب هفت‌نفره داوران است که سرنوشت سیمرغ‌های امسال را رقم خواهد زد؛ محمد احسانی (مدیر فرهنگی) ساره بیات (بازیگر)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری)، بهرام توکلی (نویسنده و کارگردان)، نیما جاویدی (نویسنده و کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده) و مصطفی کیایی (نویسنده و کارگردان) به عنوان اعضای هیأت داوران جشنواره سی‌ونهم آرای خود را نهایی کرده‌اند و دو روز دیگر و در آیین اختتامیه مشخص می‌شود که از میان نامزدهای معرفی شده کدامیک سیمرغ را به خانه خواهد برد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید