بابک احمدی خبرنگار و روزنامه‌نگار حوزه تئاتر اعلام کرد طی جلساتی ماهانه با عنوان «برخود نزدیک با یک کتاب» بحث و گفتگو در خصوص کتاب‌های تخصصی تئاتر در حوزه ترجمه و تألیف شکل می‌گیرد.

پایگاه خبری تئاتر: بابک احمدی خبرنگار و روزنامه‌نگار حوزه تئاتر درباره برگزاری جلسات بحث و گفتگو در خصوص کتاب‌های تخصصی تئاتر که به تازگی در عمارت روبرو برگزار می‌شود گفت: به همراه مهدی مشهور، سارا رسولی‌نژاد، احسان شایانفر، حامد اصغرزاده و امیرمحمد ابراهیمی جلسه‌ای را برگزار کردیم و حول آن تصمیم بر این شد که یک روز در هفته پایانی هر ماه جلساتی را با عنوان «برخورد نزدیک با یک کتاب» برگزار کنیم و طی آن عناوین تازه منتشر شده تئاتر چه در حوزه ترجمه و چه در حوزه تألیف را معرفی و با حضور علاقه‌مندان به بحث و گفتگو بگذاریم.

وی یادآور شد: این جلسات به منظور شکل‌گیری صحبت‌های دقیق‌تر حول کتاب‌ها شکل می‌گیرد.

احمدی ادامه داد: تصمیم گرفتیم در هر جلسه از مترجم یا مؤلف کتاب و همچنین چند نفر از افراد صاحب‌نظر تئاتر که وجهه آکادمیک هم دارند دعوت کنیم که برای مدعوین محدودیت سنی مدنظر قرار نگرفته بلکه سطح دانسته‌ها و معلومات معیار است. در هر جلسه بخش‌هایی از فیلم‌تئاترهای مرتبط با هر کتاب هم پخش می‌شود.

این فعال حوزه رسانه‌ای تئاتر با بیان اینکه این جلسات به کوشش «گذر کتاب روبرو» و در فضای باز عمارت روبرو برگزار می‌شود، توضیح داد: تا کنون ۲ جلسه از این سلسله جلسات برگزار شده است. جلسه اول به کتاب «تئاتر توماس اوسترمایر» نوشته پیتر.م.بوئنیش و توماس اوسترمایر و ترجمه مشترک سارا رسولی‌نژاد و مهدی مشهور اختصاص داشت. جلسه دوم نیز به کتاب «تئاتر پست دراماتیک و امر سیاسی» نوشته کارن یورس.مونبی.جروم کرل و استیو جایلز و ترجمه نرگس یزدی اختصاص داشت.

وی با اشاره به اینکه طی این جلسات نرگس یزدی، رفیق نصرتی، محمدرضا علی‌اکبری، جواد گنجی، مهسا اسداله‌نژاد و عباس جمالی به عنوان مدعو حضور داشتند، افزود: قرار است تا پایان سال جاری سه جلسه دیگر از پروژه «برخورد نزدیک با یک کتاب» برگزار شود که شامل کتاب‌های «کارگردان‌ها در تمرین» نوشته سوزان لتزلرکول و ترجمه مشترک رفیق نصرتی و سمیه نصراللهی، «تئاتر در ایران از کودتا تا انقلاب» نوشته ناصر حسینی‌مهر و «انتقام دیونوسوس: خوانش دولت‌شهری از تراژدی و کمدی یونانی» نوشته محمد رضایی‌راد می‌شود.

احمدی تأکید کرد: در این پروژه به موضوع مطالعات بینارشته‌ای در تئاتر که در دنیا به آن توجه ویژه‌ای می‌شود نیز توجه کردیم و از جلسه دوم مقداری از موضوع تئاتر فراتر رفته و حوزه‌های جامعه‌شناسی و علوم سیاسی را هم مدنظر قرار دادیم و از متخصصان این حوزه‌ها نیز دعوت به عمل آوردیم. بر همین اساس مهسا اسداله‌نژاد و جواد گنجی از حوزه‌های جامعه‌شناسی و علوم سیاسی در جلسه دوم حضور پیدا کردند.

وی درباره استقبال علاقه‌مندان و دانشجویان از ۲ جلسه برگزار شده پروژه «برخورد نزدیک با یک کتاب»، گفت: استقبال دانشجویان برای ما حیرت‌انگیز بود. نکته جالب این بود که بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند بودند کتاب‌های جلسات بعدی به آن‌ها معرفی شود تا پیش از حضور در جلسات کتاب‌ها را مطالعه کرده باشند. نکته‌ای که در برگزاری جلسات به آن توجه ویژه شده انتخاب مفاهیم مناسب برای دانشجویان است. ضمن اینکه در این جلسات همه در موضعی برابر به بحث و گفتگو می‌پردازند.

این روزنامه‌نگار حوزه تئاتر در پایان سخنان خود تصریح کرد: خلاء پرداختن به کتاب‌های تخصصی تئاتر احساس می‌شود و ما سعی کردیم قدم کوچکی برای کمرنگ کردن این وضعیت برداریم. در دنیا سالن‌های تئاتری برگزاری چنین پروژه‌هایی را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داده‌اند اما متأسفانه سالن‌های خصوصی و دولتی تئاتر در ایران به چنین پروژه‌هایی بی‌توجه هستند و تنها به تأمین هزینه‌های خود و میزبانی از اجراهای پرمخاطب فکر می‌کنند که این نوع نگاه بعد از شرایط کرونایی تشدید شد. باید چنین اتفاقی در سالن‌های تئاتر تعمیم پیدا کند.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: فریبرز دارایی