رکورد ۱۰ ساله فروش انیمیشن‌های فرانسوی در این کشور در سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه شیوع کرونا شکسته شد.

پایگاه خبری تئاتر: در روز افتتاحیه جشنواره فیلم انسی اعلام شد در حالی که سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا فیلم‌های بلاک‌باستر آمریکایی از اکران در بازار جهانی باز ماندند، انیمیشن‌های فرانسوی توانستند در سینماهای این کشور رکورد ۱۰ ساله فروش را بشکنند.

با وجود آنکه سینماهای فرانسه در بیشتر سال ۲۰۲۰ تعطیل بودند، ۲۵ فیلم انیمیشن در سینماهای این کشور اکران شد و از این میان چند فیلم معدود تولید فرانسه شامل «خانواده پاگنده»، «ژوزف» و «خون‌آشام کوچولو» موفق شدند تا به تنهایی بیش از ۳۲ درصد آمار فروش را از آن خود کنند که بالاترین میزان در یک دهه اخیر است.

«خانواده پاگنده» ساخته بن استسن و جرمی دگروسون انیمیشنی سه بعدی و ادامه‌ای بر «پسر پاگنده» است که فیلمنامه‌اش توسط باب بارلن و کال برانکر نوشته شده بود.

«ژوزف» به کارگردانی اورلین فرامنت درباره شخصیت ژوزف بارتولی نقاش و تصویرگر کاتالان و شیفته فریدا کالو است که به عنوان یکی از فیلم‌های منتخب جشنواره کن ۲۰۲۰ نیز معرفی شده بود و جایزه سزار بهترین انیمیشن سال را هم دریافت کرد.

در همین حال «خون‌آشام کوچولو» فیلمی فانتزی است که با الهام از رمان گرافیکی جوآن اسفار ساخته شده است.

هر سه فیلم ذکر شده در جشنواره آنلاین سال پیش انسی به نمایش درآمده بودند.

یکی از معدود انیمیشن‌های پرفروش آمریکایی که سال پیش فرصت اکران پیدا کرد ادامه «تور جهانی ترول‌ها» بود که پرفروش‌ترین انیمیشن سال در فرانسه شد و یک میلیون بلیت فروخت.

در ۱۰ سال اخیر بودجه متوسط انیمیشن‌های داخلی فرانسه ۱۱.۵ میلیون یورو (۱۳.۳ میلیون دلار) بود که از این میان تهیه‌کنندگان موظف به تامین یک چهارم بودجه هستند.

در سال ۲۰۲۰ با وجود اینکه به دلیل شیوع کرونا اکران انیمیشن‌ها در سینماها به میزان قابل توجهی کاهش یافت اما سطح تولیدات تلویزیونی با سال ۲۰۱۹ برابر بود و حدود ۲۹۵ ساعت برنامه انیمیشن تولید شد. رقم رکوردشکن بودجه ۲۴۵ میلیون یورویی صرف تولید این محصولات شد.

میزان سرمایه‌گذاری برای تولید انیمیشن‌های فرانسوی سال ۲۰۲۰ به ۸۲.۲ درصد رسید که در مقایسه با رقم ۷۰ درصدی سال ۲۰۱۹ رشد قابل توجهی کرده است.