نتشار کاتالوگ جشنواره به شکل کارت پستال، شگفتی دبیر کل یونیما از جشنواره نمایش عروسکی و اظهارات کارگردان نمایش «کدو زری» درباره راه اندازی کارناوال های عروسکی اخبار امروز پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی هستند.

پایگاه خبری تئاتر:  پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی، به شکل کارت پستال، برای معرفی آثار، منتشر شد. از مشخصات ویژه این کاتالوگ این است که برای اولین بار، اطلاعات هر نمایش شامل معرفی اثر، کارگردان و عکس نمایش، به شکل کارت پستال طراحی شده که مجموع کارت‌ها، درون جعبه قرار گرفته است.

در هر کارت یک کد QR هم وجود دارد که تماشاگر، با اسکن کردن این کد، با موبایل متصل به اینترنت، می‌تواند به سایت جشنواره متصل شده و اطلاعات تکمیلی را در آنجا ببیند. منتخبی از عکس‌های حمید جبلی، برگزیدگان پوستر و برگزیدگان عکس هم در این مجموعه وجود دارد.

علاقمندان می‌توانند بعد از دیدن نمایش‌ها پشت هر کارت دیدگاهشان را بنویسند و به عوامل اجرایی تحویل دهند تا به دست کارگردان نمایش برسد.

کارگردان نمایش «کدو زری»: امیدوارم راه‌اندازی کارناوال‌های عروسکی در طول سال ادامه یابد

محمد اعلمی که با نمایش «کدو زری» در جشنواره حضور دارد با اشاره به راه‌اندازی کارناوال عروسک در مراسم افتتاحیه، گفت: امیدواریم برگزاری کارناوال‌ها به صورت مستمر در تهران و دیگر شهرها برپا شود و منحصر به برگزاری جشنواره‌ها نباشد.

محمد اعلمی که با نمایش «کدو زری» در جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد، گفت: نمایشنامه «کدو زری» را گيتي مرتضوي و راضيه برومند نوشته‌اند و قرار است این نمایش در روزهای 27 و 28 شهریور ماه در تالار قشقایی روی صحنه برود.

وی رباره گردهمایی نمایشگران عروسکی و عموم مردم در روز افتتاحیه گفت: این دوره از جشنواره با یک انرژی خوبی آغاز شد و مردم با شور و هیجان قابل تأملی با جشنواره همراه شدند که امیدوارم این کار به صورت مستمر ادامه یابد. در این جشنواره، گروه‌های تئاتری و نمایشگران عروسکی کارشان را با حضور مردم و کودکان، شروع کردند و این نشان می‌دهد که هنرمندان به حمایت معنوی مردم نیاز دارند.

این سازنده عروسک، تأکید کرد: گروه‌های تئاتری نیازمند تماشاگران مردمی هستند و به همین دلیل باید بتوانند با آثاری که ارائه می‌کنند با عموم مردم و کودکان ارتباط برقرار کنند.

یک از عروسک‌گردانان شخصیت سنجد، همچنین یادآور شد: برگزاری کارناوال‌های نمایشی حرکت بسیار خوبی بود و می‌توان آن را علاوه بر تهران، در دیگر شهرها نیز برگزار کرد. این حرکت‌ها نباید منوط به یک جشنواره و یا افتتاحیه فستیوال باشد. می‌توان این حرکت را در طول سال ادامه داد تا مردم با تئاتر بیشتر آشنا شوند.

اعلمی با توجه به اینکه باید نمایش‌های عروسکی را از سالن‌ها بیرون کشید، گفت: در جشنواره‌های اروپایی نیز از برگزاری کارناوال‌ها، حمایت‌های مردمی شکل می‌گیرد و مردم با این نوع جشنوار‌ه‌ها مشارکت دارند. در ایران نیز باید از پتانسیل مردمی در این گونه جشنواره‌ها استفاده کرد. به نظرم می‌توان نمایش‌های عروسکی را از سالن‌ها بیرون آورد و در محیط‌های عمومی‌تر نیز اجرا کرد. همه می‌دانیم که همه کودکان و مردم به نمایش نیاز دارند.

محمد اعلمی نمایش «کدو زری» را در دو سانس 18:30 و 20:30 در تالار قشقایی اجرا می‌کند. طراح صحنه نمایش، علی اعلمی بوده و موسیقی نمایش به صورت زنده و توسط علي بي‌نياز، سياوش عظيمي اجرا می‌شود. فروزان بهرام‌پور، محمد لقمانيان، سلمان فرخنده، علي اعتصامي‌فر، مينا رمضاني از بازی‌دهندگان عروسک‌ها هستند.

اعلمی درباره داستان این نمایش نیز گفت: کدو زری افسانه ایرانی است و درباره ماجرای زن و مردی هستند که بچه‌دار نمی‌شوند و یک کدو را به فرزندی قبول می‌کنند. نظیر این افسانه در کشورهای دیگر نیز دیده می‌شود.

وی ادامه داد: دختر کدو، سمبل معلولیت است که به واسطه عشق و محبت و توانمندی‌هایی که دارد به یک دختر زیبا تبدیل می‌دهد و این نشان می‌دهد که با عشق می‌توان به بهترین‌ها رسید. در اجرای نمایش بازیگران ما نیز همراه عروسک‌ها در صحنه هستند و همدیگر را همراهی می‌کنند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران –مبارک به دبیری مرضیه برومند از 29 شهریور ماه ادامه دارد.

دبیر کل یونیما به جشنواره نمایش عروسکی پیام داد

ژاك ترودو دبير كل انجمن نمايشگران جهاني (يونيما) همزمان با شروع جشنواره نمایش عروسکی، به هنرمندان و علاقمندان، پیام داد.

در متن این پیام آمده است:

«به همه علاقمندان هنر عروسكي پيشنهاد مي‌كنم براي يكبار هم كه شده در جشنواره بين‌المللي عروسكي تهران- مبارك شركت كنند. من اين افتخار را داشته‌ام كه به عنوان عضو هیأت داوران در اين جشنواره حضور داشته باشم و بارها از ديدن توانمندي‌هاي نمايشگران عروسكي ايراني شگفت زده شدم. تنوع نمايش‌هاي خارجي حاضر در جشنواره كه با رنگ و بوي مهمان نوازي ايراني تركيب شده است لذت‌بخش بود.

بدون شك در صورت حضور در اين جشنواره، حال و هواي اين جشنواره بي نظير شما را شگفت زده خواهد كرد. بيشتر نمايشهاي جشنواره در فضاهاي فرهنگي و براي طيف وسيعي از تماشاگران مشتاق در سنين مختلف اجرا مي شوند. نمايشهاي داخل سالن و فضاي باز كه بعضي از آنها از گونه سنتي نمايش عروسكي معروف ايرانيان، مبارك، اقتباس مي شوند.

حال و هواي اين جشنواره برخواسته از عملكرد صدها بازيگر، عروسك گردان و ديگر دست‌اندركاران جواني است كه زير نظر اساتيد مجرب، در يكي از سه دانشگاه اصلي هنر در تهران آموزش ديده اند. شما نيز همچون من پس از مشاهده حضور فعال زنان در همه زمينه هاي اين رشته اعم از كارگرداني، متحير و شگفت زده خواهيد شد و به جمع طرفداران اين جشنواره و پشتيبانان هنر عروسكي ايران خواهيد پيوست.»

به عنوان دبير كل يونيماي جهاني خرسندم از اينكه بگويم مركز يونيماي ايران يكي از فعال ترين مراكز اجراي فعاليتهاي متنوع و جذاب در منطقه است.