هاله مشتاقی‌نیا که چهارمین دوره کارگاه مجازی خود را با عنوان «نوشتن برای صحنه» برگزار می کند، می‌گوید: آموزش باید هدف‌مند باشد و نمی‌توان هنرجو را به حال خود رها کرد.

پایگاه خبری تئاتر: این نمایشنامه‌نویس درباره فعالیت‌های خود در این دوران می‌گوید: نمایشنامه‌ تازه‌ای نوشته‌ام ولی با وجود شرایط حاکم بر تئاتر به دلیل حضور این ویروس، نمی‌توان برنامه مشخصی برای اجرا داشت، با این حال در صورت مهیا شدنِ شرایطِ اجرا، گروه‌مان آن را روی صحنه خواهد برد.

او که در دوران کرونا کارگاه‌های آموزشی را به صورت مجازی برپا کرده است، یادآوری می‌کند: پیش تر دوره مجازی «از داستان تا نمایش‌نامه» را در دو دوره به منظور آشنایی با عناصر دراماتیک در تبدیل داستان به نمایش‌نامه با تاکید بر داستان‌های کوتاهی از «جی.دی. سلینجر»، نویسنده معاصر آمریکایی که جایگاه ویژه‌ای در ادبیات مدرن دارد، برگزار کردم.

مشتاقی‌نیا ادامه می‌دهد: آغاز دوره‌های مجازی آموزش نمایش‌نامه‌نویسی من همزمان با شیوع کرونا بوده اما نگاهم به برگزاری این دوره‌ها به شکل مجازی، فقط محدود به این برهه نبوده و نیست و از ابتدا برنامه‌ریزی بلند مدت داشته‌ام.‌

او با بیان اینکه این کلاس‌ها با موضوعات آموزشی مختلفی برگزار خواهد شد، اضافه می‌کند: در حال حاضر دومین دوره «نوشتن برای صحنه» را برگزار خواهم کرد و نویسندگان جوانی که از مبانی آغاز کرده بودند، به مرحله نگارش نمایش‌نامه تک پرده‌ای رسیده‌اند.

این نمایشنامه‌نویس معتقد است که آموزشِ نمایش‌نامه‌نویسی، چه به شکل حضوری و چه مجازی، باید هدفمند باشد و از نقطه آغاز به سرانجامی برسد و آموزش به گونه‌ای باشد که علاقه‌مندان در میانه راه، رها نشوند.

او در عین حال خاطرنشان می‌کند: صد البته تلاش و ممارستِ خودِ هنرجویان برای رسیدن به این هدف، بسیار مهم است. خوشبختانه برای من در این راستا تجربه موفقی در کنار این نویسندگان جوان که در آغاز راه نوشتن هستند، رقم خورده است.

گفتنی است ثبت‌نام دومین دوره جدیدِ این کارگاه آغاز شده است و متقاضیان می‌توانند با شماره ۰۹۰۳۲۳۵۳۵۱۷ در واتساپ از دوره‌ها با موضوعات مختلف مطلع شوند.

آخرین اثر هاله مشتاقی‌نیا بر صحنه نمایش «پنجاه/پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی بوده است‌. از این نویسنده کتاب‌های مختلفی هم منتشر شده که می‌توان به نمایش‌نامه «تقدیربازان»، برنده دیپلم افتخار بهترین متن نمایشی از سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش‌نامه «ناامنی» برگزیده جایزه ادبیات نمایشی ایران و نمایش‌نامه «اینگرید برگمن با بوی قورمه سبزی» برگزیده جایزه اول ششمین دوره جشنواره ادبی پروین اعتصامی اشاره کرد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایسنا