فیلم «جای امن» ساخته «ژوزاج لروتیک» موفق به کسب جایزه قلب بهترین فیلم از بیست و هشتمین جشنواره فیلم سارایوو در کشور بوسنی و هرزگوین شد.

چارسو پرس: در این فیلم که محصول کشور کرواسی است، «لروتیک» علاوه بر کارگردانی در نقش اصلی مردی چهل و چند ساله بازی می‌کند که تلاش می‌کند برادر کوچک‌تر و افسرده‌اش را از تمایلات خودکشی نجات دهد.

این فیلم که جایزه بهترین بازیگر مرد را نیز برای «لروتیک» از جشنواره سارایوو به ارمغان آورد، چندی پیش نیز در جشنواره فیلم لوکارنو جایزه بهترین فیلم اول یک کارگردان را از آن خود کرده بود.

در سایر بخش‌ها، «مارینا ار گورباچ»، فیلمساز اوکراینی، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره سارایوو برای فیلم «کلوندایک» دریافت کرد، درست همانطور که در بخش سینمای جهانی فیلم‌های درام جشنواره فیلم ساندنس در ژانویه نیز این جایزه را کسب کرده بود.

جایزه قلب بهترین بازیگر زن جشنواره سارایوو نیز به «ویکی کریپس» برای فیلم «کورساژ» رسید که پیش از این در جشنواره کن رونمایی شده بود.

همچنین در بخش در مسابقه مستند، «موزه انقلاب» محصول مشترک صربستان، کرواسی و چک ساخته «سردان کچا» جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد و جایزه حقوق بشر به «بزرگ‌تر از تروما» از کشور کرواسی تعلق گرفت.

جایزه ویژه برای ترویج برابری جنسیتی در سینما نیز به «شارلوت ولز» برای فیلم «پس از خورشید» اعطا شد.

بیست و هشتمین دوره از جشنواره فیلم سارایوو از تاریخ ۱۲ تا ۱۶ آگوست (۲۱ تا ۲۸ مرداد) در بوسنی و هرزگوین برگزار شد.