محمدرضا گلزار برای اجرای برنامه «هفت خان» که از یک پلتفرم اینترنتی در حال پخش است دستمزد ۱۸ میلیارد تومانی دریافت کرده است. آن هم پیشاپیش!

پایگاه خبری تئاتر: در چند روز گذشته خبر دستمزد مجری یک برنامه اینترنتی بسیار پر سر و صدا شد. به گزارش خبرگزاری صبا، پوریا ذوالفقاری (منتقد سینما) در اینستاگرام خود مدعی شد که محمدرضا گلزار برای اجرای برنامه «هفت خان» که از پلتفرم نماوا پخش می‌شود دستمزد ۱۸ میلیارد تومانی دریافت کرده است.

به گفته این منتقد باسابقه سینما ، دستمزد اجرای این مسابقه در همان ابتدا به طور کامل به گلزار پرداخت شده است.

ذوالفقاری نوشته است:

« شنیده ام هجده میلیارد تومان! هفت خان را چند نفر دیده اند؟ شنیده ها می گوید کم بازدیدترین تولید پلتفرم هاست... نه برای مردم تماشا دارد و نه برای تولیدکننده بازدید.

اما برای مجری اش در این زمستان اقتصادی و در کوران توصیهٔ مردم به مقاومت و صبر، هجده میلیاردتومان دستمزد داشته که همان اول هم پرداخت شده که مبادا این چکیده ترین ماست تاریخ هنر سرگرمی ما برنجد و لطف نکند به مردم و ننشیند جلوی دوربین و مفتون مان نکند با هنرنمایی اش!

از لحظه ای که شنیده ام به منوچهر نوذری می اندیشم که برخلاف مجری این برنامه هم توان اجرا و بیان گرمی داشت و هم دانشی بیش از نیاز یک مجری با سواد حتی و هم حاضرجواب و به اصطلاح سرضرب گو بود اما آنقدر نیندوخت از این حرفه که آخر عمری وقتی تصمیم به خطر کردن و سرمایه گذاری در ساختمان سازی می گیرد، در همان گام اول کم نیاورد و کارش به زندان نکشد و از فرط غصه سکته نکند پشت میله ها »

واقعا پرسش این است که یک برنامه مسابقه محور ارائه شده در یک پلتفرم، چه درآمدی می تواند داشته باشد که فقط دستمزد مجری آن 18 میلیارد تومان است؟ آیا مسابقه «هفت خان» مانند همان "برنده باش" تلویزیون است که به دلیل شک و شبه در شیوه‌هایی درآمدزایی آن پخشش متوقف شد؟

پلتفرم های ارائه ویدیو یا وی.او.دی ها عمده درآمدشان از 3 منبع اصلی است: ترافیک اینترنت، تبلیغات و تعداد کاربران. باید دید شکل درآمد زایی این مسابقه از این 3 منبع چگونه است؟

مسابقه «هفت خان» در ۱۰۰ قسمت برای پخش اختصاصی از یک پلتفرم طراحی شده و انتشار آن از یکشنبه ۸ فروردین آغاز شده است. در این مسابقه شرکت‌کنندگان در حوزه اطلاعات عمومی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

طنز ماجرا در آن است که جایزه برنده نهایی مسابقه 100 میلیون تومان است یعنی تقریبا 0.5 درصد دستمزد مجری!

هفت خان


واقعا در تولیداتی از این دست چه می گذرد که با هیچ متر و معیاری نمی توان آنها را درک و هضم کرد؟ آیا سفره ای پهن است و عده ای محدود در حال تغذیه هستند یا بحث های چون پول شویی و ... در جریان است که بعدها در قالب انواع و اقسام مفاسد اقتصادی یا ... از آنها رونمایی خواهد شد؟

نکته ای که به ذهن می رسد این است که یا ما در این کشور زندگی نمی کنیم یا این اخبار متعلق به این کشور نیست و یا اینکه آنها زندگی می کنند و ما ... نمی دانم واقعا؟!

شاید هم مناسبات اقتصادی و واحد پول و ... 2 گانه است برای مردم یک چیز دیگر است و برای این افراد غیر از آن است.

ای کاش پلتفرم ها آمار بیننده ها و درآمد حاصل از تولید چنین برنامه هایی را اطلاع رسانی می کردند تا با شفافیت این شبهات از بین می‌رفت.

بخشی از مردم در غم نان و معاش کرونا می گیرند ، در به در دنبال این هستند که یک قلم از مواد اصلی مصرفی زندگیشان را ارزانتر بخرند ولی از یک طرف دیگر خبرهایی اینچنینی می رسد! این ارقام دیگر دستمزد نجومی هم نیست دستمزد اتمی است. یا انفجار اتمی است. از سلطان دستمزد هم چند مرحله بالاتر است.

به قول جوانان امروزی: «اصلا این در یه لیگ دیگه‌س» . اصلا شاید در سوپر لیگ اروپا هستند!؟

پرسش این است، چند درصد از مردم چنین مسابقه ای را می بینند و یا با دیدن آن جان خسته شان آرامش می گیرد؟ چند درصد از مردم از چنین برنامه ای اصلا خبر دارند؟

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: عصر ایران
نویسنده: کاوه معین فر