نشست هماهنگی هیات داوران "بخش اصلي" بیست و سومين جشنواره‌ی سراسری تئاتر "سوره‌ی ماه" با حضور مشاوران عالي دبير هنري جشنواره روز گذشته- 22مهرماه- برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر:  هيات داوران بخش اصلي بيست و سومين جشنواره‌ی سراسری تئاتر "سوره‌ی ماه" متشكل از ايرج راد، دكتر سعيد اسدي و دكتر مهرداد راياني‌مخصوص در كنار عزت‌اله انتظامي و دكتر سعيد كشن‌فلاح به عنوان مشاوران عالي دكتر رحمت اميني؛ دبير هنري جشنواره؛ جلسه‌ي هماهنگي خود را برگزار كردند.

در اين جلسه كه با همراهی علي قرباني؛ دبير اجرايي؛ و توحيد معصومي؛‌ مسئول امور استان‌ها؛ همراه بود دكتر رحمت اميني به عنوان دبير هنري بيست و سومين جشنواره سراسري تئاتر "سوره ماه" گفت: جشنواره‌ي تئاتر "سوره ماه" برآيند توليدات حوزه هنري است و آنچه در دوره‌ي بيست و سوم ديده مي‌شود حاصل تلاش‌ها و برنامه‌ها سه ساله‌ي مركز هنرهاي نمايشي و مركز محافل و جشنواره‌هاي حوزه هنري است. حوزه هنري اصول جشنواره‌ي تئاتر "سوره ماه" را بر معنويت و انديشه بنا نهاده كه در ساختار هنري ظهور و بروز مي‌كند.
وي با اشاره به تركيب هيات داوران و نيز حضور عزت‌اله انتظامي و سعيد كشن فلاح به عنوان مشاوران عالي خود تصريح كرد: استاد انتظامي و دكتر كشن فلاح جز لاينفك جشنواره‌ي تئاتر "سوره ماه" هستند. گرچه براي اين عزيزان به خاطر كسالت حالشان مقدور نيست در تركيب هيات داوران باشند اما باعث افتخار بنده است كه به عنوان مشاوران عالي، در كنار من هستند.
مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري، همچنين از ايرج راد به عنوان هنرمندي شاخص، محبوب و ذي‌نفوذ ياد كرد و گفت: من اين افتخار را داشته‌ام كه در چنين جشنواره در كنار استاد راد، كار قضاوت و داوري را به نوعي شاگردي كرده‌ام. ايشان تئاتري را كه رنگ و بوي نمايش ايراني داشته باشد را دوست دارند و اميدوارم آثار جشنواره‌ي اين دوره از "سوره ماه" مورد پسند ايشان قرار گيرد.
وي دكتر مهرداد راياني مخصوص و دكتر سعيد اسدي را نيز دو چهره‌ي برجسته‌ي دانشگاهي ناميد كه سال‌ها با تئاتر حوزه هنري همراه بوده‌اند.
در ادامه‌ي اين جلسه استاد عزت‌اله انتظامي ضمن ذكر خاطراتي از دوره‌هاي پيشين جشنواره‌ي تئاتر "سوره ماه" گفت: فكر مي‌كنم 11 دوره‌ است كه با حوزه هنري در ارتباط با جشنواره‌ي تئاتر "سوره ماه" همكاري داشته‌ام. اين جشنواره حركت قشنگي است كه جايگاه مخصوص خود، و مخاطبان و تماشاگران خاص خود را دارد. مخاطباني كه در مهر‌ماه هر سال منتظر برگزاري جشنواره هستند. من نيز در طي ساليان گذشته آثار خوب و قابل توجهي در اين جشنواره ديده‌ام و امسال نيز تا جايي كه توانم ياري كند به تماشاي نمايش‌هاي جشنواره خواهم نشست.
اميني نيز اظهار داشت: حضور استاد انتظامي دلگرمي همه‌ي ما خواهند بود و بي‌شك، هنرمندان جوان حاضر در جشنواره بيش از هر كس، منتظر حضور و قوت قلب استاد هستند. اميدوارم كه سايه‌ي ايشان ساليان سال بالاي سر ما مستدام باشد.
در ادامه‌ي نشست دكتر كشن‌فلاح نيز ضمن خسته نباشيد به دبيران جشنواره‌ي بيست و سوم تئاتر "سوره ماه" گفت: من اين افتخار را داشته‌ام كه از سال‌هاي دور در خدمت جشنواره‌ي تئاتر "سوره ماه" بوده‌ام. يكي از ارزش‌ها و ويژگي‌هاي‌ اين جشنواره در كنار توجه به معنويت، در اين بوده تا جوانان مستعد و جديدي را به بدنه‌ي تئاتر كشور معرفي كرده است. خيلي از هنرمندان خوب تئاتر كشور كار خود را از حوزه هنري و از جشنواره‌هاي تئاتر "سوره" و "ماه" كه اكنون از آن به عنوان جشنواره‌ي "سوره ماه" ياد مي‌شود، شروع كرده‌اند. بخصوص هنرمندان استان‌ها كه در شهرهاي خود فرصت بروز و ظهور نداشته‌اند اما در اين جشنواره كشف و به سوي بنده‌ي اصلي تئاتر، هدايت شده‌اند.
وي ادامه داد: گرچه در ساليان گذشته تفاوت بين تئاتر استان‌ها و تئاتر تهران بسيار مشهود بود اما در 5 سال اخير رشد كيفي نمايش مراكز استاني حوزه هنري به گونه‌اي بوده كه توانسته‌اند به خوبي با نمايش‌هاي تهراني رقابت كنند و گاه، گوي سبقت را از نمايش‌هاي مركز ربوده‌اند. تمركزي كه مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري در سال‌هاي اخير بر تئاتر استان‌ها داشته اكنون بيشترين ثمرات خود را نمايان كرده است.
اين استاد دانشگاه، توجه جشنواره‌ي تئاتر "سوره ماه" به جوانان را از اهداف مهم مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري برشمرد و تصريح كرد: جوانان همواره با صداقت وارد جشنواره‌ي "سوره ماه" شده‌اند و خيلي از وظايفي كه مي‌بايست تئاتر دانشگاهي در قبال اين جوانان، انجام مي‌داد را حوزه هنري و جشنواره‌ي "سوره ماه" تقبل كرده است و بحمداله نتيجه‌ي آن نيز كشف نخبه‌ها و استعدادهايي بوده كه بدنه‌ي حرفه‌اي تئاتر كشور معرفي شده‌اند.
مدير سابق مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري در بخشي ديگر از سخنان خود متذكر شد: اما نكته‌اي كه مي‌خواهم بگويم اين‌كه جوانان تئاتر استان‌ها چشم اميدي به اين جشنواره دارند. از سال‌هاي پيش ما در هيات داوري سعي مي‌كرديم ضمن رعايت انصاف و عدالت، نيم نگاه ويژه‌تري به بچه‌‌هاي مراكز استان‌ها داشته باشم. به طور مثال خيلي اوقات جوايز سوم بين هنرمندان نمايش‌هاي استاني، مشترك اهدا مي‌شد تا دست خالي برنگردند و بدانند كه حضورشان موثر بوده است.  البته در حال حاضر من فقط پيشنهاد مي‌دهم و در نهايت تصميم‌گيرنده‌ي اصلي شما داوران هستيد.
در ادامه، ايرج راد نيز در ارتباط با توجه به تئاتر استان‌ها گفت: ساليان دور، جشنواره‌هاي تئاتر بر پايه‌ي نمايش‌هاي استان‌ها برگزار مي‌شد. تئاتر استان‌ها نيازمند خودآزمايي و استعداديابي بوده و هست اما مهم‌تر از كشف استعدادها، توجه و حمايت از استعدادهاست. بسياري از اوقات در جشنواره‌ها استعدادهاي فوق‌العاده‌اي بروز مي‌كنند كه به دليل عدم حمايت و پشتيباني، خاموش مي‌شوند. اكنون بضاعت و امكانات تئاتر كشور محدود است اما بايد با همين اوصاف نيز با حمايت از استعدادها، آينده‌ي تئاتر كشور را تامين كرد.
مدیرعامل خانه تئاتر عنوان داشت: متاسفانه مسئولين بالادست، شناخت كافي از تئاتر ندارند تا بدانند كه تئاتر بايد از دل مهدكودك‌ها كار خود را آغاز و انسان سازي كند. تئاتر درون مايه‌اش جز فكر و انديشه و اخلاق نيست و اين واقعيتي است كه تئاتر، سازنده و ارزشمند است و هر چه بيشتر به آن پرداخته شود در آينده جامعه‌ي بهتري خواهيم داشت.
در ادامه نشست دكتر مهرداد راياني مخصوص نيز با بيان سخنان كوتاهي گفت: باعث افتخار من است كه از حركت‌هاي آغازين جشنواره‌ي "سوره ماه" همراه اين رويداد بوده‌ام. در اين دوره نيز من از برگزاري جشنواره‌هاي منطقه‌اي، همراه بوده‌ام و مي‌توانم اين نويد را به دوستانم در هيات داوري بدهم كه در اين دوره نيز آثار خوبي را به تماشا خواهيم نشست.
دكتر سعيد اسدي نيز گفت: يكي از دلپذيري‌هاي جشنواره‌ي "سوره ماه" اين است كه برخلاف برخي جشنواره‌هاي ديگر- كه حاشيه‌هاي آن، متن اصلي را بد رنگ مي‌كند- متن "سوره ماه" همواره بيشتر از حواشي‌اش جلوه‌گر بوده است. جشنواره‌ي "سوره ماه" جذابيت‌هاي زيادي دارد. يكي از جذابيت‌هايش اين است كه روي اصل و تفكر خود ثابت قدم ايستاده. برخي رويدادهاي هنري متناسب با احوال زمانه، تغيير مسير مي‌دهند اما جشنواره "سوره ماه" به جريان اصولي خود پايند است و اين نكته‌ي بارزي است.
در ادامه‌ي اين نشست، علي قرباني؛ دبير اجرايي بيست و سومين جشنواره‌ي سراسري تئاتر "سوره ماه"؛ نيز خاطر نشان كرد: جشنواره‌ي "سوره ماه" ويترين توليدات نمايشي حوزه هنري است و فراخوان جشنواره‌ي ما، بسياري از مراكز استاني را ملزم به توليد اثر كرد. اما در تهران فراخوام عام براي جشنواره نداشتيم در عوض مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري، فراخوان توليد براي اجرا در تماشاخانه‌هاي حوزه هنري منتشر كرد و قرار شد آثار شاخص توليد شده به جشنواره نيز راه يابند.
وي توجه به نمايش‌هاي مراكز استاني را از اولويت‌هاي دبيرخانه‌ي جشنواره‌ي تئاتر سوره ماه برشمرد و گفت: حدود 50 اثر نمايشي در بخش اصلي جشنواره‌‌هاي مناطق "سوره ماه" حاضر شده‌اند كه از اين ميان 13 اثر به جشنواره راه يافته‌اند و با اضافه شدن 5 اثر از تهران، در مجموع 18 نمايش در بخش اصلي اين دوره از جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.
در پايان جلسه توحيد معصومي؛ مسئول امور استان‌ها؛ نيز طي سخناني كوتاه گفت: معتقدم آثاري كه از استان‌ها وارد جشنواره شده‌اند آثار قابل دفاعي هستند كه مي‌‌توانند در رقابت، خود نمايي كنند. روند توجه مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري به تئاتر استان‌ها كاملا محسوس و محرز است كه ادامه‌ي اين جريان حتما افق درخشاني براي تئاتر حوزه هنري رقم خواهد زد.
گفتني است بیست و سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر "سوره‌ ماه" از روز گذشته- سه شنبه 22 مهرماه- کار خود را با اجرای 32 نمایش در 5 بخش اصلی، تجربه‌های جوان، بچه‌های مسجد، خیابانی و مهمان آغاز كرد و تا روز 28 مهرماه ادامه خواهد داشت