جشنواره فیلم فجر امسال کلکسیونی از حضور کاراکترهای پدر بود. از پدرانی که به دنبال شیشلک برای فرزندانشان بودند یا پدری که فرزندش را قصاص کرد.

پایگاه خبری تئاتر: سینمای ایران همواره تصویر روشنی از جایگاه و شخصیت پدر در آثارش معرفی کرده است. اگر به تاریخچه فیلم‌های پس از انقلاب و در دهه‌های مختلف نگاه کنیم آثار شاخصی با محوریت شخصیت پدر ساخته شده است که نشان می‌دهد شخصیت‌سازی حول محور پدر به عنوان نماد خانواده بخشی از هویت سینمای ایران است. 

از فیلم‌های مطرحی چون «پدر» مجید مجیدی و «به نام پدر» ابراهیم حاتمی‌کیا که بگذریم همواره چالش خلق شخصیت پدر و تقابل او با فرزندانش به عنوان نسل جدید یکی از اتفاق‌های ماندگار در سینمای ایران به حساب می‌آید. 

در سال ۹۹ نیز با برگزاری جشنواره فیلم فجر کاراکترهایی حضور داشتند که در تعریف جایگاه پدر شکل و شمایل گاه متفاوتی از خود نشان دادند. 

با مرور نقش‌های پدر در فیلم‌های جشنواره امسال به استقبال روز پدر در سال ۹۹ می‌رویم: 

رمانتیسم عماد و طوبا

شاید تلخ‌ترین یادآوری در میان تمامی کاراکترهای پدر سینمای ایران معطوف به فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» باشد. جایی که زنده‌یاد علی انصاریان در نقش پدر طوبا حضوری کوتاه اما موثر در روند داستان داشت و البته خودش هیچ‌گاه مجال تماشای بازی‌اش روی پرده سینما را پیدا نکرد. پدر طوبا با بازی علی انصاریان یک مرد تنها است که بعد از فوت همسرش در حادثه تصادف به تنهایی دخترش را بزرگ کرده و حالا که دخترش به سن تشکیل خانواده رسیده است به تنهایی در کلبه‌ای در جنگل‌های شمال زندگی می‌کند. حضور انصاریان در این فیلم هر چند کوتاه بود اما تراژدی از دست دادن این بازیگر و ورزشکار همیشه خندان باعث می‌شود این شخصیت تا همیشه در حافظه تصویری سینمای ایران جاودانه باقی بماند. 

بی‌همه چیز

پرویز پرستویی در «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی فارغ از محوری بودن شخصیتش در داستان فیلم که به عنوان معتمد و بزرگ روستا معرفی می‌شود یک پدر است. او صاحب یک دختر است که در یکی از سکانس‌های فیلم به خاطر اینکه بتواند پنهانی از دست مردمان روستا فرار کرده و کشته نشود قول ازدواج دخترش را به راننده حمل نفت به روستا می‌دهد. آن هم در حالی که دخترش دل در گروی معلم روستا دارد. صحنه تقابل دختر با پدرش در این فیلم وقتی متوجه می‌شود پدرش چنین معامله‌ای بر سر او کرده است از سکانس‌های دیدنی فیلم محسن قرایی است. 

شیشلیک

«شیشلیک» جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان تقابل دو پدر با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی است. پدری که به خاطر علاقه دخترش به شیشلیک کارش را از دست می‌دهد و به دنبال تحقق رویاهای فرزندش می‌رود و پدری که به خاطر حفظ شرایط زندگی‌اش قید خوردن شیشلیک را می‌زند و بعد از کلی کلنجار با خودش بالاخره تصمیم می‌گیرد همچون دیگری برای تحقق رویاهای فرزندش هر کاری بکند. 

ابلق

هوتن شکیبا در «ابلق» فارغ از اینکه در نقش یک جوان جاهل و کفتر باز ظاهر می‌شود که به همسرش علاقه دارد یک پدر هم هست. او دختر کوچکی دارد که در سکانس‌های ابتدایی فیلم به خاطر مشاجره لفظی در خانه؛ دخترش قدرت تکلمش را از دست می‌دهد. سیر تحولی شخصیت در پایان فیلم باعث می‌شود دخترش که از پدر می‌ترسیده به او نزدیک شده و ارتباطش بهتر شود. 

مصلحت

فیلم سینمایی «مصلحت» ساخته حسین دارابی نیز داستان تصمیم‌گیری یک پدر است. پدری که در عالی‌ترین صندلی مقام قوه قضاییه نشسته و یک روحانی موجه است و متوجه می‌شود فرزندش در یک نزاع خیابانی فردی را می‌کشد. فرهاد قائمیان در قامت این شخصیت تلاش می‌کند فرزندش را محاکمه و به دار مجازات بیاویزد. انتخاب بین عدالت و خانواده از شخصیت پدر فیلم «مصلحت» یک قهرمان درست می‌کند. 

روزی روزگاری آبادان

محسن تنابنده در نخستین ساخته سینمایی حمیدرضا آذرنگ نقش پدر یک خانواده آبادانی را بازی می‌کند که از قضا به اعتیاد هم دچار است. او رابطه صمیمانه‌ای با فرزندانش ندارد اما در خلال اصابت یک بمب به سقف خانه و در لحظات بحرانی و احساسی فیلم نگاهش به فرزندانش به خصوص فرزند پسرش تغییر می‌کند. 

روشن

رضا عطاران در «روشن» کاراکتر یک پدر در آستانه فروپاشی روحی را بازی می‌کند. او که برای بازی در این فیلم سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرده است شخصیتی را بازی می‌کند که به خاطر بیکاری و فقر همسرش از او جدا می‌شود و با اینکه رابطه خوبی با دختر خردسالش دارد اما امکان اداره یک زندگی را ندارد. صحنه‌های دوتایی عطاران با دخترش در فیلم «روشن» جزو سکانس‌های ماندگار فیلم است. 

ستاره بازی

«ستاره بازی» هاتف علیمردانی داستان یک خانواده ایرانی است که به آمریکا مهاجرت کرده و دختر این خانواده پس از سال‌ها به اعتیاد دچار می‌شود. فرهاد اصلانی پدر این دختر با بازی ملیسا ذاکری است. پدری درمانده و مستاصل که نمی‌تواند دختر معتادش را از دام این مصیبت نجات دهد. صحنه‌های دو تایی فرهاد اصلانی و دخترش در فیلم پس از آنکه از دکتر دخترش می‌خواهد قبل از آنکه چشمانش را جراحی کند فرصت دهد تا رنگ‌ها و طبیعت را به او نشان دهد؛ جزو سکانس‌های ماندگار فیلم است. 

بازی پژمان جمشیدی در «خط فرضی» و حامد بهداد و سروش صحت در «گیج‌گاه« در جایگاه پدر نیز از دیگر شخصیت‌هایی است که در جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشتند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید