ایمان کرمیان رییس انجمن جلوه های ویژه میدانی سینما با اشاره به برخی ابهامات درباره انتخابات پیش روی جامعه صنفی سینمای ایران تأکید کرد که باید در هر شرایطی پایبند اساسنامه «خانه سینما» باشیم.

پایگاه خبری تئاتر: روز شنبه ۲۹ آبان ماه انتخابات بازرس و عضو علی‌البدل پانزدهمین هیات مدیره خانه سینما برگزار می‌شود. این در حالی است که با توجه به اساسنامه و قوانین موجود، تنها صنوفی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که در وزارت کار ثبت قانونی شده باشند.

در حال حاضر از میان صنوف مختلف خانه سینما، یازده صنف شامل تهیه‌کنندگان، منشیان صحنه، آهنگسازان، کارکنان لابراتوآر، جلوه‌های ویژه میدانی، مدرسان سینما، چهره‌پردازان، سینماداران، گویندگان، مدیران تبلیغات و جلوه‌های بصری به دلیل آنکه ثبت قانونی نشده‌اند، اجازه شرکت در این انتخابات را ندارند.

در همین راستا با ایمان کرمیان رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی درباره وضعیت این صنف برای ثبت در وزارت کار و ابهامات انتخابات خانه سینما گفتگو کردیم. رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی با اشاره به اینکه این انجمن دوست دارد در انتخابات شرکت کند اما برای حضور در این انتخابات دعوت نشده‌اند، گفت: مساله این است که خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی یک اساسنامه دارد که همه صنوف باید نسبت به آن وفادار باشند. در این اساسنامه آمده است که صنوف قانونی می‌توانند در انتخابات خانه سینما شرکت کنند و بر همین اساس و با توجه به قوانین، همه صنوفی که در وزارت صنعت و معدن، وزارت کشور و وزارت کار ثبت شده باشد، قانونی هستند. در اساسنامه خانه سینما صراحتاً اعلام شده است که تنها «صنوف» می‌توانند در انتخابات شرکت کنند نه انجمن‌ها. اگر نام انجمن در اساسنامه نیامده بود ما نیز می‌توانستیم در انتخابات شرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه درست یا غلط ۲۱ صنف تا امروز ثبت وزارت کار شده‌اند، بیان کرد: معتقدم ۱۱ صنف باقی مانده نیز باید از اساسنامه خانه سینما تبعیت کنیم و باید مراحل قانونی در این زمینه را طی کنیم. هرچند بسیاری از سینماگران معتقدند که تعریف هنر و هنرمند نمی‌تواند در رده شغلی کارگری و هیچ شغل دیگری قرار بگیرد. تاکید می‌کنم هر مجموعه و صنفی یک اساسنامه دارد که باید به آن توجه کرد. مساله این است که ۲۱ صنف تا امروز ثبت قانونی شده‌اند و بنا به دلایلی صنوفی مانند صنف من موفق به ثبت در وزارت کار نشده است.

رییس انجمن جلوه‌های ویژه میدانی با اشاره به اینکه این انجمن هم برای تبدیل شدن به صنف باید ثبت قانونی شود، در پاسخ به این پرسش که با چنین توضیح‌هایی چرا این انجمن تا امروز ثبت قانونی نشده است، توضیح داد: پیش از هر چیز باید به انتخابات هیات مدیره خانه سینما که سال گذشته برگزار شد اشاره کنم، در آن مقطع باید انتخابات خانه سینما برگزار می‌شد و در همین راستا با توجه به اینکه چند صنف شناسه نداشتند و نمی‌توانستند در انتخابات شرکت کنند، برگزاری انتخابات اتفاق بدی نبود اما بی شک برگزاری این انتخابات می‌توانست به شیوه بهتری مدیریت شود، ای کاش از انجمن‌هایی که هنوز ثبت قانونی نشده بودند دعوت می‌کردند که حداقل در انتخابات حضور داشته باشند، اما در مورد مساله انجمن خودم، این توضیح را بدهم که انجمن جلوه‌های ویژه میدانی یک انجمن کوچک است و قانون وزارت کار می‌گوید باید ۵۰ نفر برای ثبت، قراردادهایی از ۲ سال قبل تا امروز را ارائه دهند، مساله اول این است که اعضای انجمن چنین قراردادی ندارند، مساله دیگر این است که دستیاران و مدیران جلوه‌های ویژه میدانی اعضای یک انجمن هستند.

وی تاکید کرد: در واقع دستیاران ما قرارداد ندارند. به این معنا که تهیه‌کنندگان از قرارداد دادن به دستیاران، طفره می‌روند و دلیل آن را نمی‌دانم، به عنوان مثال چند روز پیش برای عقد قراردادی از تهیه‌کننده پروژه خواهش کردم که برای دستیاران من هم قرارداد تنظیم کند اما تهیه کننده قبول نکرد. در چنین شرایطی با ۶۰ نفر عضو، چگونه می‌توانم برای ثبت در وزارت کار، قرارداد بیاورم؟ این یکی از مشکلات اساسی انجمن جلوه‌های ویژه میدانی است، فراتر از آن این است که در بین اعضای انجمن من، اختلاف نظر برای ثبت قانونی وجود دارد، برخی مخالف این امر هستند، اما برخی برایشان این مساله مهم نیست که انجمن قانونی باشد یا خیر، وقتی چنین مسائلی برای اعضای انجمن مهم نباشد کسی هم تلاش نمی‌کند برای حل مشکلات ما قدمی بردارد. بارها فراخوان، دعوتنامه و اطلاعیه فرستاده‌ام که انجمن را ثبت کنیم اما کسی قدمی در این زمینه برنداشته و هیچ همکاری با ما نمی‌کنند و تا امروز به غیر از ۲ نفر هیچ کسی قراردادهایش را به ما ارائه نکرده است و نمی‌دانم این دوستان از چه چیز می‌ترسند.

کرمیان در جواب این سوال که اگر شرایط به همین گونه باشد باز هم انجمن شما نمی‌تواند در انتخابات خانه سینما شرکت کند گفت: این مساله مشکل انجمن است نه خانه سینما، زمانی که خود اعضا برای انجمن خود احترام قائل نیستند انتظار دارید دیگران برای ما احترام قائل باشند؟ من به عنوان رییس انجمن تا یک حدی می‌توانم برای ایجاد شرایط مناسب تلاش کنم اما بیشتر از آن دیگر نمی‌توانم. معتقدم ما باید به ۲۱ صنف دیگر احترام بگذاریم، آنها همکاران ما در سینما هستند و باید با اکثریت همراه باشیم در غیر این صورت براساس اساسنامه خانه سینما نمی‌توانیم فعالیت چندانی داشته باشیم، چرا که تا زمانی که ثبت نشویم قانونی نمی‌شویم و نمی‌توانیم حق رای داشته باشیم.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: نیوشا روزبان