سازمان سینمایی اعلام کرده است که سینماهای متقاضی بالقوه انحلال عمدتا متروک و تعطیل هستند.

 پایگاه خبری تئاتر: چند روز قبل خبری  منتشر شد که طبق اعلام و اطلاعی که از سوی انجمن سینماداران صورت گرفته بود، نام حدود 20 سینما در تهران و شهرهای دیگر که متقاضی تغییر کاربری یا انحلال هستند ذکر شد. این سینماها از یکی دو سال گذشته به مرور متقاضی این امر شده بودند. در این گزارش تاکید شده بود که درباره درخواست‌ها، پس از بررسی اولیه در انجمن سینماداران، در کمیته‌ای که برای این موضوع در سازمان سینمایی تشکیل شده، تصمیم‌گیری خواهد شد.

حال سازمان سینمایی در خبری با رد اسامی سینماهای متقاضی می‌گوید: متقاضیان بالقوه انحلال عمدتا سینماهای تعطیل و متروک هستند که اغلب به دلیل مشکلات مربوط به انحصار وراثت و ابهام در مالکیت یا عدم دسترسی به کلیه شرکای ملک، تا کنون موفق به ثبت درخواست در سازمان سینمایی نشده‌اند.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی سازمان امور سینمایی، قادر آشنا - معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی - درباره دستورالعمل انحلال سالن‌های نمایش بدون کاربرد، گفته است: موضوع انحلال سینماهایی که به دلایل موجه قادر به ادامه فعالیت نیستند در آیین نامه جدید سالن‌های نمایش فیلم در نظر گرفته شده است. این مصوب اسفند 1399 در هیئت وزیران پیش‌بینی شده و به موجب آن دستورالعملی توسط سازمان سینمایی وقت تنظیم و سپس با تایید و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به اجرا گذاشته شده است. به موجب این دستورالعمل صرفا مالکان سینماهایی که حداقل مشمول یکی از سه شرط پیش بینی شده در دستورالعمل هستند، درخواست کتبی خود را به سازمان سینمایی ارائه می‌دهند. درخواست‌های ارائه شده در سازمان سینمایی و سایر دستگاه‌های مسئول بررسی و کارشناسی می‌شود. این درخواست در شورایی طرح و در صورت تطبیق تقاضا با نظر کارشناسان موضوع انحلال مورد موافقت قرار می‌گیرد و به منظور انجام سایر مراحل به مالک ابلاغ می‌شود. تایید این شورا به معنی تغییر کاربری آن فضا نیست و برای تغییر کاربری مراحل قانونی باید خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی شود. در بسیاری موارد، املاک مربوط به سینماها شرایط این تغییرات را ندارند و پس از انحلال سینما صرفا می‌توانند پس از اخذ مجوز لازم در سایر کاربری‌های فرهنگی ادامه فعالیت دهند.

برای این موردی که آشنا اشاره کرده، پردیس سینمایی کیان را می‌توان مثال زد که در میان متقاضیان بوده ولی با توجه به شرایط ابتدایی برای احداث امکان تغییر کاربری یا انحلال آن وجود ندارد. 

وی اظهار داشته: سینماهای متعلق به بخش دولتی یا عمومی و یا مجموعه‌هایی که زمین آنها توسط منابع دولتی یا عمومی تامین شده قابلیت انحلال ندارند و صرفا قابل تبدیل و توسعه به سینمای با ظرفیت یکسان یا بیشتر هستند. تقاضای قانونی سینمادارانی که کلیه شرایط مورد نظر را لحاظ و مدارک خود را ارائه کرده‌اند پس از تکمیل مراحل کارشناسی بررسی شده، نتیجه در صورت موافقت شورا اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

به گفته آشنا، تا کنون شورا فقط با انحلال و خاتمه فعالیت سه سینمای اروپا (واقع در خیابان جمهوری)، استیل (واقع در جوادیه) و عصر جدید (واقع در خیابان طالقانی) موافقت کرده است. ضمن اینکه تعداد پروژه‌های ساخت و توسعه سالن‌های نمایش فیلم در کشور به بیش از 100 مورد رسیده است و بیش از 200 مورد با احتساب طرح‌های در حال مطالعه در حال پیگیری است.

او همچنین گفته است: «مقررات مربوط به انحلال سینماها با هدف احترام به حقوق مالکانه صاحبان سینماها و تاکید بر امنیت سرمایه گذاری در حوزه ساخت سالن‌های نمایش فیلم است. در بسیاری از موارد و تقاضاهای ثبت شده نیز، انحلال بخشی از فرایند توسعه و اصلاح سالن‌های نمایش است. بعنوان مثال در یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی، با همکاری کلیه دستگاه‌های مسئول در شهر، استان و سازمان سینمایی با انحلال دو سینمای متروکه تک سالن غیر قابل استفاده، مجموعه‌ای روزآمد با 9 سالن نمایش و امکانات جانبی بسیار مناسب جهت تامین نیازهای شهری فاقد سینمای فعال در حال انجام است.»


منبع: خبرگزاری ایسنا