نشست «دیدار و گفت‌وگو با علی نصیریان»، روز پنجشنبه، ششم مرداد برگزار می‌شود.

چارسو پرس: دویست و سی و نهمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه‌های بخارا به دیدار و گفت‌وگو با استاد علی نصیریان اختصاص یافته که روز پنجشنبه، ششم مردادماه ۱۴۰۱ از ساعت ۹:۳۰ با حضور داریوش مؤدبیان، محمدعلی منصوری و علی دهباشی در مدرسه فیلمسازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج (به نشانی: خیابان ایرانشهر، کوچه سمندریان (مهاجر)، پلاک ۲۲) برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

در خبر برگزاری این نشست آمده است: علی نصیریان، روز دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ در میدان شاهپور خیابان مهدی‌خان به دنیا آمد.

او در سال‌های کودکی از طریق تماشای تعزیه به هنر نمایش علاقمند شد. او همچنین شیفته معرکه‌گیری، پرده‌خوانی، نقالی، خیمه‌شب‌بازی و نمایش‌های تخت حوضی بود. نصیریان در سال ۱۳۲۶ به دبیرستان پیرنیا در چهار راه گمرک رفت و در آنجا با جمشید لایق، اسماعیل داورفر و مهدی فتحی همکلاسی شد. در سال ۱۳۲۹ هم‌زمان با درس دبیرستان، در کلاس جامعه باربد در خیابان لاله زار هم اسم نوشت.

نصیریان به هنرستان هنرپیشگی که در آن زمان تنها مدرسه تئاتر ایران بود، رفت و با شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره قبولی، به دوره سه ساله این هنرستان وارد شد. فهیمه راستکار، بیژن مفید، حسین کسبیان، رفعت هاشم پور و … از هم دوره‌ای‌های نصیریان در هنرستان هنرپیشگی بودند.

نصیریان از دهه ۱۳۳۰ در نمایش‌های حرفه‌ای، بازیگری و نویسندگی می‌کرد. وی در سال ۱۳۳۵ جایزه نخستین مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی را برای نمایش «بلبل سرگشته» دریافت کرد. در سال ۱۳۳۶ اداره هنرهای نمایشی و سپس تلویزیون در ایران تأسیس شد و نصیریان به استخدام این اداره درآمد و گروه تئاتر مردم را با عزت اله انتظامی تأسیس وهمزمان به اجرای نمایشنامه‌هایی برای تلویزیون پرداختند. پس از افتتاح تماشاخانه سنگلج در سال ۱۳۴۴ نصیریان به همراه گروه خود در آنجا به فعالیت و اجرای تئاتر پرداختند.

فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی نخستین فعالیت سینمایی او بود. «آقای هالو»، «پستچی»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «شیر سنگی»، «ناخدا خورشید»، «هزاردستان»، «سال‌های خاکستر»، «بوی پیراهن یوسف»، «میوه ممنوعه» و «شهرزاد» از آثار شاخص اوست. نصیریان در اوایل دهه ۱۳۶۰ نقش قاضی شارع را در سریال «سربداران» و نقش ابوالفتح صحاف را در سریال «هزاردستان» بازی کرد.

علی نصیریان همچنین عضو پیوسته فرهنگستان هنر است.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را به صورت مستقیم از صفحه مجله بخارا در اینستاگرام به نشانی Instagram.com/bukharamag دنبال کنند.