ناصر حسینی‌مهر پژوهش خود در خصوص تئاتر ایران طی ۳ دهه ۳۰، ۴۰ و ۵۰ را در قالب کتابی با عنوان «تئاتر در ایران از کودتا تا انقلاب» منتشر کرد.

پایگاه خبری تئاتر: ناصر حسینی مهر نویسنده، پژوهشگر، مدرس و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین فعالیت خود در عرصه تئاتر و نگارش کتاب «تئاتر در ایران از کودتا تا انقلاب» گفت: کتاب «تئاتر در ایران از کودتا تا انقلاب» ثمره ۶ سال مطالعه بی وقفه‌ام پیرامون فعالیت‌های تئاتری در سراسر ایران است که در ۶۲۰ صفحه و ۶ فصل به سرانجام رسید. این کتاب با آغاز دهه ۳۰ شروع می‌شود و به تدریج با پرداختن به ادوار مختلف تئاتری ادامه پیدا می‌کند و به دهه پر فراز و نشیب ۵۰ در تئاتر ایران می‌رسد و در نهایت با زمستان ۵۷ و خلوت صحنه‌های تئاتر نیز به پایان می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه این کتاب به هیچ وجه انعکاس ژورنالیستی از وقایع گذشته تئاتر ما نیست، توضیح داد: کتاب «تئاتر در ایران از کودتا تا انقلاب» در واقع ثمره حضورم از دوران نوجوانی در تئاتر تا به این سو است که یادداشت‌برداری‌هایی از آن دوران داشته‌ام و البته ثمره دیدگاه امروزی‌ام به وقایع گذشته با بررسی کاملاً بی طرفانه از آن دوران.

 

حسینی مهر با بیان اینکه در این میان سعی کردم پا را کمی از دایره تئاتر هم بیرون بگذارم و به مسائل اجتماعی نیز بپردازم، یادآور شد: معتقدم رویدادهای هنری بخصوص تئاتر خارج از اوضاع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هر دوره‌ای نبوده و نیست بنابراین در شناخت وقایع اجتماعی آن سه دهه سعی کردم با کمک از منابع و کتاب‌های معتبر تاریخی و همچنین مشاهداتم از آن روزگار، فعالیت‌های تئاتری را بررسی کنم. متأسفانه در چاپ اول بخش‌هایی از موضوع اجتماعی حذف شد.

کارگردان نمایش «اتاق شماره ۶» در ادامه سخنان خود تأکید کرد: من به هیچ وجه سعی در تاریخ نگاری نداشتم و طبق روال تاریخ نگاری، با پیشینه تئاتری مان به شکل خشک، رسمی و توصیفی مواجه نشدم بلکه طی ۶ سال همواره مایل بودم در وحله اول خودم درک دقیق‌تری از مشاهدات گذشته و فعالیت‌های نمایشی آن دوره‌ها داشته باشم.

وی اظهار کرد: تردید ندارم که این پژوهش هرگز کامل و جامع نیست، بخصوص در بررسی نمایش‌هایی که آنها را ندیده بودم و تصاویری روشنی از اجرای آنها نداشتم. امیدوارم در بازنویسی کتاب و چاپ‌های بعدی این اطلاعات کامل‌تر و جامع‌تر شود.

حسینی مهر درباره اینکه آیا قصد ادامه این پژوهش و بررسی و پرداختن به ۴۰ سال تئاتر ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را هم دارد یا نه، گفت: ثبت تاریخ و ثبت وفادارانه تاریخ نیاز به هزینه دارد، جلد اول کتاب را یک تنه پیش بردم ولی برای پژوهش در خصوص ۴۰ سال تئاتر بعد از انقلاب نیاز به افراد شایق، مکان و بودجه دارد. امیدوارم این کار انجام شود.

کتاب «تئاتر در ایران از کودتا تا انقلاب» توسط انتشارات «ماهریس» راهی بازار کتاب شد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری مهر