درست است كه به تعویق افتادن مراسم اسكار رویداد نادر و خبرسازی است اما خبر مهم‌تر درباره این جایزه سینمایی، ایجاد 4 استاندارد تازه‌ای بود كه در انتخاب برندگان جوایز از جمله جایزه بهترین فیلم تاثیر زیادی می‌گذاشت؛ البته این قوانین قرار نیست تا اسكار ۲۰۲۴ اجرایی شوند اما به هر جهت، اعلام آن برای اسكار 2021 حاشیه‌ساز بود و اتفاقا با واكنش‌های بعضی هنرمندان هم همراه شد.

پایگاه خبری تئاتر: بامداد دوشنبه 6  اردیبهشت برابر با 26 آوریل مهم‌ترین، معتبرترین و در عین حال پرآوازه‌ترین مراسم سینمایی در جهان برگزار شد و جوایز به برگزیدگان تعلق گرفت. با گذشت 93 سال از برپایی این مراسم مهم سینمایی و با وجود انتقادات زیاد به جهت‌گیری‌های سیاسی، رویكرد متغیر و معیارهای غیرسینمایی آن، اما همچنان جایزه اسكار از تاثیرگذارترین و پربحث‌ترین تحسین‌های سینمایی جهان به شمار می‌رود و با وجود كاهش تماشاگران، باز میلیون‌ها مخاطب هر ساله از اقصا نقاط جهان پای‌گیرنده‌های‌شان  به انتظار برگزاری آن می‌نشینند.

امسال اما برپایی آن از تركش‌های انفجار مهیب كرونا بی‌نصیب نماند و مثل اكثر مراسم‌ها در فصل جوایز سینمایی با یك چالش جهانی روبه‌رو بود. از آوریل سال گذشته تا زمان برگزاری آن 6 اردیبهشت امسال این رویداد حواشی زیادی از سر گذراند. در گزارش زیر تلاش شده به مهم‌ترین و پررنگ‌ترین نكات آن اشاره شود

1- اولین حاشیه اسكار امسال به اواخر اردیبشهت سال گذشته مربوط می‌شود كه تاخیر در زمان برگزاری آن است. بعد از اینكه پاندمی كرونا، سال ۲۰۲۰ را برای هالیوود متلاطم كرد و باعث بسته شدن سالن‌های سینما در سراسر امریكا و به‌هم خوردن برنامه تهیه و تولید فیلم‌ها شد، اعضای هیات‌مدیره آكادمی اسكار هم درصدد تغییر فرمت و زمان مشخص دیگری برای مراسم اسكار برآمدند؛ اما ترجیح دادند با تامل بیشتری در این باره تصمیم بگیرند و برای مهم‌ترین جوایز سینمایی سال زمان بگذارند تا ببینند وضعیت پاندمی چطور پیش می‌رود تا تصمیم نهایی خود را اعلام كنند.


2- تا اینكه بالاخره عوارض كرونا دامن‌گیر اسكار شد و (27 خرداد) هیات رییسه آكادمی اسكار طی برگزاری جلسه‌ای آنلاین اعلام كردند، مراسم اهدای جوایز آكادمی با تاخیر دو ماهه می‌آید. به این ترتیب نود‌و‌سومین دوره مراسم اهدای جوایز آكادمی اسكار كه قرار بود 28 فوریه برگزار شود به ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) موكول شد.

3- درست است كه به تعویق افتادن مراسم اسكار رویداد نادر و خبرسازی است اما خبر مهم‌تر درباره این جایزه سینمایی، ایجاد 4 استاندارد تازه‌ای بود كه در انتخاب برندگان جوایز از جمله جایزه بهترین فیلم تاثیر زیادی می‌گذاشت؛ البته این قوانین قرار نیست تا اسكار ۲۰۲۴ اجرایی شوند اما به هر جهت، اعلام آن برای اسكار 2021 حاشیه‌ساز بود و اتفاقا با واكنش‌های بعضی هنرمندان هم همراه شد

4- اما قوانین تازه اسكار چه بود؟ 4 استاندارد مربوط به نمایش فیلم، عوامل، استودیو و فرصت‌هایی برای آموزش و پیشرفت در دیگر جنبه‌های توسعه و اكران فیلم است. طبق توضیح ایسنا درباره یكی از این 4استاندارد؛ فیلم‌ها برای واجد شرایط شدن در شاخه بهترین فیلم باید حداقل یك شخصیت اصلی یا یك شخصیت مكمل مهم از اقلیت‌های قومی و نژادی داشته باشند، حداقل ۳۰ درصد از نقش‌های ثانویه باید از اقلیت‌های قومی و نژادی باشند یا خط اصلی داستان، مضمون یا روایت روی این گروه از اقلیت‌ها متمركز باشد. براساس اعلام آكادمی، اقلیت‌ها شامل زنان، رنگین‌پوستان یا افرادی با معلولیت می‌شود

5-  اسكار كه امسال در یك شرایط پرچالش جهانی قرار گرفته بود، سعی كرد حداقل از نظر فیلم‌های شركت‌كننده یكی از بالاترین ركوردها را به ثبت برساند. تعداد فیلم‌های واجد شرایط رقابت در اسكار مستند بلند از ۱۷۰ فیلم در سال گذشته به ۲۳۸ فیلم رسیده و شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نیز شاهد رقابت ركورد ۹۳ فیلم از كشورهای مختلف بود. برای اولین‌ بار در تاریخ جوایز سینمایی اسكار، همه اعضای آكادمی توانستند  در مرحله نخست رای‌گیری شاخه بهترین فیلم بین‌المللی شركت كنند و همین امر قدرت اعضای آكادمی در لس‌آنجلس را كاهش داده بود. همچنین طبق اعلام آكادمی اسكار، امسال برای نخستین ‌بار ۱۵ فیلم در فهرست نامزدهای اولیه این شاخه انتخاب شد در حالی كه در سال‌های گذشته فهرست كوتاه این شاخه شامل ۱۰ فیلم بود.

6- با درنظر گرفتن این نكته كه هر ساله معرفی فیلم ایرانی به اسكار برای مخاطبان و اهالی سینما با جذابیت‌ها و حواشی زیادی همراه می‌شود و واكنش‌های زیادی را به همراه دارد؛ امسال هم از این قاعده مستثنا نبود ولی درنهایت در فرصت كمتر از یك ماه باقی مانده، فیلم «خورشید» مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران به اسكار معرفی شد تا فیلم مجیدی بیست و ششمین نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی(غیرانگیسی زبان) جوایز سینمایی اسكار باشد.

7- آكادمی علوم و هنرهای سینمایی بامداد 22 بهمن اولین فهرست از فیلم‌های منتخب در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی را  اعلام كرد كه فهرستی متشكل از ۱۵ فیلم بودند كه به رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسكار راه یافتند. «خورشید» ساخته مجید مجیدی نماینده ایران دركنار ۱۴ فیلم دیگر در این فهرست قرار گرفت. همچنین در این روز نامزدهای اولیه ۹ بخش از رقابت اسكار شامل جلوه‌های تصویری، چهره‌پردازی، موسیقی متن، ترانه، فیلم بلند بین‌المللی، مستند بلند، مستند كوتاه، فیلم كوتاه و انیمیشن كوتاه هم اعلام شد.

8- اما درنهایت كه پریانكا  چوپرا و نیك  جوناس اسامی نامزدهای 93 دوره اسكار را از لندن اعلام كردند فیلم سینمایی «خورشید» به كارگردانی مجید مجیدی كه نماینده ایران در بخش فیلم‌های بین‌المللی بود، موفق نشد یكی از ۵ نامزد نهایی دریافت جایزه اسكار باشد. نماینده كشورهای دانمارك، رومانی، هنگ‌كنگ، تونس و بوسنی فهرست ۵ نامزد نهایی اسكار بین‌الملل در دوره نود و سوم را تشكیل دادند.

9- با تمام این صحبت‌ها، امسال اسكار تحول دیگری را هم به خود دید؛ در راستای هدف تغییر بافت جنسیتی و نژادی اعضا و رساندن شمار زنان و رنگین‌پوستان عضو به دو برابر آمار فعلی ۸۱۹ عضو جدید ۲۰۲۰ را اعلام كرد. این ۸۱۹ نفر از ۶۸ كشور مختلف به عضویت جدید در آكادمی درآمده‌اند. از این میان ۳۶ درصد از جوامع نژادی متفاوت و ۴۵درصد زن هستند. ۴۹ درصد اعضای جدید از كشورهای دیگر به جز امریكا وارد آكادمی شده‌اند.

10- در همین راستا حضور نرگس آبیار فیلمنامه‌نویس «نفس» و ستار اوركی سازنده موسیقی «فروشنده» از سینماگران فعال در سینمای ایران در فهرست تازه اعضای آكادمی جلب‌توجه كرد و با افزوده شدن اعضای جدید شمار اعضای آكادمی به ۹۴۱۲ نفر می‌رسد.

11- یكی از نكات حاشیه‌ای كه یادآوری آن بیراه نیست اینكه اواخر اسفند سال گذشته دولت چین به كانال‌های رسانه‌ای خود اعلام كرده، مراسم اسكار را به صورت زنده پخش نكنند و میزان پوشش این رویداد را به حداقل برسانند. چرا؟ برای اینكه غیر از حضور یك مستند ۳۵ دقیقه‌ای در بخش بهترین مستند كوتاه نامزد شده كه در مورد تاریخچه گروه طرفدار دموكراسی هنگ‌كنگ ساخته شده بود نامزدی كلویی ژائو كه با فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوشان» در ۶ بخش اسكار از جمله بهترین فیلم و بهترین كارگردانی نامزد شده بود هم در این تصمیم بی‌تاثیر نبود. چون ژائو پیش از این در مصاحبه‌ای مورد اعتراض چینی‌ها قرارگرفت و آنها او را خائن خطاب كردند. او كه اصالتی چینی دارد در مصاحبه‌ای با مجله استرالیایی گفته بود كه اكنون ایالات متحده كشور اوست

12- امسال پوشش برنامه تلویزیونی اسكار به كارگردان برنده اسكار «استیون سودربرگ»، تهیه‌كننده نامزد اسكار «استیسی شر» و تهیه‌كننده نامزد امی «جسی كالینز» واگذار شد. دو، سه روز مانده به برگزاری اسكار سودربرگ درباره نحوه برگزاری این مراسم گفته بود همه‌گیری بیماری كرونا باعث ایجاد فرصتی شده برای چیز‌هایی تلاش كنیم كه پیش از این برای آن تلاش نشده بود.

13- مراسم اهدای جوایز آكادمی در سال ۲۰۲۱ برای سومین سال متوالی بدون یك مجری ثابت برگزار می‌شد. آخرین مجری ثابت مراسم اسكار «جیمی كیمل» بود كه در سال ۲۰۱۸ این وظیفه را برعهده داشت.

14- با وجود قواعد سخت‌گیرانه‌ای كه برای دعوت از مهمانان بین‌المللی و بررسی شرایط اسكار امسال درنظر گرفته بود اما چند روز مانده به برگزاری این مراسم اعلام شد كه اسكار امسال در سالن «یونیون استیشن » كه یكی از جاذبه‌های گردشگری توریستی امریكا همچنین مكان فیلمبرداری شمار قابل‌توجهی فیلم‌های كلاسیك در مركز شهر لس‌آنجلس است، برگزار می‌شود ولی مهمان‌ها در دو محل مختلف حاضر می‌شوند(سالن تیاتر دالبی و یونیون استیشن) همچنین علاوه بر لس‌آنجلس، انستیتو فیلم بریتانیا در لندن هم میزبان نامزدهای بریتانیایی شد

15- امسال آكادمی ۱۵ برنده و نامزد پیشین جایزه اسكار را به عنوان گروه  نخست از اعطا‌كنندگان جوایز در نودوسومین دوره این جوایز معرفی كرد و بر این اساس «بونگ جون هو»، «برد پیت»، «واكنی فینیكس»، «هریسون فورد»، «لارا درن» و «برایان كرانستون» از جمله مهم‌ترین ستاره‌هایی بودند كه امسال نه برای دریافت جایزه بلكه برای اعطای جایزه اسكار روی صحنه رفتند. «دان چیدل»، «آنجلا وست»، «رجینا كینگ»، «هال بری»، «مارلی متلین»، «ریتا مونرو» و «ریس ویترسپون» دیگر چهره‌های دعوت شده برای اعطای جوایز امسال بودند

16- با تمام این حواشی گفته شده بالاخره این مراسم به صورت حضوری برگزار شد. در دوران شیوع كرونا كه اغلب مراسم بزرگ سینمایی از گلدن‌گلوب تا بفتا به شكل مجازی برگزار شدند، اسكار امسال به شكل مجازی شدن تن نداد و با تمهیداتی زمینه حضور هنرمندان و تماشاگران را فراهم كرد. البته حاضرین در مراسم اسكار تست كووید‌-‌19 داده  بودند

17- طبق پیش‌بینی‌ها، فیلم «سرزمین آواره‌ها» ساخته «كلوئی ژائو » كارگردان زن چینی‌تبار دو جایزه اصلی بهترین فیلم و كارگردانی را به خود اختصاص داد. «فرانسیس مك دورمند» هم برای بازی در این فیلم اسكار بهترین بازیگر زن را گرفت. «آنتونی هاپكینز» برای بازی در فیلم «پدر» توانست دومین جایزه اسكار بازیگری خود را كسب كند. فیلم «منك» به كارگردانی «دیوید فینچر» كه با  حضور در ۱۰ شاخه بیشترین تعداد نامزدی را به خود اختصاص داده بود، تنها به كسب  دو جایزه بهترین فیلمبرداری و طراحی تولید  بسنده كرد.

18-  برای نخستین‌ بار در تاریخ ۹۳ ساله جوایز سینمایی اسكار جایزه بهترین كارگردانی این رویداد به یك فیلمساز زن آسیایی  و غیرسفیدپوست رسید. در كل تاریخچه اسكار تنها دوكارگردان زن به این جایزه دست یافته‌اند كه مورد قبلی آن به حدود یك دهه قبل مربوط  می‌شود كه «كاترین  بیگلو»   برای فیلم «هرت لاكر» اسكار كارگردانی گرفت. پیش از «كلوئی ژائو»  نیز تنها «لینا‌ ورتمولر»، «جین كمپیون»، «سوفیا كاپولا» و «گرتا گرویگ» و «كاترین بیگلو» زنانی بودند كه در شاخه كارگردانی اسكار نامزد شده بودند

19- درباره صحبت‌های «كلوئی ژائو» پس از دریافت جایزه بهترین كارگردانی اسكار، ایسنا  نوشت كه او اخیرا خیلی به این موضوع فكر می‌كند كه وقتی شرایط دشوار می‌شود چگونه به مسیر ادامه دهد:«وقتی در چین زندگی می‌كردم همراه با پدرم به عنوان سرگرمی و بازی اشعار و متون كلاسیك چینی را حفظ می‌كردیم  و با هم آنها را از برمی‌خواندیم و تلاش می‌كردیم جملات یكدیگر را كامل كنیماین كارگردان چینی همچنین عنوان كرد كه عبارت  چینی با ترجمه «انسان‌ها در بدو تولد ذاتا خوب هستند» الهام‌بخش او بوده و همواره روی زندگی و كارش تاثیر داشته  است.

20- در اسكار امسال، استودیوهای بزرگ هالیوودی از یونیورسال تا دیزنی هیچ كدام به اندازه نتفلیكس، غول دنیای استریم  ویدیو موفق نبودند. به نوشته خبرآنلاین این كمپانی با فیلم‌هایی كه در اسكار داشت ۷ جایزه گرفت. البته در رشته‌های بهترین فیلم و بازیگری چیزی نصیبش نشد اما با این حال بیشترین اسكار را صید كرد. از فیلم‌های مهم نتفلیكس در اسكار امسال می‌توان به «بلك‌باتم ما رینی»، «منك» و مستند «معلم اختاپوسی من»  اشاره كرد.

21- آنتونی هاپكینز كه برای كسب جایزه اسكار بازیگر نقش اصلی مرد فیلم پدر در اسكار حضور نداشت در پیام ویدیویی گفت كه در زادگاهش ولز حضور دارد و انتظار این پیروزی را در 82 سالگی نداشته است و این جایزه را به چادویك بوزمان كه سال گذشته درگذشت، تقدیم كرد

22-  اما مهم‌ترین نكته واكنش‌ها به چگونگی برگزاری این مراسم بود؛ حسین معززی‌نیا تحلیلگر و منتقد سینما دقایقی بعد از برگزاری نوشت:«یكی از سردترین و كسالت‌بارترین دوره‌های تاریخ مراسم اسكار به پایان رسید؛ بدون هیچ كدام از آن كلیپ‌های هیجان‌انگیز نوستالژیك تاریخ سینمایی، بدون هیچ حادثه جذاب یا حتی یك سخنرانی به یاد ماندنی. انتقال جایزه كارگردانی به اوایل مراسم و قرار دادن جایزه بهترین فیلم قبل از دو جایزه بهترین بازیگر مرد و زن هم واقعا توهین‌آمیز به نظر می‌رسد این اندازه ستاره محوری آن هم در مراسمی كه از اندرزهای اخلاقی انباشته شده؟ مراسم امشب یك‌جور مجلس وعظ طولانی بود، مملو از پیام‌های انسان‌دوستانه ستایش اخلاق و توصیه‌های اكید به خودداری از نفرت ورزیدن به قومیت‌ها، نژادها و اقلیت‌ها در چهارپنجم زمان مراسم هم اقلیت‌ها یا روی سن بودند یا جایزه بردند

عکس های مراسم اسکار 2021

 

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: روزنامه اعتماد
نویسنده: تینا جلالی