مدیر کل اداره هنرهای نمایشی با اشاره به ثبت ایران به عنوان دومین کشور جهان به لحاظ تعداد جشنواره‌های بین‌المللی تاکید کرد: باید در این حوزه نگاه جهانی داشته باشیم.

پایگاه خبری تئاتر: حسین طاهری درباره عضویت دوباره ایران در کنگره جهانی ITI که به دلیل تاخیر در پرداخت حق عضویت پس از چند سال بار دیگر محقق شد،در نشستی که صبح 9 آذر ماه در مرکز اداره هنرهای نمایشی برگزار شد‌، بیان کرد: در سال‌های دورتر شاید امکان پرداخت برای مرکز راحت‌تر بود، اما در سال‌های اخیر مشکلاتی پیش آمد که منتج به لغو عضویت ایران شد. با این حال با مکاتباتی که صورت گرفت در کنگره‌ای که اخیرا در ارمنستان برگزار شد‌، حق عضویت را پرداخت کردیم.

او با اشاره به علاقه‌مندی دولت جدید به مراودات بین المللی گفت: علی رغم اینکه ممکن است محدودیت‌های مالی نسبت به دو دهه گذشته وجود داشته باشد این مانعی نیست که در بحث دیپلماسی فرهنگی فعال نباشیم؛ به همین جهت ITI محل مناسبی برای ارتباط و پیوند تئاتر ایران با تئاتر جهانی است.

طاهری توضیح داد: در کنگره ارمنستان جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر ایران که از شاخص‌ترین آن‌ها تئاتر فجر‌،‌ تئاتر کودک و نوجوان‌ همدان، تئاتر آیین‌های سنتی ‌، تئاتر عروسکی و خیابانی بود‌، ثبت جهانی شدند.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی همچنین اظهار کرد: در این کنگره این پرسش را مطرح کردیم که آیا امکان تقسیم جزئی‌تر بخش‌ مدیریتی منطقه آسیاپاسفیک وجود دارد یا خیر؟! که در نهایت این امکان محقق شد تا بخش آسیای مرکزی با مدیریت ایران راه‌اندازی شود.

به گزارش ایسنا، در این باره طباطبایی مشاور مدیر کل هنرهای نمایشی هم توضیح داد: ITI به شش منطقه تقسیم می‌شود که شامل آفریقا‌، اعراب‌، آسیاپاسفیک‌، اروپا‌، آمریکای لاتین و کارائیب و آمریکای شمالی است. از آنجا که آسیا پاسفیک وسیع‌ترین و متنوع‌ترین منطقه محسوب می‌شود نیاز به تقسیم بخش‌های مدیریتی در این منطقه وجود داشت.

او همچنین درباره ثبت پنج جشنواره ایران گفت: پس از ثبت این پنج جشنواره ایران که دومین کشور جهان به دلیل جشنواره‌های بین‌المللی شدیم و به همین ترتیب دانمارک با 13 جشنواره جهانی در رده نخست، پس از آن ایران با 5 جشنواره ‌ و آلمان با 4 جشنواره قرار دارد.

در این نشست همچنین عنوان شد که حق عضویت سه سال ایران از 2013 تا 2015 پرداخت شده است که دلیل تاخیر در پرداخت‌های قبلی هم مساله انتقال پول و ناممکن بودن این امر از طریق بانک‌های ایران عنوان شده است.

در این باره همچنین اشاره شد که بعضی از کشورها 100 یورو حق عضویت پرداخت می‌کنند و کشوری مثل قطر باید 100 هزار یورو پرداخت کند و حق عضویت ایران نیز به طور سالانه دو هزار یورو است.

مدیر بخش بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی در این نشست با اشاره به عضویت ایران در ITI که به سال 84 برمی‌گردد، توضیح داد: تاکنون بیشتر فعالیت‌ها در حد ارائه گزارش تئاتر ایران به این کنگره بود، اما اکنون مصوبه‌هایی برای جشنواره‌های تئاتر ایران ثبت شده است.

در این نشست همچنین عنوان شد که از سوی ایران پیشنهادی مبنی بر راه اندازی رادیو و تلویزیون ITI مطرح شده است که در این‌باره حسین طاهری توضیح داد: این پیشنهاد به نام ایران ثبت شده و البته لزوم اجرایی برای ما ندارد، ولی می‌توانیم در مدیریت و طراحی آن شرکت کنیم. ضمن اینکه با توجه به امکانات و شرایطی که داریم و اینکه ایران رادیویی به عنوان رادیو نمایش راه اندازی کرده است از ویژگی‌های خوبی برخوردار هستیم.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی تئاتر ایران پیشنهادهایی در سطح مدیریت جهانی مطرح شده و چه کاری برای مدیریت داخلی انجام می‌شود‌؟ گفت: کارگروه‌هایی در تئاتر ایران شاید به اندازه 10 سال، برنامه ریزی‌هایی را انجام دادند، اما اساسی‌ترین مشکل ما بودجه است که در سال 90 ، 17 میلیارد تومان در اختیار تئاتر بود و امسال فقط 10 میلیارد تومان اختصاص داده شده است که اگر محقق شود آن را در اختیار خواهیم داشت.

طاهری خاطرنشان کرد: با این حال این وظیفه ما است که جهانی فکر کنیم و نمی‌توانیم تنها نگاه داخلی داشته باشیم آن هم به صرف اینکه در برخی از مسائل مشکلاتی داریم.

او همچنین درباره حضور گروه‌های خارجی در جشنواره تئاتر فجر با توجه به مصوباتی که در ITI برای ایران ثبت شده و امکان مکاتبات و مراودات جهانی بیشتر فراهم شده است‌، گفت: ما نگاه دراز مدت به این قضیه داریم، اما با این حال توافقاتی انجام شده است که همه آن‌ها منوط به دیدن نمایش‌های گروه‌هایی است که متقاضی حضور در جشنواره فجر هستند و این مساله از طریق دبیر جشنواره پیگیری خواهد شد.


منبع: خبرگزاری ایسنا