اختتامیه ۲۵امین جشنواره تئا‌تر استانی فارس با حضور جمعی از پیشکسوتان نمایش شیراز برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: شهریور ماه، تالار حافظ شهر شیراز میزبان اختتامیه 25امین جشنواره تئا‌تر استانی فارس بود. این مراسم با حضور عزت الله انتظامی، پرفسور کامیابی مسک، رحیم هودی، بهزاد مریدی و جمعی از هنرمندان عرصه تئا‌تر فارس برگزار شد.

25امین جشنواره تئا‌تر استانی فارس از روز سه‌شنبه، 18 شهریور با حضور دوازده اثر از شهرستان‌های شیراز، فسا، قیر و کارزین و لار در سه سالن ابوریحان، استاد هودی و حافظ شهر شیراز به مدت چهار روز برگزار شد.

بهمن سلیمانی، دبیر این جشنواره و مدیر انجمن نمایش شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم با ذکر این مطلب که فراخوان این جشنواره در اردیبهشت ماه منتشر شده است گفت: طی یک ماه حدود 127 متن به دفتر جشنواره رسیده است، گروه بازخوان متون را شامل آقای احمد سپاسدار، مرضیه برزوئیان و میلاد اکبرنژاد معرفی فرمودند.

از میان این متون، 72 برای مرحله بازبینی پذیرفته شده که در ‌‌نهایت 54 نمایش برای مرحله بازبینی اعلام آمادگی نموده بودند. گروه بازبینی متشکل از آقای کاظم روزیطلب، دکتر امین جعفر‌زاده و احمد مومنی در طول دو هفته در سراسر استان به بررسی آثار تمرین شده پرداخته‌اند که در ‌‌نهایت دوازده نمایش برای مرحله نهایی انتخاب شده‌اند.

داوران جشنواره 25ام استان فارس متشکل از پرفسور کامیابی مسک، جلال الدین اجلالی و بابک حمیدیان در ‌‌نهایت در شب اختتامیه دو اثر کسوف از ابوالفضل فرهادی و گرمو از حسینی قیری را برای حضور در جشنواره منطقه‌ای فارس انتخاب نمودند.

سلیمانی پیرامون برگزاری جشنواره منطقه‌ای گفت: به سبب تقارن ماه‌های محرم و صفر با تقویم همیشگی این جشنواره، به احتمال قوی جشنواره تئا‌تر منطقه‌ای در اواخر مهر ماه 93 به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.

همچنین ابوالفضل فرهادی برای کارگردانی نمایش کسوف جایزه اول را دریافت نمود و هیات داوران هیچ جایزه‌ای به بخش نمایش‌نامه‌نویسی اهدا نکردند. جوایز بازیگری نیز در بخش بازیگر نقش اول زن به سپیده اسد سنگابی و بازیگر نقش اول مرد به ابوالفضل فرهادی برای بازی در کسوف تعلق گرفت.

در حاشیه اختتامیه از عزت الله انتظامی تقدیر شد و از طرف مسئولین امر بار دیگر قول‌هایی مبنی بر احداث سالن مهر – تئا‌تر شهر شیراز – داده شد که سال‌هاست از طرف مدیران وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شده است.

از حواشی این جشنواره اعتراض بخش عمده‌ای از بدنه جوان تئا‌تر شیراز مبنی بر عدم پذیرش آثار آنان در جشنواره استانی بود. مساله‌ای که با عدم حضور کارگردانانی چون آرمان طیران و عدم حضور هیچ یک از چهره‌های سر‌شناس تئا‌تر شیراز خودنمایی می‌کرد.

با این حال در حاشیه اختتامیه، بهزاد مریدی، مدیر جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس قول مساعد برای حضور دو نمایش استان فارس برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی به منظور تقویت تعاملات فرهنگی داده است.

وی همچنین اعزام دو استاد بورسیه به کشورهای صاحب تئا‌تر برای به روز شدن سیستم آموزشی را از برنامه‌های خود اعلام نمود.

همچنین پرفسور کامیابی مسک از کمبود سالن در شیراز گلایه کرد و نبود یک پردیس تئاتری در شیراز را عامل خسته کردن گروه‌های تئاتری و داوران جشنواره‌ای دانست. وی همچنین بر خصوصی شدن تئا‌تر کشور تاکید کرد و خواستار بازنگری در قوانین فرهنگی و تئاتری کشور شد.