امیر نوروزی بازیگر نقش فرخی (مامور اداره کمیته) در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» از چگونگی ورودش به عرصه فیلم و سریال گفت.

پایگاه خبری تئاتر: امیر نوروزی بازیگر جوانی است که پس از سال‌ها فعالیت در تئاتر با دو فیلم «مصلحت» و «مامان» وارد عرصه سینما شد و توانست در اولین حضور سینمایی خود کاندید بهترین بازیگر مرد در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شود. او در ادامه حضورش در عرصه تصویر در ۲ سریال شبکه نمایش خانگی «می‌خواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاه حسینی و «مردم معمولی» ساخته رامبد جوان به ایفای نقش پرداخته است.

*دو سریالی که در آن بازی کردید در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است که یکی با استقبال مخاطبان مواجه شده و دیگری با انتقادهای زیاد. دو فیلم هم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر داشتید، فیلم «مصلحت» و فیلم «مامان» که برای فیلم «مامان» در جشنواره کاندید هم شدید. پیش از آن در حوزه تئاتر فعال بودید، چطور شد که وارد سینما شدید؟

-من ۱۶ سال صبر کردم تا این فرصت‌ها پیش بیاید و پس از بازی در تئاتر «لانچر ۵» دیده شدم و اتفاقات خوبی برایم افتاد. این تئاتر دو سال پیش روی صحنه رفت و نزدیک به یک سال هر روز اجرا می‌رفتیم. زمان اجرای نمایش ۲ ساعت بود و خیلی هم پرفروش و پرمخاطب شد. «لانچر ۵» شاید بین ۱۰ نمایش مهم بعد از انقلاب قرار دارد؛ از این جهت که هیچکدام از بازیگرهای این نمایش چهره‌های شناخته شده نبودند و مخاطبان هیچکدام از بازیگرها را نمی‌شناختند. همین موضوع باعث فروش و سر و صدای زیاد این تئاتر شد. با بازی در «لانچر پنج» اتفاقی که خیلی از ما منتظر آن بودیم برایمان رخ داد؛ سینمایی‌ها کار را دیدند و این نقطه عطفی برای من بود.

من در تئاتر جوایز زیادی کسب کردم و توانستم از جشنواره‌های زیادی همچون دانشجویی، مونولوگ، جشنواره شهر،جشنواره تئاتر فجر و… جایزه بگیرم، اما در حوزه سینما فرصتی پیش نیامده بود و کارهایی که پیشنهاد می‌شد هم خوب نبودند و بیشتر مرا به یک بازیگر معمولی تبدیل می‌کرد به همین دلیل بیشتر سعی کردم که صبر کنم و از روند پیشرفتم در تئاتر مشخص بود که می‌تواند موقعیت بهتری برایم پیش بیاید که خوشبختانه پیش آمد و دو پیشنهاد خوب سینمایی داشتم که جزو بهترین فیلم‌های جشنواره شدند و من هم توانستم کاندید دریافت سیمرغ بلورین شوم. البته خودم فکر می‌کردم برای فیلم «مصلحت» کاندید دریافت سیمرغ شوم و در جشنواره از گوشه و کنار شنیده بودم که برای ایفای نقش در فیلم «مصلحت» نامزد دریافت سیمرغ خواهم شد، اما به یک‌باره برای بازی در فیلم «مامان» نامزد دریافت سیمرغ شدم.

*آیا پیشنهاد بازی در این سریال‌ها پس از کاندید شدن در جشنواره ملی فیلم فجر اتفاق افتاد؟

-خیر. من با دو سریال «مردم معمولی» به کارگردانی رامبد جوان و «می‌خواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاه حسینی قبل از فیلم‌های «مصلحت» و «مامان» قرارداد بسته بودم. در واقع به دلیل شرایط مالی، بازی در این دو سریال را قبول کردم. البته برای ایفای نقش در این دو سریال که هنوز هم در حال فیلمبرداری است، دستمزد آنچنانی نگرفتم و مبلغ قراردادم به اندازه یک کارگر و یا کارمند است.

اگر حضور در این دو سریال بعد از جشنواره ملی فیلم فجر پیشنهاد می‌شد قبول نمی‌کردم، چون پیشنهادهای بهتری بعد از حضور در جشنواره داشتم که به علت ادامه‌دار بودن فیلمبرداری این دو سریال نتوانستم آنها را قبول کنم. پیشنهادهای خیلی خوب به عنوان نقش اصلی و با کارگردانان مهم، که متاسفانه نمی‌توانم اسم ببرم اما به هر حال نشد، ایفای نقش در سریال «مردم معمولی» و «می‌خواهم زنده بمانم» همزمان با دریافت پیشنهادهای خوب بود که این مساله برای من پر از افسوس است. البته این دو سریال که تمام شوند کارگردان‌ها باز هم به سراغم می‌آیند، چون مدام این را می‌پرسند که قراردادم چه زمانی تمام می‌شود. امیدوارم که بعد از اتمام کارم در این دو سریال بتوانم در فیلم‌های خوبی ایفای نقش کنم.

بیشتر بخوانید

مروری بر آثار و شیوه‌ كاری نعمت حقیقی / «هرگز به فیلمبرداری بصورت شغل نگاه نكردم»

چرا مهران مدیری این همه هوادار دارد؟!

عباس نعلبندیان و مصاحبه‌ نادیده‌اش / نه در بند «ایسم» و نه در قید «ایست»

چرا ناصرالدین‌شاه این همه جذاب شد؟!

*سریال «مردم معمولی» بسیار مورد انتقاد قرار گرفته و مخاطبان از این سریال ناراضی هستند. نظر شما به عنوان یکی از بازیگران این سریال درباره انتقادها چیست؟

-فکر می‌کنم هر چه جلوتر برویم این سریال می‌تواند ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کند. ما در راه ساخت این سریال با مشکلات اساسی روبه‌رو شدیم و نمی‌توان ارتباط برقرار نکردن با مخاطبان را به گردن کارگردان انداخت. رامبد جوان تمام تلاش خود را کرده که سریالی مخاطب‌پسند تولید کند، اما همه چیز در یک سریال به خواست و اراده کارگردان نیست و گاهی مشکلاتی پیش می‌آید که ناخواسته بوده و همین موضوع روی کیفیت اثر تاثیرگذار است.

یکی از مسایلی که در کیفیت این سریال تاثرگذار بود، اوج‌گیری ویروس کرونا در کشور بود. رامبد جوان به عنوان کارگردان موافق نبود در این زمان سریال پخش شود و قصد داشت کار جدیدی انجام دهد. او اینگونه برنامه‌ریزی کرده بود و قرار بود ۲۰ قسمت از سریال ساخته شود و از بین این ۲۰ قسمت ۱۰ قسمت برای نمایش آماده شده و پخش شود. او می‌خواست در هفته دو یا سه قسمت از سریال را پخش کند که هیچکدام امکان‌پذیر نشد، اما مطمئنم که در ادامه مشکلات حل می‌شود و قسمت به قسمت این سریال می‌تواند جایگاه خود را در بین مخاطبان پیدا کند.

در سریال «مردم معمولی» تقریبا نقش اصلی هستم و برایم به عنوان یک بازیگر خیلی مهم است که رزومه بدی از خودم به جا نگذارم. در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» هم کاراکتر من نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند. بسیاری از سکانس‌های اصلی این سریال باقی مانده است و تعدادی از آن‌ها هنوز فیلمبرداری نشده است.

*پیشنهادهایی که دارید سینمایی هستند یا نمایش خانگی؟

-از هر دو پیشنهاد داشتم. برای نمایش خانگی از نیما جاویدی و مجید توکلی پیشنهاد داشتم که متاسفانه نتوانستم با این دو کارگردان همکاری داشته باشم. برای بازی در یک سریال مناسبتی در ماه رمضان پیشنهادی بود که قبول نکردم. به شخصه ترجیح می‌دهم که در شبکه نمایش خانگی و سینما فعالیت کنم، به این علت که در این سال‌ها کیفیت سریال‌های تلویزیونی پایین آمده است. البته این را می‌دانم که تلویزیون خیلی به دیده شدن و پیشرفت بازیگران کمک می‌کند. اکثر بازیگران مهم با سریال‌های تلویزیونی معروف شدند، بازیگرانی که سیمرغ داشتند و در سینما شناخته شده بودند اما مردم آن‌ها را نمی‌شناختند و با حضور در تلویزیون و سریال‌های تلویزیونی مخاطب عام آنها را شناخت. البته باید بگویم برای ایفای نقش در سریال‌های تلویزیونی هنوز کار خوبی به من پیشنهاد نشده است و اگر نقش خوبی پیشنهاد شود قطعا قبول می‌کنم و هیچ گارد و موضعی نسبت به تلویزیون ندارم. برای ایفای نقش در سریال‌های تلویزیونی باید نقش ویژه‌ای باشد که برای من به عنوان بازیگر پیشرفت محسوب شود و خودم هم از کار لذت ببرم.

*در مورد نقشتان در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» کمی بیشتر بگویید. فکر می‌کنید چقدر دیگر امکان دیده شدن وجود دارد؟ و خودتان چقدر با آن کاراکتر ارتباط برقرار کردید؟

-سعی کردم که کارم را درست انجام دهم و نقش را درست بازی کنم، چون کاراکتری نیست که خیلی کارهای ویژه و عجیبی انجام دهد. یک سری کارها هست که من به عنوان بازیگر باید آن‌ها را درست انجام دهم. نقشی که در این سریال دارم، جزو نقش‌های ویژه‌ای که بازی کردم نیست، البته این حرف‌ها به این معنی نیست که نقش را دوست ندارم چون اگر کاراکتر را دوست نداشتم، با توجه به مسائل مالی اصلا قبول نمی‌کردم. موضوع این است که قرار نبود این کاراکتر این قدر تخت و بی‌حرکت باشد و به نظرم چندان تلورانس‌های عجیبی ندارد و تنها کاراکتر مثبت و صاف و ساده این سریال است که همه جا هست و تلاش می‌کند حق را به حق‌دار برساند و روی یک اصولی ایستاده که این‌ها ویژگی‌های جالبی است، ولی اینکه یک نقش مثبت این چنینی را چطور بازی کنی که دوست داشتنی شود، قدری سخت است، چون کاراکترهایی که خیلی مثبت هستند از یک جایی به بعد دیگر برای مخاطب دلنشین نیستند.

این کاراکتر تمام نکاتی را که یک نقش مثبت می‌تواند داشته باشد دارد و شبیه یک سمبل خوبی است که فکر می‌کنم رفته رفته مردم از بین این همه کاراکترهای جذابی که سریال دارد، فکر می‌کنند چنین کاراکتری اضافه است. برای اینکه این کاراکتر دچار چنین مساله‌ای نشود و شبیه به کاراکترهای اضافی نباشد به عنوان یک بازیگر باید دقت زیادی داشته باشم، چون خود کاراکتر رفتارهای ویژه‌ای ندارد. بعضی از بازیگرها تلاش می‌کنند کاراکتری را که ویژه نیست ویژه نشان دهند که اصلا روش درستی نیست و به دل نمی‌شیند؛ از نظر بازیگری هم نباید این اتفاق بیفتد، یک درامی وجود دارد که کاراکتر هم به اندازه درام و فیلمنامه باید حرکت کند. تمام تلاش من در بازیگری این است که بر اساس درام باقی بمانم، مثل کاری که در «مصلحت» انجام دادم، چون در «مصلحت» آن کاراکتر در درام کاراکتر ویژه‌ای است و من اگر بخواهم آن را تشدید کنم، کار احمقانه‌ای کرده‌ام و اتفاقا شاید یک مقدار خونسردی بیشتر دراین شرایط بهتر باشد.

هوشمندی یک بازیگر در اجرای یک نقش بسیار مهم است. خیلی‌ها بازیگر نیستند و وقتی به آن‌ها نقش می‌دهند، تازه سعی می‌کنند بازیگری را یاد بگیرند. تمام تلاش من به عنوان بازیگر در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» این بود که کاراکتر برای مردم ناپسند نباشد و اگر حرف شعاری هم می‌زند،برای مخاطب اذیت‌‌کننده نباشد.


منبع: خبرگزاری صبا