فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۲ در حالی اعلام شد که چندین رکورد جدید در شاخه‌های گوناگون ثبت شد.

پایگاه خبری تئاتر: «جین کمپیون» کارگردان استرالیایی که پس از چند سال دوری از ساخت فیلم بلند، بازگشت شکوهمندی به سینما داشته و توانست با فیلم جدیدش «قدرت سگ» در ۱۲ شاخه نامزد کسب جایزه اسکار شود و البته توانست نام خود را به عنوان نخستین کارگردانی که دو نامزدی در شاخه اسکار دارد، ثبت کند.

«کمپیون» پیش از این در سال ۱۹۹۳ با فیلم موفق «پیانو» نیز نامزد اسکار کارگردانی شده بود. در تاریخ جوایز اسکار تنها ۷ زن نامزد اسکار کارگردانی شده‌اند و نخستین بار «کاترین بیگلو» برای فیلم «هرت لاکر» این جایزه را کسب کرد و پس از آن سال گذشته بود که «کلوئی ژائو» با فیلم «سرزمین آواره‌ها» این جایزه را دریافت کرد.

*

فیلم ژاپنی «ماشین منو بران» که برگرفته از یک داستان کوتاه نوشته «هاروکی موراکامی» است رکورد کسب نامزدی اسکار در سینمای ژاپن را شکست. سینمای ژاپن که پیش و بویژه در دوران طلایی خود در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ با آثار بزرگانی چون «آکی‌را کوراساوا» و پیش از معرفی شاخه فیلم خارجی، چند جایزه از جمله اسکار افتخاری نیز دریافت کرده بود امسال با فیلم «ماشین منو بران» در چهار شاخه مهم یعنی بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اصلی و فیلم بین‌المللی نامزد کسب جایزه است که یادآور موفقیت تاریخی فیلم کره‌ای «اَنگل» در سال ۲۰۲۰ است که در ۶ شاخه نامزد کسب جایزه بود و چهار جایزه شامل بهترین فیلم و کارگردانی را به خانه برد.

*

انیمیشن «فرار» محصول دانمارک که روایتگر داستان شخصیتی به نام امین است که داستان فرار اعجاب ‌انگیز خود به عنوان یک کودک پناهجو از افغانستان را تعریف می‌کند، دیگر رکورددار نامزدهای امسال است و در اتفاقی جالب موفق شد به صورت همزمان در سه شاخه بهترین انیمیشن بلند، مستند بلند و فیلم بین‌المللی، نامزد دریافت جایزه شود.

*

سینمای بوتان با فیلم «لونانا: یک گاومیش در کلاس درس» برای نخستین بار نامزد اسکار شد. این فیلم یکی از ۵ نامزد شاخه بهترین فیلم بین‌المللی است

*

«تروی کاتسور» نخستین بازیگر مرد ناشنوایی است که نامزد یک جایزه اسکار می‌شود. او برای بازی در فیلم «کودا» نامزد شاخه نقش مکمل مرد است.

*

«دنزل واشنگتن» برای فیلم «تراژدی کمبث» برای دهمین بار نامزد اسکار شد. او رکورددار نامزدی اسکار در میان بازیگران سیاه پوست سینماست.

*

«کنت برانا» کارگردان فیلم «بلفاست» که فیلمش در ۷ شاخه نامزد کسب جایزه است،توانست به نخستین فردی تبدیل شود که در طول دوران فعالیت خود در ۷ شاخه مختلف نامزد اسکار شده است. «بلفاست» رکورد بیشترین نامزدی برای یک فیلم ایرلندی را نیز به خود اختصاص داد.