مهرداد کوروش نیا نویسنده کتاب «نردبان شخصیت» توضیح داد که این کتاب حاوی معرفی ۱۵ مدل شخصیت دراماتیک برای سینما و تئاتر است.

پایگاه خبری تئاتر: مهرداد کوروش نیا نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر که در جدیدترین فعالیت خود کتاب «نردبان شخصیت» را نوشته و توسط انتشارات افراز راهی بازار کتاب می کند، درباره این اثر  گفت: این کتاب با نگاهی به تقسیم بندی های شینودا بولن نویسنده کتاب های «اسطوره زن ها» و «اسطوره مردها» نوشته شده است. ایشان از افسانه های هلنی برای روانشناسی بهره برداری کرده است.

وی توضیح داد: کاری که ما در کتاب «نردبان شخصیت» انجام داده ایم این است که از دستاوردهای شینودا بولن استفاده و آن ها را در درام تطبیق داده ایم. در «نردبان شخصیت» خلق ها، عکس العمل ها، کنش ها، امیدها، ترس ها، مدل گفتار و پوشش، آرزو و آرمان های ۱۵ مدل شخصیت برای درام را استخراج کرده ایم که ۸ مدل برای مردها و ۷ مدل برای زن ها است. البته در یک درام برخی شخصیت ها می توانند ترکیبی از چند مدل باشند.

کوروش نیا معتقد است کتاب «نردبان شخصیت» می تواند برای نویسنده ها، بازیگران و کارگردان ها راهگشا باشد تا بتوانند ۱۵ مدل شخصیت را با الگو از هم متمایز کنند.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر متذکر شد: متأسفانه در سینما و تئاتر ایران نظریات و تئوری ها کاربردی استفاده نمی شوند و بر عکس این کاری است که در آمریکا و صنعت هالیوود بسیار انجام می شود.

نویسنده و کارگردان نمایش «آخرین نامه» کتاب «نردبان شخصیت» را برای دانشجوها و هنرجوهای سینما، تئاتر و بازیگری بسیار کاربردی دانست.

کوروش نیا در پایان با اشاره به اینکه برای نگارش این کتاب ۱ سال زمان صرف شده است، گفت: پژوهش ها و ویرایش نهایی «نردبان شخصیت» توسط شبنم طاهرخانی انجام شده و این کتاب در ۱۶۰ صفحه و با قیمت ۴۰ هزار تومان توسط انتشارات افراز چاپ و در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری مهر