فیلم «ماشین منو بران» که نخستین فیلم ژاپنی نامزد اسکار بهترین فیلم است، بر اساس داستان کوتاهی از «هاروکی موراکامی» ساخته شده است.

پایگاه خبری تئاتر: فیلم سه‌ساعته «ماشین منو بران» ساخته «ریوسوکی هاماگوچی» با اعلام نامزدهای نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار در قامت یک پدیده ظاهر شد و علاوه بر شاخه بهترین فیلم بین‌المللی که شانس اول کسب جایزه در آن محسوب می‌شود در سه شاخه اصلی بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اصلی نیز نامزد کسب جایزه شد؛ اتفاقی تاریخی برای سینمای ژاپن که توانست برای نخستین‌بار با فیلمی نامزد اسکار شاخه بهترین فیلم شود. 

داستان این فیلم که بر اساس داستانی با همین نام از مجموعه داستان کوتاه «مردان بدون زنان» نوشته «هاراوکی موراکامی» نویسنده شهیر ژاپنی در سال ۲۰۱۴ اقتباس شده، درباره مردی است که در تلاش است با مرگ همسرش کنار بیاید. 

«ریوسوکی هاماگوچی» کارگردان فیلم «ماشین منو بران» نیز در در نخستین واکنش به موفقیت فیلمش در کسب ۴ نامزدی اسکار با اعلام این‌که از اعماق وجودش شگفت‌زده است، موفقیت و توجه به فیلمش را مرهون جهانی بودن داستان نوشته «موراکامی» دانست. این فیلم از چندین اثر کوتاه دیگر در مجموعه داستان کوتاه «مردان بدون زنان» نیز الهام گرفته است اما منبع اصلی اقتباس داستانی به نام «ماشین منو بران» بوده است. 

تاکنون اقتباس‌های سینمایی و نمایشی فراوانی از آثار «هاروکی موراکامی» شده است گرچه هیچ‌کدام به موفقیت فیلم «ماشین منو بران» دست نیافته‌اند. نخستین رمان نوشته او با عنوان «به آواز باد گوش بسپار» در سال ۱۹۸۱ توسط «کازوکی اوموری» به یک فیلم بلند تبدیل شد. 

«نائوتو یاماکاوا» نیز دو فیلم کوتاه بر اساس داستان‌های کوتاه «هجوم به نانوانی» و «دیدن دختر ۱۰۰ درصد دلخواه در صبح زیبای ماه آوریل» در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ ساخت. «جون ایچیکاوا» دیگر کارگردان ژاپنی نیز فیلمی بلند بر اساس داستان کوتاه موراکامی با عنوان «تونی تاکیتانی» ساخت که در سال ۲۰۰۵ در چندین جشنواره بین‌المللی حضور یافت و در نیویورک و لس‌آنجلس نیز اکران شد. 

اقتباس از آثار موراکامی به صحنه شَنمایش و تئاتر نیز راه یافته است. در سال ۲۰۰۳ نمایش «فیل‌ ناپدید می‌شود» با همکاری مشترک تئاتر بریتانیا و ژاپن به کارگردانی «سایمون مک‌برنی» بر اساس سه داستان کوتاه از موراکامی به روی صحنه رفت و مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. 

در سال ۲۰۱۸ داستان «سوختن انبار» از مجموعه داستان کوتاه «فیل ناپدید می‌شود» دستمایه ساخت فیلم سینمایی «سوختن» به کارگردانی «لی چانگ-دونگ» شد. این فیلم کره‌ای از سوی انجمن بین‌المللی منتقدان فیلم به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شد و نماینده رسمی سینمای کره جنوبی در اسکار ۲۰۱۹ بود.

«موراکامی» در سال ۱۹۷۹ نخستین اثرش یعنی «به آواز باد گوش بسپار» را منتشر کرد، اما این کتاب «جنگل نروژی» بود که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد و به نخستین اثر پرفروش او تبدیل شد و این نویسنده را به عنوان یک چهره ادبی جوان موفق معرفی کرد. «موراکامی» که همواره از نامزدهای دریافت جایزه ادبیات نوبل قلمداد شده است برای نگارش کتاب‌هایی همچون «۱Q۸۴» و «تعقیب گوسفند وحشی» و همچنین «کشتن فرمانده» هم شهرت دارد.