راد پورجبار کارگردان نمایش «مطلق» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و سختی‌هایی که برای اجرای نمایش متحمل شده است توضیحاتی ارائه داد.

پایگاه خبری تئاتر: راد پورجبار که به تازگی نمایش «مطلق» را در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه برده است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: از سال ۹۷ شروع به نگارش نمایشنامه کردم و برای نوشتن این اثر نمایشی از کتاب‌ها و رمان‌هایی که قبلاً خوانده و به آنها علاقه مند بودم، ایده گرفتم تا در نهایت به نمایش «مطلق» رسیدم؛ کتاب‌هایی مثل «۱۹۸۴»، «میرا»، «تماشاچی محکوم به اعدام»، «دختری با هفت اسم: فرار از کره شمالی»، «رهبر کبیر» و...

وی ادامه داد: برای نگارش نمایشنامه بیشتر از فضای کتاب‌هایی که نام بردم وام گرفتم نه شخصیت‌ها و داستان آثار و بر این اساس شهری را در یک ناکجاآباد خلق کردم که مشخص نیست در چه زمان و مکانی قرار دارد. در طراحی صحنه نیز از متریال آهن استفاده شده و تلاش کردیم بیشتر اختلاف طبقاتی را به مخاطب القا کنیم.

پورجبار درباره شیوه روایت نمایش توضیح داد: «مطلق» بر پایه رئالیسم جادویی بنا شده است به شکلی که در این نمایش آدم‌های داستان دچار مسخ‌شدگی هستند که باعث فراموشی شان شده است. در تضاد با این وضعیت و فضاسازی و بازی‌های فانتزی، دختری وارد این شهر می‌شود که کاملاً رفتارهای رئالیستی دارد و در ادامه متوجه می‌شویم که این دختر پیش از این در این شهر زندگی می‌کرده و حالا حامل پیغامی برای مردم است...

وی افزود: رشته تحصیلی من کارگردانی سینما است و این نمایش اولین تجربه کارگردانی ام در حوزه تئاتر به حساب می‌آید اما چون از سال ۸۸ به عنوان بازیگر تئاتر و البته فیلم کوتاه فعال هستم همیشه این دغدغه را داشته‌ام که نمایشنامه به شکلی نوشته شود که تماشاگر عام را هم درگیر خود کند و کار علاوه بر داشتن ویژگی‌های مد نظر خودم و شیوه اجرایی مورد علاقه‌ام که برای مخاطب خاص طراحی شده، داستانگو هم باشد تا در انتها تماشاگر سردرگم از سالن خارج نشود.

این کارگردان درباره مشکلاتی که برای روی صحنه بردن این نمایش از سر گذرانده، بیان کرد: بعد از نگارش نمایشنامه در سال ۹۷ از خرداد ۹۸ تمرین‌های نمایش را شروع کردیم اما متاسفانه به کارگردان کار اولی کمتر کسی اعتماد می‌کند از همین رو ما دو بار سرمایه گذار نمایش را از دست دادیم و من در شرایطی قرار گرفتم که سرمایه شخصی زیادی به کار تزریق کرده بودم اما به دلیل شرایط کرونا امکان اجرا برایمان فراهم نمی‌شد و اگر هم کار را تعطیل می‌کردم انرژی و سرمایه و اعتبارم از بین می‌رفت.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: این نمایش ابتدا قرار بود در تالار حافظ به صحنه برود و ما به مدت ۷ ماه در سوله ای که اجاره کرده بودیم با شرایطی سخت تمرین کردیم چون دکور نمایش سنگین و حجیم است و من دوست داشتم بازیگران در دکور تمرین داشته باشند اما بعد از به تعویق افتادن اجرای نمایش در نهایت مدیریت تالار حافظ کار را رد کرد و ترجیح داد به نمایش‌های دیگری که کار اولی نباشند، اجرا بدهد. این مساله فشار زیادی به من وارد آورد و مجبور شدم به سالن خصوصی بروم که باز هم هزینه‌های زیادی را به گروه تحمیل کرد و از طرف دیگر مجبور به کوچک کردن دکور شدیم. البته در این ۲ سال باعث شد تجربه من بیشتر شود و احساس می‌کنم الان پروژه به پختگی خوبی رسیده است و مخاطبان کار را دوست خواهند داشت.

نمایش «مطلق» به نویسندگی راد پورجبار و حمیدرضا هدایتی با تهیه کنندگی کاوه سجادی حسینی از ۶ تیرماه ساعت ۲۰ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفته است.


منبع: خبرگزاری مهر