سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر امسال با حواشی متعددی روبرو بود تا جایی که محمدحسین مهدویان به این موضوع اعتراض کرد.

پایگاه خبری تئاتر: در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی ابلق ساخته نرگس آبیار سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم را دریافت کرد. 

هنگام دریافت سیمرغ محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده ابلق با اشاره به حواشی پیش آمده پیرامون آرای مردمی گفت: در این سامانه در روزهای اول اختلالی ایجاد شده بود، اما خوشبختانه با رفع مشکل بیشترین آرا فیلم در نهایت به ما رسید. اگر نیاز به بررسی و رصد بیشتری هم در سامانه «سمفا» باشد این جایزه به دست ما امانت است، تا رفع ابهام شود. 

پس از این صحبت‌ها و حاشیه‌ها و شائبه‌هایی که در نحوه شمارش آرای مردمی به وجود آمده بود محمدحسین مهدویان کارگردان «شیشلیک» که فیلمش در رده سوم آرای مردمی قرار دارد در پست اینستاگرامش با انتقاد از این شیوه شمارش آرا نوشت: ماجرای دست‌کاری در آرای مردمی جشنواره در سه روز آخر رای‌گیری، بعد از پی‌گیری عوامل فیلم‌ها و رسانه‌ها، با یک توضیح غیرشفاف از سوی ستاد جشنواره و ابطال شبانه‌ی تعدادی از آراء، سرهم‌بندی شد. 

مهدویان در ادامه گفت: استفاده‌ی بی‌دلیل و فکر نشده از سامانه‌ی فروش (سمفا) و کنار گذاشتن نظارت صنفی خانه‌ی سینما بر روند رای‌گیری مردمی، نتیجه‌ای جز بی‌اعتبار کردن مهم‌ترین سیمرغ جشنواره نداشت. امید که این تجربه ناموفق برای دوره‌های بعدی جشنواره تکرار نشود. 

بنابراین گزارش پیش از شروع مراسم اختتامیه روابط عمومی جشنواره فیلم فجر با انتشار بیانیه‌ای از حذف آرای مشکل دار خبر داد. 

در متن این خبر آمده است: سامانه «آرای مردمی» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار طراحی شد و مخاطبان و اهالی سینما را در اقدامی نوین و به شکل لحظه‌ای و برخط در جریان آرای داده شده به ۱۶ فیلم جشنواره قرار می‌داد. در این راستا، سواستفاده‌هایی در مواجهه با این طراحی جدید مبتنی بر شفاف‌سازی، رخ داد که مورد انتقاد اهالی سینما و رسانه قرار گرفت. 

بر این اساس، ذکر چند نکته مهم ضروری به نظر می‌رسد: 

۱- سامانه «آرای مردمی» به گونه‌ای طراحی شده که آرای غیرصحیح را در امتیاز دهی نهایی به‌شمار نمی‌آورد. 

۲- کنتور موجود در سمفا در طول جشنواره به‌صورت برخط تعداد آرای مأخوذه را صرف‌نظر از صحیح بودن و کیفیت امتیازات نمایش می‌داد و می‌دهد. 

۳- در طول برگزاری جشنواره حدود ۵٪ آرای ۳ فیلم، غیرصحیح بودند اما این مقدار در ساعات پایانی به رقم قابل توجهی رسید که در امتیاز نهایی، منظور نخواهند شد. 

۴- شماره‌تلفن‌ها و آی‌پی‌هایی که در صدد این اختلال بوده‌اند، در اختیار تهیه‌کنندگان ذیربط و مراجع ذیصلاح قرار خواهد گرفت. 

بنابراین گزارش تجربه بلیت فروشی آنلاین و نظرسنجی آنلاین مردمی در جشنواره امسال باعث شد بسیاری نسبت به نبود زیرساخت‌های کافی در جهت صیانت از آرا ایجاد شبهه کنند. حذف فعالیت خانه سینما که در دوره‌های گذشته مسئول جمع‌آوری آرای مردمی بود به این اعتراض‌ها دامن زد. 

در ادامه جدول ۵ فیلم برتر آرای مردمی و میزان درصد مشارکت مردمی را مشاهده می‌کنید:

آرای مردمی جشنواره فیلم فجر

 

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایلنا