فیلم «طعم گیلاس» کیارستمی در کنار شاهکارهایی چون «داستان توکیو» و «مصائب ژاندارک» در میان ۱۰ اثر برتر مینیمال تاریخ سینما جای گرفت.

پایگاه خبری تئاتر: مجله فرهنگی انگلیسی «فاراوت/farout» روز گذشته ۷ اگوست ۱۰ اثر برتر مینیمالیستی (هنر موجز) تاریخ سینما را انتخاب کرد.

در این فهرست همانگونه که انتظار می رفت، نام یک فیلم از عباس کیارستمی نیز در میان بهترین آثار مینیمالیستی تاریخ سینما به چشم می خورد.

در این مقاله درباره فیلم «طعم گیلاس» ساخته کیارستمی که در فهرست ۱۰ تایی جای گرفته، چنین توضیح داده شده است: شاهکار کیارستمی به طرز فریبنده ای ساده است، فیلم روایت مردی است که که به دنبال شخصی می گردد تا بعد از خودکشی او را دفن کند، «طعم گیلاس» به اوج جایگاه هنری رسید و توانست نخل طلای کن را نیز تصاحب کند.
در ادامه توضیح فیلم در این مقاله آمده است، کیارستمی درباره فیلم زمانی چنین گفته بود: یک شب وقتی داشتم پایان فیلم را تصور می کردم، فکر کردم پایان فیلم دارای گره بزرگی است، در طول آن شب راحت نبودم، وقتی صبح بیدار شدم به نظرم آن پایان ریسک بزرگی بود، اما ریسکی بود که ارزش داشت آن را انجام دهم. وقتی افراد درباره پایان فیلم صحبت می کنند، آن را دوست دارم زیرا به این معناست که فیلم تمام نشده است.

فهرست کامل فیلم ها به این شرح است:

-«مصائب ژاندارک» (۱۹۲۸) کارل تئودور درایر

-«داستان توکیو» (۱۹۵۳) یاسوجیرو اوزو

-«یک محکوم به مرگ گریخت» (۱۹۵۶) روبر برسون

-«صحرای سرخ» (۱۹۶۴) میکل آنجلو آنتونیونی

-«ژان دیلمان، شماره ۲۳ که‌دو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» (۱۹۷۵) شانتال آکرمن

-«شام من با آندره» (۱۹۸۱) لویی مال

-«طعم گیلاس» (۱۹۹۷) عباس کیارستمی

-«روزی روزگاری در آناتولی» (۲۰۱۱) نوری بیلگه جیلان

-«اسب تورینی» (۲۰۱۱) بلا تار