در حالی سینمای استرالیا فیلم منتخب خود را برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار معرفی کرد که یک ماه از فرصت اعلام شده برای معرفی به اسکار گذشته است.

چارسو پرس: در ادامه معرفی فیلم از سوی کشورها جهت رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳، سینمای استرالیا فیلم «تنها نخواهی بود» ساخته «گوران استولوسکی» با بازی «نومی راپاس» را به آکادمی معرفی کرد.

«نومی راپاس» در این فیلم ترسناک که در کشور مقدونیه مقابل دوربین رفته در نقش دختر جوانی بازی می‌کند که توسط یک روح باستانی به جادوگر تبدیل شده است.

«تنها نخواهی بود» اولین فیلم «استولوفسکی» کارگردان مقدونی-استرالیایی است که در ساندنس ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و نامزد دریافت جایزه بخش سینمای جهان در این رویداد سینمایی بود.

«آناماریا مارینکا»،« آلیس انگلرت»، «سارا کلیموسکا» و «کارلوتو کوتا» دیگر بازیگران این فیلم هستند.

سینمای استرالیا قبلاً یک بار برای فیلم «تانا» ساخته «مارتین باتلر» و «بنتلی دین تانا» در سال ۲۰۱۶ به جمع نامزدهای نهایی جایزه اسکار بین المللی راه یافت و در سال ۲۰۰۹ نیز برای فیلم «سامسون و دلیلا» ساخته «وارویک تورنتون» به فهرست نامزدهای اولیه این شاخه رسید.

کمیته اسکار سینمای آذربایجان نیز فیلم «موجودات» ساخته «شمیل علی‌اف» را برای اسکار ۲۰۲۳ به آکادمی معرفی کرده است.

تاکنون بیش از ۹۰ کشور فیلم‌ خود را برای اسکار ۲۰۲۳ معرفی کرده‌اند و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی پس ار بررسی فیلم‌ها بر اساس قوانین مربوط به شاخه بهترین فیلم بین‌المللی، فهرستی از فیلم‌های واجد شرایط رقابت در این شاخه را منتشر می‌کند.

رکورد بیشترین حضور کشورها در عرصه اسکار خارجی به سال ۲۰۲۰ بازمی‌گردد که با رقابت ۹۳ کشور همراه بود و باید دید در اسکار ۲۰۲۳ در نهایت چند کشور برای کسب اسکار بهترین فیلم بین‌المللی رقابت خواهند کرد و این رکورد خواهد شکست یا خیر.

فهرست نامزدهای اولیه شاخه شامل ۱۵ فیلم در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و پنج نامزد نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند.

مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود.