پیام حسین طاهری،انتشار نشریه دیجیتالی جشنواره تئاتر عروسکی،اجرای نمایش «آوا /آدا» و محل اجرای دومین روز از جشنواره را در این خبر بخوانید

پایگاه خبری تئاتر: حسین طاهری به پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک پیام داد.

در متن این پیام آمده است:

«تماشای جان!

اگر تئاتر، مترادف فرهنگ است، بی‌تردید از آن روست که عینی‌ترین مؤلفه‌های فرهنگی و پیک و پیام‌های آیینی هر ملّتی، در این‌ گونه‌ هنری، امکان حضور و گفتگو می‌یابد و گاه هم با فرصتی فراهم‌تر در جهان پر گستره ‌ نمایش عروسکی. جلوه‌ای ظریف امّا پر ظرفیت از هنر نمایش که با دیداری کردن قصه‌ها، تجربه‌ها، دغدغه‌ها، آرزوها و آن بخش از تمایلات و نیازهای معنوی و مادی انسانی در صمیمی‌ترین شکل و شیوه و با قدرتی خارق‌العاده و منحصر به فرد، با دنیای پیرامون و حتی ماورایی، از طریق تخیّل و ابتکار، ارتباط می‌گیرد.

و اینها همگی بر دوش پیکرک‌هایی کوچک امّا بزرگسال و دیرینه‌ای است که دنیایی از روح، صدا و حرکت و کلام و نغمه را در پشت و پشتوانه خود دارند و به برکت صفا و زلالی و کودکانگی درون عروسک‌گردانان، ساده‌تر و باورپذیرتر می‌شوند چرا که آن بخش گمشده‌ دل آدمی‌اند که باید باشد و نیست و هم از این رو بر دل می‌نشیند که: ای بستگان تن! به تماشای جان روید      کآخر رسول گفت: تماشا مبارک است...

و دیگر بار نمایش عروسکی تهران، در پانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی خود، چشم‌انداز فرهنگی- هنری‌اش را بر عینیت‌بخشی به رشد کمی و کیفی نمایش‌های عروسکی از طریق تبادلات مفید ملی و بین‌المللی با بضاعتی از قصه‌ها و افسانه‌ها و متل‌های ایرانی برای توجه‌دهی به ظرفیت‌های داخلی و با هدف مرکزیت‌سازی ایران به عنوان قطب نمایش عروسکی خاورمیانه، معطوف نموده است و البته نیز این همه، از قابلیت‌های پیدا و پنهان ایران توانمند و سربلند، به دور نیست و به لطف جاری خداوند، در دسترس و نزدیک خواهد بود.»

اجرای نمایش «آوا /آدا» در جشنواره نمایش عروسكی

در این دوره از جشنواره بین‌المللی نمایش عروسكی، كشور آمریكا با نمایش «آوا/آدا» به كارگردانی درو دایر حضور خواهد داشت.

«آوا/آدا» نمایشی است كه نمایشنامه آن به صورت گروهی به نگارش درآمده و درو دایر آن را كارگردانی كرده است. كایل وگتر و بن كافمن آهنگسازی این اثر نمایشی را برعهده دارند و لیزی برایت، سارا فورنس، اوان گرت، جولیا میلر بازی‌دهندگان عروسك‌ها هستند. همچنین مارن سلِست، مایكل هیلگر، كایل وگتر به اجرای موسیقی می‌پردازند.

این نمایش درباره «آدای» هفتادساله سوگوار خواهر دوقلویش «آوا» است. او به تنهایی، زمان را با تقلید از زندگی دو نفره می گذارد. هرچند با رفتن به سیركی سیار و عبور از هزارتوی آیینه، او سفری به پرتگاه میان مرگ و زندگی را آغاز می كند ...

این گروه در نمایش خود از تكنیک سایه‌ای استفاده كرده است. نمایش «آدا/آوا» در روزهای 27 و 28 شهریور ماه در تالار سایه به مدت یک ساعت روی صحنه می‌رود.

نشریه روزانه جشنواره عروسکی به صورت دیجیتالی منتشر شد

نشریه شماره یک جشنواره نمایش عروسکی به صورت دیجیتالی روی سایت جشنواره قرار گرفت. قرار است نشریه شامل مباحثی چون یاداشت روزانه دبیر، مصاحبه با هنرمندان شرکت‌کننده، نقد نمایش، معرفی نمایش‌های روز و ... باشد.

در شماره اول، مطالبی چون پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام دبیر جشنواره، مصاحبه با نغمه ثمینی درباره «تیستو سبز انگشتی» ، گفتگو با هنگام مفید، مصاحبه با هما جدیکار و آزاده پورمختار درباره اجرای مشترک نمایش، داستان عروسک «بووکه باران» _ عروسک باران – و معرفی نمایش های روز اول جشنواره آمده است.

مرضیه برومند در یادداشت روزانه خود با عنوان «بالاخره باتری‌ام تمام شد» درباره سرگیجه و کسالت اخیر خود آورده است: دو سه روز بود از خواب بیدار می‌شدم، سرم بدجوری گیج می‌رفت و دنیا دور سرم می چرخید...... دکتر اورژانس به من گفت: حتما پول‌های شهر موشها را می‌شمردی که سرت گیج رفت! آن آقای دکتر هم مثل خیلی‌های دیگر نمی‌داند که این روزها برای من جشنواره عروسکی از شهر موشها مهم‌تر است.....

افشین صادقی‌زاده به عنوان سردبیر نشریه، الهه حاجی‌زاده در مقام دبیر تحریریه و محمد هاشمی به عنوان مدیر هنری با این نشریه همکاری دارند. در طول برگزاری جشنواره نشریه الکترونیک هر روز روی سایت قرار می گیرد.

میزبانی فرهنگسرای بهاران و موزه انتظامی از دومین روز جشنواره

در دومین روز از جشنواره نمایش عروسکی علاوه بر میزبانی تالارهای نمایشی تئاترشهر، هنر، فردوسی و سنگلج، فرهنگسرای بهاران و موزه انتظامی نیز میزبان نمایش های جشنواره شدند.

عادل بزدوده در این روز نیز نمایش «آهای تو دیگه کی هستی» را در تالار اصلی روی صحنه می برد. این نمایش ساعت 19 اجرا می شود. تالار چهارسو نیز پذیرای نمایش «تیستو سبز انگشتی» است، این نمایش در دو سانس 17:30 و 19:30 اجرا می شود. نمایش «کنار ستاره ها برمی گردم» ویژه بزرگسال نیز دومین روز اجرای خود را می گذراند. این نمایش ساعت 18 و 20 در تالار سایه اجرا می شود.

نمایش «آن دورها» نیز در تالار قشقایی در دو سانس 18:30 و 20:30 اجرا می شود این نمایش نیز ویژه عموم بوده و «آملا واسنویچ» از کشور صربستان آن را کارگردانی کرده است. «حکایت حاکمی که دیگر حاکم نیست» نیز به کارگردانی اکرم ابوالمعالی در کارگاه نمایش اجرا می شود.

در دومین روز از جشنواره، تماشاخانه سنگلج نیز میزبان نمایش «بادهایی که به ساحل نمی رسند» به کارگردانی اکبر حسنی است. این نمایش ساعت 17 و 19 اجرا می شود. در تالار هنر هم نمایش «هینینگ» از کشور چین اجرا می شود. این نمایش در دو سانس 18 و 20 به مدت 30 دقیقه روی صحنه می رود. نمایش «سولوی دماغ» به کارگردانی «آن کاترین کلت» اجرا می شود. این نمایش ساعت 19 در تالار حافظ روی صحنه می رود. در فرهنگسرای  بهاران نیز نمایش «زال  و سیمرغ» به کارگردانی رسول نجفیان اجرا می شود، ساعت اجرای نمایش 18:30 است.

موزه انتظامی نیز پذیرای نمایش «خیمه شب بازی سنتی» است. مرتضی شیخ احمد خمسه کارگردانی نیز را بر عهده دارد. این نمایش ساعت 19:30 روی صحنه می رود.
پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک تا 29 شهریور ماه ادامه دارد.