آئین رونمایی مستند «وُت‌باسی» (بزرگ خاندان) به کارگردانی مهسا طاهری با حضور ایدجان ایداشف سرکنسول جمهوری قزاقستان در استان گلستان برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: ایدجان ایداشف در مراسم اکران مستند «وُت‌باسی» (بزرگ خاندان) که مربوط به فرهنگ و رسومات قزاق‌های ساکن استان گلستان است، گفت: این مستند بسیار جالب بود و یادآوری است برای اینکه بسیاری از آیین‌ها و رسومات خود را فراموش نکنیم.

وی با ابراز خوشحالی از تهیه این فیلم مستند بیان کرد: ارتباط بین کشور ایران و قزاقستان در سطح بالایی است و در ۳۰ سالی که از استقلال قزاقستان می‌گذرد، تفاهم نامه‌ها و قراردادهای دوجانبه متعددی بین ۲ کشور امضا شده و روابط فرهنگی بسیار خوبی هم بین ۲ کشور برقرار است.

سرکنسول جمهوری قزاقستان در استان گلستان با بیان اینکه اکران مستند «وُت‌باسی» در قزاقستان مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت، افزود: پخش این مستند در قزاقستان برای مردم ما جالب خواهد بود و با توجه به اینکه در این مستند اغلب به زبان قزاقستانی صحبت شده، نیازی به ترجمه نیست و مردم ما ارتباط خوبی با آن برقرار خواهند کرد.

وی با توجه به همزیستی قزاق‌های ساکن ایران از جمله گلستان در کنار سایر اقوام و مذاهب دیگر، ضمن قدردانی از میزبانی مردم گلستان خاطرنشان کرد: ما به دنبال دوستی بیشتر ایران و قزاقستان هستیم.

همچنین ناصر نادری، معاون شتاب دهی و امور استان های سازمان اوج هم در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: باید از کسانی که این مستند را تهیه کردند و رسوم قوم قزاق را به تصویر کشیدند، قدردانی کنم. افتخار می‌کنیم که در استان‌های مختلف کشور فرهنگ‌ها و رسومات مختلف اقوام را مستند کردیم.

وی افزود: مستند «وُت‌باسی» سرشار از محبت و زیبایی بود و تمام لحظات این مستند نشان دهنده محبت است و جوانانی که قرار است در آینده در قوم قزاق ازدواج کنند، امیدواریم همین رسومات را ادامه دهند.

مستند «وُت‌باسی» (بزرگ خاندان) به کارگردانی مهسا طاهری و تهیه کنندگی عطا پناهی تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که بخشی از فرهنگ و رسومات قزاق‌های ساکن استان گلستان را به تصویر کشیده است.