کارگردان نمایش «سگ سورتمه» از مشکلات پیش آمده برای این نمایش از ابتدای آماده شدن برای اجرا تاکنون که درگیر ویروس کرونا شده‌ است، گفت.

پایگاه خبری تئاتر: سینا نصراللهی کارگردان نمایش «سگ سورتمه» که قرار بود از مدت‌ها پیش روی صحنه رود ولی به دلیل شرایط کرونایی موجود، موفق نشد درباره این نمایش گفت: «سگ سورتمه» روایتگر جبر محیط است؛ جبری که محیط با آن انسان را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد و هویت او را تغییر می‌دهد. سال‌ها پیش در رمان «ژرمینال» اثر امیل زولا ماجرای اسب‌های کوتوله‌ای را خواندم که نظرم را جلب کرد و ایده نگارش این نمایش شد؛ اسب‌های کوتوله‌ای وجود دارند که در تونل‌ها کار می‌کنند و جبر محیط و تونلی که در آن گرفتار شده‌اند، اجازه رشد بیشتر را به آن‌ها نمی‌دهد چون جایی برای یک اسب بزرگ ندارد پس ماهیت خودشان که اسب هستند و باید در دشت رها باشند فراموش کرده‌اند و در تونل‌های تنگ و تاریک گیر افتاده‌اند، البته من در این نمایش بر اصل قضیه یعنی بشر دست گذاشته‌ام.

این کارگردان تصریح کرد: نمایش «سگ سورتمه» به شدت شامل بدشانسی‌های پشت سر هم شده است؛ این نمایش قرار بود اسفندماه ۱۳۹۸ روی صحنه برود که با ورود ویروس کرونا به کشور مواجه شدیم. تا همین الان هم دچار بدشانسی‌های پشت سر هم شده است و نتوانستیم روی صحنه برویم.

او درباره کارگردانی این اثر بیان کرد: «سگ سورتمه» پایان‌نامه کارشناسی من در سال ۱۳۹۶ بود که به عنوان پایان‌نامه برگزیده انتخاب شد. سال ۱۳۹۷ نوبت اجرای آن در سالن مولوی بود اما این اتفاق با دبیر اجرایی شدن من برای دوره بیست و دوم جشنواره تئاتر دانشگاهی هم‌زمان شد، به همین دلیل و باتوجه به مسئولیت زیادی که روی دوشم بود، نمایش را روی صحنه نبردم.
نصراللهی ادامه داد: وقتی جشنواره به پایان رسید، تصمیم گرفتیم تمرین‌های نمایش «سگ سورتمه» را شروع کنیم و بعد از گفتگو با دو تن از دوستانم؛ علی بهرامی و ابوالفضل باران‌طلب که از مدیران و موسسان خانه هنر پیچازی بودند به این تفاهم رسیدیم که این مجموعه هنری بخش تولید و مجری طرح این نمایش رو برعهده بگیرند چراکه این مجموعه توسط تعدادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته نمایش برای تولید و نشر آثار هنری دانشگاهی و هنرمندان مستقلی که حمایت کلانِ بخش خصوصی و سلبریتی محور را ندارند، تاسیس شده بود به همین دلیل به خانه هنر پیچازی رفتیم و اجرا را برای اسفندماه ۱۳۹۸ آماده کردیم، هم‌زمان سالن هامون فراخوانی را برای جشنواره تئاتر «هامون» منتشر کرد و نمایش را در آن به اجرا گذاشتیم، درنتیجه نقدهای خوبی هم دریافت کردیم و سالن هامون هم یک اجرای عمومی را در اختیار ما قرار داد اما تصمیم گرفتیم ابتدا در سالن مولوی روی صحنه برویم، بعد از آن و در سال ۱۳۹۹ در سالن هامون اجرا داشته باشیم که گرفتار کرونا شدیم. از آن زمان تا الان، سه یا چهار بار سالن‌ها باز شد، تعدادی از نمایش‌ها اجرا شدند و بعد دوباره گرفتار پیک بعدی کرونا شدیم.

نمایش سگ سورتمه

این کارگردان درباره تغییرات صورت گرفته در تیم نمایش «سگ سورتمه» از اسفندماه ۹۸ تاکنون تصریح کرد: سه نفر از بازیگران به دلیل شرایط مختلف تغییر کردند و عملا در این بازه زمانی چهار بار تمرین را با بازیگران جدید از صفر شروع کردیم، هربار که سالن‌ها باز می‌شد و سالن مولوی به ما اجازه اجرا می‌داد، می‌گفتم بازیگر من عوض شده است و نمی‌توانیم اجرا داشته باشیم و به همین صورت اجرای گروه دیگری روی صحنه می‌رفت، در ادامه هم وقتی ما برای اجرا آماده می‌شدیم پیک بعدی کرونا آغاز می‌شد.

او درباره سالن‌هایی که در آن حضور داشتند نیز مطرح کرد: شروع کار ما در خانه هنر پیچازی بود و این خانه به عنوان مجری طرح پشتیبان نمایش ما بود اما متاسفانه باید بگویم این مجموعه به دلیل مشکلات مالی و ضررهای بسیاری که به دلیل کرونا متحمل شدند، کاملا تعطیل شد. سالن هامون نیز که قرار بود در آن اجرایی عمومی داشته باشیم، تعطیل شد و سپس بخشی از آن آتش گرفت و حال که قرار بود در تئاتر مولوی اجرا داشته باشیم، گرفتار پیک پنجم کرونا شده‌ایم و هنوز هم سالن‌های دولتی باز نشده‌اند.

امیدواریم تلاش‌های‌مان از اینجا به بعد به ثمر برسد

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر دانشگاهی درباره هزینه‌های متحمل شده برای این اجرا عنوان کرد: باید بگویم هزینه‌های «سگ سورتمه» به اندازه هزینه سه نمایش شد، درصورتی که می‌دانم که قرار نیست یک نمایش به اندازه سه نمایش فروش داشته باشد. امیدواریم تلاش‌های‌مان از اینجا به بعد به ثمر برسد و بعد از آن هم بدهکار کسی نشویم و به زندان نیفتیم.

نصراللهی با اشاره به اینک هیچ تمهیداتی برای ضررهای وارد شده به نمایش از سوی مرکز هنرهای نمایشی انجام نشده است، خاطرنشان کرد: حمایت مرکز هنرهای نمایشی برای اجراهایی‌ست که رسما روی صحنه رفته‌اند البته از اینکه این حمایت‌ها صورت گرفته است یا خیر اطلاعی ندارم اما عملا از اجراهایی که درگیر کرونا شدند و نتوانستند روی صحنه بروند، حمایتی، چه به شکل چشمگیر و چه به شکل مرهم، نشده است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بی‌مهری‌های وارد شده به تئاتر خاطرنشان کرد: می‌گویند وقتی وارد یک کشور جدید می‌شوید، اگر می‌خواهید فرهنگ آن‌ها را بشناسید ابتدا باید تئاترشان را بشناسید؛ تئاتر قرار است به نوعی آیینه تمام قد یک جامعه باشد. تئاتر قبل از کرونا هم دچار بی‌مهری تمام بوده است و شیوع ویروس کرونا در شرف نابود کردن آن است و هیچکس به آن اهمیتی نمی‌دهد درصورتی که چیزی که ما نیاز داریم دقیقا در بحث فرهنگی است. مشکلات ما ریشه‌ای است و همه‌ آنها به فرهنگ برمی‌گردد؛ به فرهنگ‌مان اهمیتی نمی‌دهیم.

این کارگردان ادامه داد: گروهی از سوییس برای اجرا یا برگزاری کارگاه جشنواره بیست و دوم تئاتر دانشگاهی وارد ایران شده بودند، وقتی در دورهمی‌های دوستانه‌مان می‌نشستیم و گپ می‌زدیم، می‌گفتند که به دلیل کارشان به کشورهای مختلفی سفر می‌کنند و تبلیغات بدی درباره ایران در جهان وجود دارد اما وقتی با سینما و تئاتر ایران آشنا شدند، فهمیدند تمام حرف‌هایی که می‌شنیدند، چیزی جر اراجیف نبوده است.

نصراللهی در پایان تصریح کرد: یک مملکت چقدر باید هزینه کند که برای خودش تبلیغ مثبت داشته باشد؟ چقدر باید هزینه کند که نگاه جهان به آن مثبت باشد آن هم در شرایطی که ایران‌هراسی در جهان اتفاق می‌افتد؟ هنر این کار را با کم‌ترین هزینه انجام می‌دهد چراکه رسالتش رشد و ارتقای فرهنگ است ولی افسوس که گویا تنها چیزی که در این دوران کوچک‌ترین اهمیتی ندارد بحث فرهنگ و اندیشه است، حتی اگر در حال مرگ باشد. وقتی برای معضل آب و حیات انسان‌ها و زیست بوم‌ها بطری آب‌معدنی پیشنهاد می‌کنند، وقتی مسئول کمیته سلامت شورای شهر به جای سلامتی وعده قبر مجانی به مردم تهران می‌دهد، وقتی خاکم در آتش می‌سوزد و فرشته بارانش در آسمان همسایه پرواز می‌کند، چه غمی برای فرهنگ؟! چه سوگی برای اندیشه؟! 

نمایش سگ سورتمه

عوامل «سگ سورتمه» که اقتباسی از نمایشنامه «کار خانگی» نوشته فرانتس کسافر است، عبارتند از: نویسنده و کارگردان: سینا نصراللهی، کروتس، ترجمه: مرحوم رضا کرم رضایی، طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی، طراح نور: علیرضا میرانجمی، آهنگساز: عماد یوسفی، طراح لباس: باران سیبی، طراح پوستر و بروشور: حمید شیرزاد، مشاور تبلیغات: صدرا صباحی، مجری طرح: خانه هنر پیچازی، بازیگران: سارینا رمضانی نژاد، بهار زندی، علیرضا شریفی، سپیده ضیایی، مرتضی کوهی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: فائزه شاه حسینی، سالن اصلی: مجموعه تئاتر مولوی.


منبع: خبرگزاری صبا
نویسنده: فروغ گشتیل