در حالی که آرژانتین قرار است ماه آینده حضوری ویژه در جشنواره کن داشته باشد، اخراج یکی از مدیران اصلی سینمایی این کشور، بر چگونگی این امر سایه افکنده است.

 پایگاه خبری تئاتر: انتظار می‌رود به خاطر مشکلات داخلی پیش آمده و اخراج شدن رییس انستیتو ملی سینما و هنرهای صوتی بصری آرژانتین، این کشور در حضور خود در جشنواره فیلم کن ماه آینده به مشکلاتی بربخورد.

آرژانتین قصد دارد هیاتی چهار نفره به کن بفرستد و در لحظات آخر سعی دارد در مورد هیات فیلم ملی کشور با فیلمسازان محلی و شرکای بین‌المللی‌اش مذاکره کند. علاوه بر این که لوییز پوئنزو رییس انستیتو سینما آرژانتین از سمت خود اخراج شد، این سازمان تا پایان سال بخش قابل توجهی از تامین سرمایه سالانه خود را هم از دست خواهد داد.

پوئنزو پس از اعتراض و گردهمایی فیلمسازان آرژانتینی جلوی دفترش در همان روز اخراج شد. دلیل اعتراض‌ها عدم پیشرفت در مورد مسائلی بود که فیلمسازان نسبت به آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌بودند.

یکی از مشکلات اصلی، قانونی است که در دولت رییس‌جمهور قبلی مائوریسیو ماکری وضع شده بود و تعیین کرده که تا روز سی‌ویکم دسامبر امسال یک منبع اصلی درآمد انستیتو یعنی بخشی از درآمدهای تبلیغاتی سینما و تلویزیون که از طریق نهاد قانون‌گذار این صنعت اعطا می‌شود، حذف شود.

جامعه فیلم امیدوار بود پوئنزو، که از آثار قدیمی‌اش می‌توان از فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار «داستان رسمی» محصول سال ۱۹۸۶ و اقتباس «طاعون» آلبرت کامو نام برد، بتواند این مسأله را حل کند.

بدون تامین سرمایه سالانه، انستیتو فیلم آرژانتین باید هر سال از دولت به طور جداگانه درخواست پول کند که باعث می‌شود فیلمسازان مستقلی که دسترسی آسان به تامین سرمایه ندارند به مشکل بر بخورند. انستیتو فیلم ۱۰ درصد از فروش سالانه بلیت‌ها را دریافت می‌کند اما با ظهور استریمرها این منبع هم زیر سوال رفته است.