رضا حائری کارگردان مستند «پسران سندباد» با اشاره به اهمیت حفظ میراث فرهنگی در واکنش به مصوبه اخیر هیأت دولت تاکید کرد امحای کشتی‌های بومی و قدیمی نابود کردن بخشی از تاریخ و فرهنگ ایرانی است.

پایگاه خبری تئاتر: اعضای دولت هفته گذشته با اصلاح مصوبه مربوط به برنامه «جایگزینی شناورهای سنتی تجاری با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تُن (لنج تجاری)» موافقت کردند. مصوبه‌ای که منجر به امحای بخشی از میراث فرهنگ دریایی کشور خواهد شد و پیش‌تر فعالان مختلفی از جمله، پایگاه جهانی دریانوردی، شهرداری بندر کنگ، مسئولان کمیته ایکوم، دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌ها بارها مخالفت خود را با آن اعلام کرده بودند.

رضا حائری کارگردان مستند «پسران سندباد» که روایتی از فرهنگ و تاریخ دریانوردی ایران است، در واکنش به این مصوبه گفت: برای ساخت این مستند، کتاب «بادبان‌های جنوب» نوشته علی پارسا را مطالعه کردم. این کتاب برای من بسیار جذاب و خواندنی و انگیزه‌ای برای ساخت این مستند بود. آقای پارسا در تحقیق و پژوهش «پسران سندباد» به من کمک کرد و در جشنواره «سینما حقیقت» این فیلم، نامزد دریافت جایزه بهترین پژوهش شد.

این کارگردان ادامه داد: ما تاریخی کهن و درخشان در دریانوردی داریم. وقتی از خلیج فارس صحبت می‌کنیم به تاریخ، فرهنگ و مردمی اشاره می‌کنیم که در این منطقه زندگی کردند. دریانوردان دلیری که در کشورهای دیگر منطقه هم کار کردند و حالا آن کشورها به دستاوردهای آنها با افتخار نگاه می‌کنند.

نمایی از مستند «پسران سندباد» 

حائری افزود: در کویت، دوبی و قطر در موزه‌ها کشتی‌های قدیمی و لنج‌هایی نگهداری می‌شود که اغلب آنها متعلق به مردم جنوب ایران است. دریانوردان ایرانی تاثیر زیادی روی فرهنگ دریایی این کشورها داشته‌اند. کشتی «فتح الخیر» که یک کشتی با ارزش ایرانی است در موزه کویت نگهداری می‌شود.

کارگردان «پسران سندباد» در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اهمیت حفظ تاریخ و فرهنگ دریانوردی گفت: خانم ماریو کاپلان که در مستند «پسران سندباد» روایت سفر او به ایران را می‌بینیم با کشتی «میهن دوست» به آفریقا سفر کرد. عکس گرفت و از این سفر در دل تاریخ، لذت برد و خاطره ساخت. بخش بخش این سرزمین و تاریخ آن با ارزش و خاطره‌انگیز است. کاش می‌شد این دستاوردها، این خاطره‌ها و این تاریخ را حفظ کرد.

رضا حائری گفت: متاسفانه در خبرها خواندم شناورهای سنتی و چوبی که دانش و مهارت ساخت آن‌ها در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده، باید تا ۵ سال آینده امحا شوند. این مصوبه در دولت تدبیر و امید، نه نشانه‌ای از امید دارد، نه تدبیر. ما باید دستاوردهای تاریخی و فرهنگی‌مان را حفظ کنیم. میراث فرهنگی، هویت ما است و نباید از آن غافل شویم.

این مستندساز تاکید کرد: امید که دولت به جای تصویب و اجرای این طرح، برای حفظ میراث گرانبهای دریانوردان دلیر و بی‌باک ایرانی که سال‌ها در قدیمی‌ترین مسیر تجارت دریایی جهان در رفت و آمد بوده‌اند، به پاسداشت فرهنگ دریانوردی ایران و به احترام خلیج فارس در بندر کنگ که از مهمترین بنادر ایران است موزه‌ای تاسیس کرده و دستاوردهای دریانوردی سنتی و کشتی‌های ایرانی را به معرض دید بگذارد تا قدمت آن مشخص و عیار آن عینی شود. حفظ کشتی‌های سنتی ایران، به توسعه گردشگری در منطقه کمک می‌کند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری مهر