جعفر گودرزی منتقد سینما اعتقاد دارد فیلم «بی مادر» فیلمی بی مایه، بی رمق و بی دغدغه است.

پایگاه خبری تئاتر: پس از نمایش فیلم سینمایی «بی مادر» به کارگردانی سید مرتضی فاطمی در برج میلاد به عنوان خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر، جعفر گودرزی رییس انجمن منتقدان و منتقد سینما در یادداشتی به نقد و بررسی این فیلم پرداخت.
متن یادداشت گودرزی را درباره این اثر می‌خوانید:
««بی مادر» به هیچ وجه ظرفیت یک فیلم بلند سینمایی را ندارد و حس و حال، عنصر نایابی است که ابدا در بطن فیلم نه جایی دارد و نه برایش تلاشی شده است.
فیلم‌ نمی‌داند چه می‌خواهد بگوید و حرف حسابش قرار است چه باشد و بین طرح مساله رحم اجاره‌ای و شک و ظن زن به مرد و نشان دادن فاصله طبقاتی گیج و منگ است.
خط کلی و روایی فیلم مشخص و مشهود نیست و خرده داستان‌ها در تقابل با هم زور می‌زنند که هر کدام نقش بیشتری در پیشبرد قصه ایفا کنند ‌ودر نهایت هیچ کدامشان هم به موفقیت نسبی هم نمی‌رسند.
«بی مادر» فیلمی بی مایه، بی رمق و بی دغدغه است که هیچ حسی را در مخاطب بر نمی‌انگیزاند.
کاراکترها معلق بین زمین و هوا هستند و کاملا بلاتکلیف.
امیر علی (امیر آقایی) و دیالوگ‌ها و ‌نوع برخوردش با مسائل شبیه همه چیز است جز یک روانکاو مطرح و کار کشته و معروف. ارتباط او با مهرورزی بیشتر بر ناهمگونی و عدم ارتباط با این کاراکتر صحه می‌گذارد، چرا که هیچ روند درست و منطقی برای بیان این موضوع وجود ندارد.
کاراکتر دکتر (میترا حجار) هم که در نوع خودش نوبر است. کنش و ‌واکنش‌های این کاراکتر معلق و بدون هیچ پشتوانه ای است ‌و خودش هم در اجرا و بازی این بلاتکلیفی را تشدید کرده است.
وقتی پرداخت درستی در اثر وجود ندارد، ارتباط با کاراکترها و پیگیری وقایع هم برای مخاطب مساله نمی‌شود.
بازی بازیگران هم به یک اندازه بد است و هیچ کمکی به فیلم نمی‌کند.»



نویسنده: جعفر گودرزی