گیشه جهانی سینما همچنان با چالش های زیادی در سایه همه گیری ویروس کرونا دست و پنج نرم می کند و متخصصان معتقدند تا سال ۲۰۲۴ میلادی، گیشه به آمار فروش قبل از شروع همه گیری نخواهد رسید.

پایگاه خبری تئاتر: صنعت سرگرمی و از همه مهم تر آن سینما در چند سال اخیر با حرکتی سینوسی بواسطه شرایط ناشی از ویروس کرونا درگیر بوده و در برخی مقاطع آمارهای فروش در اکثر نقاط جهان رو به بهبود می رود و اندکی بعد با افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر مرتبط با ویروس کرونا، گیشه سینماها نیز متقابلا افت می کند.

جدیدترین نمونه آن قسمت جدید فیلم ابرقهرمانی «جوخه انتحار» است که در اکران آغازین خود در سینماهای آمریکا بسیار پائین تر از پیش بینی ها فروخت. فیلمی که تمام مولفه های تبدیل شدن به یک فیلم پرفروش را داشت؛ از نقدهای مثبت تا حضور ستاره های سینما و همچنین نقش آفرینی «سیلوستر استالونه» در یک نقش عجیب. اما این فیلم در سه روز نخست اکران در آمریکا به فروش ناامیدکننده ۲۶ میلیون دلاری دست یافت و با فروش ۳۵ میلیون دلاری در دیگر کشورها، فروش آغازین جهانی خود را به ۷۲.۲ میلیون دلار رساند که نمی تواند برای فیلمی با هزینه تولید ۱۸۵ میلیون دلار که ۱۰۰ میلیون دلار هم صرف هزینه های تبلیغاتی آن شده، فروش امیدوارکننده ای باشد. 

فیلم سینمایی «جوخه انتحار»-۲۰۲۱

در مقطعی بویژه سینماهای آمریکا (بزرگترین بازار سینمایی جهان به استثنای سال ۲۰۲۰ که این عنوان تحت شرایط کرونایی به چین رسید) نشان هایی از بازگشت به شرایط نرمال را نشان داد و فیلم های «یک مکان آرام ۲»، «سریع و خشن ۹» و «بیوه سیاه» به ترتیب به فروش آغارین ۴۸، ۷۰ و ۸۰ میلیون دلار در گیشه آمریکا دست یافتند اما فروش نه چندان دلگرم کننده فیلم «جوخه انتحار» نشان داد، سینماها هنوز فرصت زیادی تا رسیدن به شرایط عادی پیش از آغاز همه گیری دارند. 

گرچه سینماهای در اغلب نقاط جهان فعال هستند اما شیوع سویه دلتای ویروس کرونا موجب شده مخاطبان بیشتری نسبت به تماشای فیلم در سالن های سینما احساس تردید کنند و عدم اطمینان مخاطبان در حال حاضر مهم ترین چالش سینماست که امید می رود با افزایش واکسیناسیون در کشورهای مختلف این اعتماد در میان سینمادوستان به تدریج احیاء شود. 

اکران برخی از آثار سینمایی در سامانه های نمایش آنلاین نیز موجب شده بلیت فروشی سینماها در یکی دو  سال اخیر به پائین ترین حد خود در تاریخ معاصر برسد. 

بر اساس پیش بینی جدید منتشر شده از سوی کمپانی «پرایس‌واترهاوس‌کوپرز» که از بزرگترین موسسات جهان در ارائه خدمات حرفه ای از جمله حسابداری و حسابری است، گیشه جهانی سینما تا سال ۲۰۲۴ به شرایط عادی پیش از آغاز همه گیری ویروس کرونا (سال ۲۰۱۹) باز نخواهد گشت و رشد سامانه های نمایش آنلاین (نتفلیکس، آمازون، HBO و ...) همچنان ادامه خواهد داشت. 

این کمپانی با بررسی ۱۴ بخش از صنعت بازی های رایانه ای تا تبلیغات و سینما در ۵۳ کشور جهان اعلام کرده مجموع فروش جهانی سینما در سال ۲۰۲۴ به ۴۵.۲ میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۰ که بیشتر سینما ناگزیر به بستن درهای خود به روی مخاطبان شدند به تنها ۱۳ میلیون دلار رسیده بود. ارزش کل صنعت سرگرمی و رسانه نیز در سال ۲۰۲۰ با کاهش بی سابقه چهار درصدی به دو تریلیون دلار رسید. 

کمپانی «پرایس‌واترهاوس‌کوپرز» همچنین پیش بینی کرده ارزش صنعت سامانه های نمایش آنلاین تا سال ۲۰۲۵ سالانه بیش از ۱۰ درصد رشد داشته باشد و به رقم ۸۱.۳ میلیارد دلار برسد. 

نشریه اکونومیست نیز در گزارشی و با بررسی ۵۰ کشور جهان اعلام کرد که فعالیت های مرتبط به سینما از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا تا کنون ۶۱ درصد کاهش یافته است. 

بر اساس اطلاعات درج شده در سایت «Box Office Mojo»، دو فیلم چینی «سلام مامان» و «کارگاه محله چینی ها ۳» به ترتیب با فروش ۸۴۸ و ۷۰۲ میلیون دلار، در صدر پرفروش ترین فیلم های سال ۲۰۲۱ قرار دارند که نشان می دهد سینمای چین با واکسیسناسیون گسترده شرایط مناسب تری نسبت به دیگر بازارهای عمده سینمایی در جهان دارد. 

در رتبه سوم نیز فیلم «سریع و خشن ۹» با فروش ۶۶۱ میلیون دلار ی قرار دارد که تنها ۱۷۱ میلیون دلار از فروش خود را گیشه آمریکا کسب کرده و بقیه آن از محل گیشه بین الملل بویژه چین به دست آمده است. 

اخیرا سینماهای نیویورک ارائه کارت احراز واکسیناسیون در سینماهای این ایالت را اجباری کرده و به احتمال فراوان لس آنجلس، دیگر قطب سینمایی آمریکا نیز رویه مشابهی در پیش خواهد گرفت. انجمن سینماداران آمریکا نیز مخالفتی با این طرح اعلام نکرده است. این امیدواری وجود دارد با این دست اقدامات در جهت افزایش اعتماد عمومی مخاطبان برای رفتن به سینما، بار دیگر شاهد بهبود شراط گیشه سینما در همه نقاط جهان باشیم. 

منبع: ورایتی، ددلاین، هالیوود ریپورتر، اکونومیست، باکس آفیس موجو

///.