از مرحله ایده تا اکران در سینماها، ساخت یک فیلم شاید ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان ببرد.

پایگاه خبری تئاتر: شاید برای شما هم سوال باشد، یک فیلم سینمایی با تمام تلاش‌هایی که برای آن انجام می‌شود، چقدر برای ساخت زمان نیاز دارد. این موضوع نسبت به ژانر مختلف فیلم‌ها متغیر است و از طرفی رخ دادن شرایط ویژه‌ای مثل همه گیری کرونا می‌توند باعث توقف تولیدات سینمایی شود.

ساخت یک اثر سینمایی، فراتر از یک فیلمبرداری ساده است. مراحل پیش تولید و پس تولید با در نظر گرفتن بازاریابی و تبلیغات برای فیلم، می‌تواند ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد. از طرفی این زمان در مقابل مدتی که برای نوشتن فیلنامه یک اثر چه اقتباسی و غیر اقتباسی صرف می‌شود ناچیز است.‌

نمی‌توان برای همه فیلم‌ها یک نسخه پیچید، اما طبق تخمین‌ها و مطالعاتی که انجام شده می‌توان بررسی کرد که ساخت هر فیلم چقدر طول خواهد کشید.

میانگین زمان لازم برای ساخت هر فیلم چقدر است؟

تولید یک فیلم سینمایی در فاز‌های متفاوتی انجام می‌گیرد و زمان لازم برای اینکه پروژه از یک مرحله، به مرحله بعدی برود، بسیار گسترده و متفاوت است. اگرچه در بیشتر پروژه‌ها چندین ماه تا چندین سال طول می‌کشد که از مرحله پیش تولید به اکران برسند، برخی از پروژه‌ها نیز هستند که ساخت آن‌ها طولانی‌تر می‌شود.

میانگین زمان صرف شده در بخش‌های اصلی فیلم‌های هالیوود طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶
(اعلام اولیه - پیش تولید - تولید اصلی - پس تولید)

یکی از این آثار «سمت دیگر باد» به کارگردانی اورسن ولز است که تولید آن از سال ۱۹۷۰ آغاز شد، اما تا سال ۲۰۱۸ به دلیل مشکلات مالی و مسائل قانونی در سینما‌ها اکران نشد. این فیلم که با گذشت ۴۰ از آغاز ساخت، اکران شد، رکورد طولانی‌ترین زمان تولید فیلم در تاریخ را دارد.

مدت زمان ساخت فیلم در ژانر‌های مختلف

بیشتر فیلمساز‌ها پیش از آنکه ساخت فیلم‌های بلند را آغاز کنند، فیلم‌های کوتاه می‌سازند. میزان زمان تولید یک فیلم سینمایی بلند نیز به وابستگی زیادی به ژانر آن دارد.

میانگین زمان صرف شده در بخش‌های اصلی فیلم ها به تفکیک ژانر طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶
(اعلام اولیه - پیش تولید - تولید اصلی - پس تولید)

فیلم مستقل: فیلم‌های مستقل معمولا با بودجه کمی ساخته می‌شوند و بخش تولید آن که گران ترین بخش از فیلمسازی است، کوتاه‌تر می‌شود. هیروشی هارا فیلمبردار می‌گوید یک فیلم مستقل سه الی شش ماه برای پیش تولید، یک الی دو ماه برای فیلمبرداری و ۶ ماه الی یک سال برای پس تولید نیاز دارد.

فیلم عاشقانه: شبکه هالمارک فیلم‌های زیادی در این ژانر ساخته که تولید آن‌ها فقط چند هفته طول می‌کشد و خیلی زود وارد مرحله تدوین می‌شود. این فیلم‌ها در تابستان ساخته می‌شوند و برای پایان سال میلادی آماده نمایش هستند. فیلم‌های این ژانر سکانس اکشن و پربرخورد و جلوه‌های ویژه نیاز ندارند به همین دلیل تولید آن‌ها خیلی زود به پایان می‌رسد.

فیلم درام: مدت زمان تولید این فیلم‌ها به نسبت بودجه فیلم می‌تواند متفاوت باشد. یک فیلم درام در مورد یک زوج در لس آنجلس می‌تواند خیلی زود به مرحله پس تولید و اکران برسد، اما یک درام تاریخی به طراحی لباس و همین‌طور طراحی صحنه نیاز دارد که مدت زمان تولید را افزایش می‌دهد. فیلمی در مورد جنگ نیز نیازمند صد‌ها سیاهه لشکر و بدلکار است که هر دوی این موارد به افزایش زمان تولید فیلم منجر می‌شوند.

فیلم‌های ابرقهرمانی یا علمی-تخیلی: به دلیل اینکه بیشتر فیلم‌های اکشن با استفاده از جلوه‌های بصری ساخته می‌شوند، فیلم‌های کمپان‌های دی سی و مارول و مجموعه‌های سینمایی افسانه‌ای مثل «جنگ ستارگان» زمان بیشتری را در مرحله پس تولید نیاز دارند. حتی با وجود منابعی که استودیو‌های مهم هالیوودی در اختیار دارند، این فیلم‌های عظیم را نمی‌توان خیلی زود به مرحله اکران رساند. برای مثال فیلم سینمایی «انتقام جویان: پایان بازی» ۵ ماه در مرحله تولید بود و ۱۵ ماه بعد راهی سینما‌ها شد.

فیلم‌های انیمیشنی: ساخت فیلم‌های انیمیشنی معمولا بیشتر از فیلم‌های لایواکشن طول می‌کشد، اما به این بستگی دارد که چه تعداد انیماتور روی آن کار کنند. ساخت یک فیلم انیمیشنی بلند که توسط پیکسار یا دیزنی ساخته می‌شود ممکن است با کار کردن همزمان ۱۰۰ انیماتور تا پنچ سال طول بکشد.

چهار فاز فیلمسازی

ایده پردازی: این مرحله با اولین جرقه خلاقیت آغاز می‌شود. فیلمساز ایده اولیه را در ذهنش خلق می‌کند و نوشتن را آغاز می‌کند تا نهایتا یک نسخه فیلمنامه خام مهیا شود. حالا نوبت به فکر کردن به گروهی است که می‌خواهند روی این پروژه کار کنند. این روند ممکن است ماه‌ها طول بکشد و مرحله‌ای است که در آن بدون از دست دادن سرمایه می‌تواند تغییرات زیادی را در پروژه ایجاد کنید.

پیش تولید: این مرحله کمتر از یک سال به طول می‌انجامد. تهیه کننده و کارگردان عوامل فیلم را انتخاب می‌کنند که از مدیران بخش‌های مختلف آغاز می‌شود. این مدیران دیگر اعضای پروژه را انتخاب می‌کنند، تست بازیگری می‌گیرند و بازیگران را به خدمت می‌گیرند. انتخاب لوکشین و طراحی صحنه و لباس هم در این مرحله انجام می‌شود. تیم تولید، برنامه ریزی ساخت فیلم را انجام می‌دهد. در این مدت نیز نویسندگان فیلمنامه را بازنویسی می‌کنند و کارگردان و فیلمبردار، استوری بُرد صحنه‌ها را (فیلمنامه مصور) طراحی می‌کنند.

تولید: به طور میانگین برای فیلمبرداری اصلی یک پروژه معمولا بین یک الی سه ماه طول می‌کشد. این زمان به طولانی بودن طرح اولیه و فیلمنامه بستگی دارد. مارگارت کورنیاوان فیلمبردار می‌گوید یک روز کامل را باید صرف فیلمبرداری یک یا دو صفحه از فیلمنامه کرد. همچنین تخمین زمان این مرحله کاملا به نوع برداشت‌ها مرتبط است و صحنه‌های اکشن و بدلکاری که ممکن است از پرده سبز در آن‌ها استفاده شود، دو برابر سکانس‌های معمولی زمان بر هستند.

پس تولید: می‌توان گفت که مرحله پس تولید، در وقع آغاز مجدد مرحله فیلمسازی است. مهم نیست چه چیزی در فیلمنامه بوده است، در این مرحله فیلم‌ها، مهم تصاویر و صدا‌هایی است که به وسیله تیم فیلمسازی گرفته شده است؛ چراکه در صورت فقدان و نقص محتوا در این سه مورد نیاز به فیلمبرداری مجدد دارد که تقریبا غیرممکن و هزینه بر خواهد بود. پس در این مرحله هدف این است که با استفاده از تکنیک‌های تدوین فیلم، بهترین اثر با استفاده تصاویری که در اختیار تدوینگر قرار دارد، ساخته شود. این مرحله به طور میانگین ۶ الی ۱۲ ماه طول می‌شکد.

منبع:Adobe